شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
انتخابات ریاست جمهوری برزیل فردا برگزار می‌شود

نامزد حزب راست‌گرای برزیل از مردم این کشور درخواست کرد که در انتخابات ریاست جمهوری روز یکشنبه به او رای دهند تا از کشیده شدن انتخابات به دور دوم که احتمال دارد در آن به پیروزی نرسد، جلوگیری کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، خائر بولسونارو، نامزد راست افراطی انتخابات برزیل که نسبت به رقبای خود از محبوبیت بیشتری در میان رای دهندگان برخوردار است، از مردم این کشور درخواست کرده که با رای دادن به او، پیروزی را از آن او کرده و از کشیده شدن انتخابات به دور دوم جلوگیری کنند.

بر اساس نظر سنجی‌های صورت گرفته در برزیل، احتمال اینکه بولسونارو دور دوم انتخابات را به رقبای چپگرایش واگذار کند، وجود دارد.

بولسونارو که یک کاپیتان سابق ارتش است، در انتخابات فردا، یکشنبه که قطبی‌ترین رقابت انتخاباتی از سال ۱۹۸۵ و حاکمیت ارتش در این کشور است، با "فرناندو حداد" از حزب کارگر رقابت خواهد کرد.

به گفته بولسونارو، او برای پیروزی در انتخابات فردا، شش میلیون رای کم دارد تا اکثریت آرا را به دست آورد. در صورتی که برزیل مجبور به برگزاری دور دوم انتخابات باشد، این رای‌گیری در ۲۸ اکتبر میان دو نامزد برتر برگزار خواهد شد.

این نامزد راستگرا در فیسبوک از هواداران خود خواست که "از برگزاری دور دوم انتخابات جلوگیری کنند" و خویشاوندان و دوستانشان را متقاعد کنند که به او رای دهند.

تازه ‌ترین نظرسنجی‌ صورت گرفته، محبوبیت بولسونارو را ۹ درصد بیشتر از حداد نسان می‌دهند اما همچنین حاکی از آن هستند که او ممکن است در دور دوم انتخابات با متحد شدن همه نامزدها، از حداد شکست بخورد.

این نامزد راستگرا همچنین اظهار کرد، پیروزی قاطع در انتخابات یکشنبه به او اجازه می‌دهد که بدون نیاز به رایزنی با سایر احزاب سیاسی برزیل برای تشکیل دولتی ائتلافی، کار خود را آغاز کند.

حدود ۲۶ درصد از رای‌دهندگان برزیلی در نظرسنجی‌های اخیر گفته‌اند که هنوز درباره اینکه می‌خواهند به چه کسی رای دهند، تصمیم نگرفته‌اند.

بولسونارو که دوران نقاهت خود را پس از حمله‌ای به ضرب چاقو می‌گذراند، در آخرین مناظره انتخاباتی خود که پنجشنبه برگزار شد، شرکت نکرد. او در این باره گفت که بنا به دستور پزشکش در این مناظره شرکت نکرده است.

یکی از نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که بولسونارو از محبوبیت ۳۵ درصدی برخوردار است که با افزایش ۳ درصدی همراه بوده است. این نظر سنجی همچنین محبوبیت حداد را ۲۲ درصد نشان می‌دهد.

بولسونارو در مصاحبه‌ای تلویزیونی حداد را "عروسک خیمه‌شب‌بازی" لوییس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهور سابق برزیل دانست.

حداد که نامزدی حزب لولا را برعهده دارد، او را یکی از مشاوران اصلی خود توصیف کرده اما تصریح کرده است که برنامه‌ای برای عفو او یا حضورش در دولت خود ندارد.

بولسونارو از سوی دادگاه فدرال با اتهاماتی نظیر نفرت‌پراکنی در زمینه نژادپرستی و زن‌ستیزی مواجه شده اما این اتهامات را تکذیب کرده است.

در هفته‌های اخیر، افزایش محبوبیت بولسونارو رقبای انتخاباتی‌اش را با چالش روبه‌رو کرده است. او متعهد شده که قوانین مالکیت اسلحه را آسان‌تر کند و علیه گروه‌های قاچاق مواد مخدر نیز اعلام جنگ کرده است.

او همچنین متعهد شده که سقط جنین را امری غیرقانونی اعلام کند که همین مساله حمایت مسیحیان انجیلی را برای او به دنبال داشته است.

برخی از مردم برزیل که حزب کارگر را مسبب رکود اقتصادی برزیل در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ می‌دانند، از روی کار آمدن بولسونارو ابراز نگرانی کرده‌اند. علاوه بر آن موضع این نامزد در خصوص مسائل اقتصادی همچنان روشن نیست.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!