شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اکوادور شکایت آسانژ درباره نقض حقوقش را رد کرد

اکوادور شکایت موسس ویکی‌لیکس مبنی بر متهم کردن این کشور به نقض حقوق اساسی‌اش را رد کرد. جولیان آسانژ بنیانگذار وبسایت ویکی‌لیکس اظهار کرد، اکوادور به دنبال پایان دادن به پناهندگی او در محل سفارت این کشور در شهر لندن و تحویل دادنش به آمریکا است.

به گزارش ایسنا، جولیان آسانژ، بنیانگذار وبسایت افشاگر ویکی لیکس در حالی این اظهارات را مطرح کرد که از طریق ویدیو کنفرانس در جلسه استماع دادگاهی در شهر کوئیتو مربوط به رسیدگی به شکایتش از دشوار شدن شرایط زندگی خود در محل این سفارت به دلیل الزام به پرداخت هزینه‌های پزشکی، تماس‌های تلفنی و مراقبت از گربه خانگی‌اش از سوی دولت اکوادور شرکت کرده بود.

او شش سال پیش به منظور فرار از استرداد به سوئد و محاکمه شدن در این کشور از بابت شکایت از وی به اتهام اذیت و آزار جنسی به سفارت اکوادور در شهر لندن پناهنده شد. او همچنان در این محل باقی ماند تا از بازداشت شدن در انگلیس به اتهام نقض شرایط مربوط به وثیقه خود فرار کند. وی گفته که چنین بازداشتی می‌توانسته به استرداد او به آمریکا و محاکمه شدن در این کشور به سبب افشای اسناد محرمانه دولتی منجر شود.

آسانژ در این جلسه استماع اظهار کرد، قوانین سختگیرانه جدیدی که دولت اکوادور برای اقامت او در سفارت این کشور تعیین کرده نشانه‌ای هستند مبنی بر اینکه اکوادور به دنبال خارج کردن او از این محل است. آسانژ تصریح کرد که لنین مورنو رئیس جمهوری اکوادور تصمیم گرفته به پناهندگی او پایان دهد اما هنوز به صورت رسمی دستور آن را نداده است.

در عین حال در این جلسه اینیگو سالوادور، دادستان کل اکوادور گفت، اگر آسانژ می‌خواهد به اقامت در این محل ادامه دهد باید از قوانین پیروی کند و در صورت پیروی از قوانین تا هر زمان که بخواهد می‌تواند در آنجا بماند. اقامت آسانژ در این مکان تاکنون شش میلیون دلار هزینه روی دست اکوادور گذاشته است.

این در حالی است که وزیر خارجه اکوادور از اظهارنظر درباره ادعای آسانژ در خصوص تصمیم دولت اکوادور برای تحویل دادنش به آمریکا خودداری کرد.

قاضی کارینا مارتینز شکایت آسانژ را در نهایت رد کرده و گفت که وزارت امور خارجه اکوادور مسؤول تعیین شرایط زندگی برای آسانژ است.

کارینا ماتینز گفته امکان پرداختن به این شکایت وجود ندارد.

وکیل آسانژ اعلام کرد که وی فورا در این حکم درخواست تجدید نظر داده است. این یعنی پرونده به دادگاه عالی ارجاع داده می‌شود تا درباره آن رای دهد.

بر اساس این گزارش، پرسنل سفارت اکوادور نیز شکایت‌هایی را از برخی کارهای آسانژ شامل اسکیت سواری او در راهروها، فوتبال بازی کردنش در حیات سفارت و رفتار تند با پرسنل حراست سفارت داشته‌اند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!