جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
۱۰ نکته درباره ترامپ استوایی

گاردین، رئیس‌جمهوری جدید برزیل را «ضد زن‌ترین و نفرت‌انگیزترین مقام منتخب رژیم‌های دموکراتیک تمام دنیا در طول تاریخ» توصیف کرده است. البته این ادعا شاید کمی بزرگ باشد اما به هر حال مخالفان «بولسانورو» هم با این توصیف‌ها کاملا موافقند!

در ادامه، ۱۰ نکته درباره «ژایر بولسونارو» می‌خوانید:

۱. تباری ایتالیایی دارد. در ۱۹۵۵ در سائوپائولو به دنیا آمده و از ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۸ در ارتش خدمت کرده است. بعد از آن از حزب دموکرات مسیحی کاندیدای انتخابات شورای شهر شده و به شورای شهر ریودوژنیرو راه پیدا کرده است. دو سال بعد هم وارد کنگره مرکزی حزب دموکرات مسیحی شده است.

۲. از نظر سیاسی علاقه‌مند به مواضع عوام‌گرایانه و میهن‌پرستانه است. از دیکتاتوری نظامی حاکم بر برزیل بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۸۵ دفاع می‌کند و معتقد است که مجازات اعدام باید ابقا شود،‌ ازدواج همجنسگرایان باید متوقف شود،‌ زنان نباید حق سقط جنین داشته باشند و مرزهای کشور باید به روی مهاجران بسته باشد. در اقتصاد، هوادار سیاست‌های بازار آزاد و در روابط خارجی طرفدار گسترش رابطه با آمریکای دونالد ترامپ است.

۳. چهره سیاسی محبوبش دیکتاتور خون‌ریز شیلی، ژنرال پینوشه است. از شکنجه دفاع می‌کند و معتقد به حذف فیزیکی رهبران سیاسی مخالف خود است. از آزادی حمل اسلحه حمایت می‌کند و علاقه‌ای به سیاست‌های حمایت دولت از اقشار ضعیف جامعه ندارد. همین موضع‌گیری‌ها باعث شده علاوه بر نفرت‌انگیزترین چهره منتخب تاریخ دموکراسی،‌ به او لقب «ترامپ استوایی» هم بدهند.

۴. صراحتا تاکید می‌کند رژیم سیاسی مورد علاقه‌اش دیکتاتوری است. در ۱۹۹۹ گفته است: «شما هرگز نمی‌توانید هیچ چیز را در این کشور از طریق رای دادن حل و فصل کنید. کارها فقط وقتی به سرانجام می‌رسد که یک جنگ داخلی راه بیفتد و کاری را انجام دهیم که دیکتاتوری نظامی قبل از ما انجام نداده است، یعنی حدود ۳۰ هزار نفر را بکشیم. حالا اگر در این میان عده‌ای بی‌گناه هم کشته شوند، مشکلی نیست»‌. در ۱۹۹۲ هم صراحتا اعلام کرده است:‌ «من هوادار دیکتاتوری هستم. شما هرگز نمی‌توانید مسائل ملی را با یک دموکراسی غیرمسئولیت‌پذیر حل کنید!».

۵. سیاست‌های جنسیتی‌اش از اظهارنظر سال ۲۰۱۷ او در این مورد روشن می‌شود: «من پنج بچه دارم،‌ چهار تا از آنها مرد هستند،‌ در یک مورد، یک دقیقه غفلت کردم و آن یکی دختر از آب در آمد!»

۶. در ۱۹۹۹ اعلام کرده است که «حامی شکنجه» است. در ۲۰۱۴ در انتقاد از وضعیت زندان‌های برزیل گفته است: «زندان‌های برزیل جاهای فوق‌العاده‌ای هستند. انگار زندانیان را به هزینه مردم به تعطیلات برده‌ایم. در حالی که متجاوزان، گروگان‌گیران و قاتلان به زندان می‌افتند تا زجر بکشند، نه اینکه به این تعطیلات بروند».

۷. با وعده برخورد خشن با جرائم خشن،‌ توانسته است کرسی ریاست جمهوری برزیل یعنی بزرگ‌ترین قدرت اقتصادی آمریکای جنوبی را به دست بگیرد و اعلام کرده تا جایی که بتواند نظامیان قدیمی را در دولتش به کار خواهد گرفت.

۸. در ۳۰ سال گذشته همواره مناصب سیاسی داشته اما تاکید کرده که هرگز جزء دست‌اندرکاران قدرت نبوده و یک فرد غیرسیاسی است که می‌خواهد علیه «فساد» سیاست‌مداران قیام کند و هیات حاکمه برزیل را از آلودگی پاک کند.

۹. چند پرونده قضایی دارد: اوایل سال جاری توسط دادستان کل برزیل متهم به اظهارات نفرت‌پراکن شده است و در دوران نمایندگی مچلس هم وقتی به یک نماینده زن گفته «حتی ارزش اینکه به تو تجاوز شود را هم نداری»، محکوم به پرداخت جزای نقدی شده است.

۱۰. در طول رقابت‌های انتخاباتی از یک سوءقصد جان سالم به در برده و از روی تخت بیمارستان یک شوی زنده در یوتیوب پخش کرده و با توییت‌های جنجالی تا جایی که می‌توانسته دیگران را متوجه خود کرده است. وقتی هم به ریاست جمهوری انتخاب شد اعلام کرد که «به یاری خدا»،‌ «مقصد» برزیل را تغییر خواهد داد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!