سه شنبه, ۱۶ آوریل ۲۰۲۴
سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

 

 

 

اعتراضات شیلی

مردم شیلی در اعتراض به کشته شدن یک مرد بومی توسط پلیس، ‌قابلمه و تابه به دست به خیابان‌ها آمدند. این رسوایی دیگری برای دولت محافظه‌کار شیلی در تعامل با جامعه بومیان ماپوچه، از اقوام سرخپوست این کشور است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، شنبه شب صدای وارد آمدن ضرباتی به این وسایل آشپزخانه در سراسر سانتیگو، پایتخت شیلی به گوش می‌رسید. معترضان خواستار استعفای وزیر کشور شیلی و فرماندار منطقه جنوبی آرائوکانیا شده‌اند که آن مرد بومی در آنجا کشته شد.

کشته شدن یک مرد بومی ۲۴ ساله بار دیگر رابطه دولت شیلی با جوامع بومی و سلطه بر اراضی اجدادی بومیان ماپوچه را در کانون توجه قرار داده است. سباستین پینرا، رئیس‌جمهوری شیلی این حادثه را "تاسف‌بار" خوانده و با قاطعیت گفته است که به وزیران کشور و امنیت عمومی در تحقیقاتشان درباره این حادثه اطمینان کامل دارد.

دولت شیلی همواره به اعمال تبعیض علیه مردمان بومی ماپوچه که قرن‌ها پیش کنترل اراضی زیادی را در شیلی در دست داشتند متهم می‌شود اما این مساله را نمی‌پذیرد. بومیان ماپوچه که اولین سکنه بخش‌هایی از شیلی بودند، علیه فاتحان اسپانیایی و بعدا ارتش شیلی پس از استقلال این کشور در قرن نوزدهم جنگیدند. جمعیت آنها اکنون ۷۰۰ هزار تن از ۱۷ میلیون جمعیت شیلی را تشکیل می‌دهد. فعالان حقوق اراضی ماپوچه هم طبق قانون ضد تروریسمی به تاریخ ۱۹۷۳ تا ۱۹۹۰ دوره دیکتاتوری زندانی شدند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!