پنجشنبه, ۰۲ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
حمله تند دیپلمات سابق اکوادوری به گاردین به خاطر گزارشی "تخیلی"

یکی از دیپلمات‌های ارشد سابق در سفارت اکوادور در لندن اعلام کرد، گزارش "غیر منتظره و تعجب آور" روزنامه گاردین که بر مبنای منبعی درباره‌ نشست‌های ادعا شده میان مدیر سابق کمپین دونالد ترامپ و بنیان گذار وب سایت افشاگر ویکی لیکس منتشر شده بود، چیزی جز یک داستان "تخیلی" نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی راشا تودی، فیدل ناروائز که از سال ۲۰۱۰ تا ژوئیه ۲۰۱۸ در سفارت اکوادور در لندن فعالیت داشت، گفت: من کاملا از این نشست‌های ادعا شده میان جولیان آسانژ، بنیانگذار وب سایت افشاگر ویکی لیکس (که از ترس استرداد به آمریکا در سفارت اکوادور در لندن پناه گرفته) و پل مانافورت، رئیس سابق و بدنام کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که ظاهرا زیر نظر من برگزار شده بودند، بی‌خبرم!

روزنامه گاردین در یک مقاله‌ نوشته شده توسط لوک هاردینگ و دن کالینز با همکاری فرناندو ویاویسنسیو که به شدت مورد انتقاد قرار گرفته، هفته گذشته ادعا کرد که مانافورت طی چهار سال قبل از انتشار ایمیل‌های افشا شده از کمیته ملی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ میلادی، سه بار به لندن سفر کرد.

این مقاله از منابع و مدرک نوشته شده توسط اداره اطلاعات ملی اکوادور کمک گرفته و به دست روزنامه گاردین رسیده است.

ناروائز در جریان مصاحبه با وب سایت The Canaryگفت: کاملا غیر ممکن است که مانافورت به این سفارت آمده باشد.

ناروائز که به عنوان کنسول و بعدها به عنوان دبیر اول سفارت اکواور در لندن فعالیت کرده بود و در حال حاضر در انگلیس زندگی می‌کند، گفت: یک فرد باید روندهای قانونی را طی کند تا بتواند با آسانژ دیدار داشته باشد و این بدون ارائه کارت ورود به سفارت یا دیگر مدارک غیر ممکن است.

وی تاکید کرد: برای هر بازدید کننده‌ای غیر ممکن است که بدون گذراندن پروتکل‌های سفت و سخت و ارائه سوابق شفاف از جمله تایید کتبی سفیر، ثبت نامش از طریق پرسنل امنیتی و ارائه کپی از کارت شناسایی‌اش وارد این سفارت شود.

ناروائز تاکید کرد:‌ کاملا باور نکردنی است که فردی بتواند بدون اطلاع به این سفارت نفوذ کند چراکه این سفارت یکی از تحت نظرترین مکان‌ها در زمین محسوب می‌شود. نه تنها دوربین‌هایی در ساختمان‌های مجاور قرار داده شده‌اند تا هر بازدید کننده‌ای را که وارد سفارت شده‌اند ثبت کنند بلکه در داخل این سفارت نیز هر تحرکی توسط دوربین‌ها به صورت ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته ثبت می‌شوند.

ناروائز همچنین از دیگر گزارش روزنامه گاردین مورخ سپتامبر سال جاری میلادی که ادعا کرده بود اکوادور قصد دارد آسانژ را از طریق این سفارت به روسیه به صورت قاچاقی رد کند، انتقاد کرد.

دراین گزارش ادعا شده بود که ناروائز یک رابط کلیدی بین مسکو و مقامات اکوادوری است.

این دیپلمات گفت: روزنامه گاردین با تکیه به منابع غیر قابل اعتماد به جای حقایق قاطع باعث خسارت جبران ناپرذیری به اعتبارش در انگلیس و اکوادور شده و باید به همین خاطر عذرخواهی کند.

ناروائز افزود: لوک هاردین و دن کالینز، نویسنده داستان تخیلی مانافورت همان افرادی هستند که داستان تخیلی توطئه قاچاق آسانژ به روسیه را نوشته‌اند و احتمالا منابعشان نیز یکی بوده است. واقعا جای تعجب دارد که روزنامه گاردین به چنین افرادی اجازه می‌دهد تا بارها به اعتبار و صحت گزارش‌های این روزنامه خدشه وارد کنند.

ناروائز همچنین روزنامه گاردین را به ارتباط دادن نادرست وی به روسیه در مقاله‌ای در خصوص ادوارد اسنودن، مقاطعه کار سابق آژانس امنیت ملی در ژوئیه سال ۲۰۱۳ میلادی متهم کرد. اگر چه ناروائز اذعان کرد که به تهیه اسناد مدارک سفر برای اسنودن که در هنگ کنگ گیر افتاده بود کمک کرده بود اما تاکید کرد که "من این کار را برای اسنودن برای سفر به اکوادور انجام دادم. این برنامه اولیه پیش از آن بود که اسنودن درخواست پناهندگی به مسکو را بدهد."

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!