پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
نشست شورای امنیت درباره بحران ونزوئلا
شورای امنیت سازمان ملل امروز (شنبه) به درخواست آمریکا نشستی فوق العاده درباره ونزوئلا برگزار می‌کند. این نشست در میان مخالفت روسیه برگزار می‌شود.

خبرگزاری ایسنا: شورای امنیت سازمان ملل امروز (شنبه) به درخواست آمریکا نشستی فوق العاده درباره ونزوئلا برگزار می‌کند. این نشست در میان مخالفت روسیه برگزار می‌شود.

پس از اینکه واشنگتن و تعدادی از کشورهای منطقه خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان رئیس جمهور "مشروع" این کشور به رسمیت شناخته و از نیکولاس مادورو، رئیس جمهور کنونی ونزوئلا خواستند کناره‌گیری کند، شورای امنیت سازمان ملل به درخواست آمریکا امروز نشست فوق‌العاده برگزار می‌کند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و خورخه آریزا، همتای ونزوئلائی‌اش در کنار چندی دیگر از وزرا قرار است امروز در جلسه شورای امنیت، سخنرانی کنند. در آستانه برگزاری این نشست عمومی آمریکا پیش نویس بیانیه شورای امنیت را منتشر کرده است.

در متن این پیش نویس که به دست خبرگزاری رویترز رسیده، آمده است: از آن جایی که وضعیت در جمهوری ونزوئلا رو به وخامت است، شورای امنیت حمایت کامل خود را از کنگره ملی این کشور به عنوان "تنها نهاد دموکراتیک" در ونزوئلا، اعلام می‌کند.

اگر شورای امنیت از این بیانیه حمایت کند، به طور رسمی خوآن گوآیدو را که رئیس کنگره ملی است و در حال حاضر به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا انتخاب شده به رسمیت می‌شناسد. خوآن گوآیدو روز چهارشنبه خود را به عنوان "رئیس جمهور موقت" ونزوئلا اعلام کرد.

با این حال واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل روز جمعه اعلام کرد مسکو با این اقدام آمریکا در شورای امنیت برای حمایت از خوآن گوآیدو به عنوان "رئیس جمهور موقت ونزوئلا" مخالفت می‌کند. بیانیه‌های شورای امنیت باید با اجماع نظر به توافق برسد.

دیپلمات‌ها اعلام کردند که انتظار می‌رود روسیه این اقدام را مسدود کند.

پیش از اینکه واشنگتن اواخر روز جمعه پیش نویس این بیانیه را برای اعضای شورای امنیت منتشر کند، نبنزیا به خبرگزاری رویترز، گفت‌: این بیانیه تصویب نخواهد شد؛ چرا که برای ما هیچ چیزی تغییر نکرده است.

پیش نویس این بیانیه همچنین خواستار آغاز فوری یک روند سیاسی در ونزوئلا شده که منجر به برگزاری انتخابات "آزاد، عادلانه و معتبر" با حضور ناظران بین‌المللی در کوتاه‌ترین زمان ممکن شده است.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای، گفت‌: مایک پامپئو در جریان نشست روز شنبه شورای امنیت از اعضای این شورا و دیگر کشورها می‌خواهد تا خوآن گوآیدو را به رسمیت بشناسند.

 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!