شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
دادستان کل ونزوئلا برای بازداشت گوایدو آماده است
 

به گزارش شفاف به نقل از اسپوتنیک، یکی از اعضای حزب حاکم «سوسیالیست متحد» ونزوئلا اعلام کرد دفتر دادستانی ونزوئلا آمادگی دارد تا خوآن گوآیدو رئیس جمهور خودخوانده و سرکرده مخالفان دولت این کشور را بازداشت کند اما بازداشت وی به خاطر مذاکرات احتمالی به تعویق افتاده است. 

ایزابل فرنجیه از اعضای حزب حاکم سوسیالیست متحد ونزوئلا معتقد است دفتر دادستانی کل کشور در حال آماده شدن برای بازداشت خوآن گوآیدو رهبر مخالفان است که خود را رئیس جمهور موقت معرفی کرده، اما بازداشت وی به خاطر مذاکرات احتمالی به تعویق افتاده است. 
خورخه آرآسا، وزیر امور خارجه ونزوئلا دیروز (دوشنبه) اعلام کرد مقامات ونزوئلا آماده هستند تا در صورت تمایل نمایندگان مخالف، با آنها سر میز مذاکره بنشینند. 
فرنجیه که پیشتر به عنوان وکیل پروژه های ونزوئلا در امور خاور میانه فعالیت داشته است، گفت: دفتر دادستان کل ونزوئلا در حال صدرو حکم بازداشت [گوآیدو] است، اما رئیس جمهور [نیکلاس] مادورو به احزاب (مخالف)‌ فرصت داد تا مذاکره کنند. بنابراین شاید ضرورت داشته باشد که [بازداشت گوآیدو] به تعویق بیافتد.
وی افزود: «در چارچوب قانون کیفری، گوآیدو یک سازمان‌ دهنده کودتا است».
فرنجیه گفت: وی (گوآیدو) با قانون اساسی مخالفت، با آمریکا ارتباط برقرار و از آنها برای مداخله در امور حاکمیتی ونزوئلا دعوت کرده است. در ونزوئلا، این خیانت محسوب می‌ شود». 
فرنجیه معتقد است که این جنایات مستلزم آن است که دیوان عالی ونزوئلا برای مجازات و محرومیت گوآیدو و حامیانش تصمیم گیری کند. 
وکیل بین المللی ونزوئلا افزود: این مستلزم قصد دادستان کل برای بازداشت وی است. 
هفته گذشته، در حالی که گوآیدو، رئیس مجلس ملی ونزوئلا خود را رئیس جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد -اقدامی که در آمریکا، کانادا و تعدادی از کشورهای دیگر سازمان دهی شده بود- تنش‌ ها بین دولت و مخالفان در ونزوئلا افزایش یافت. 
نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا، واشنگتن را به سازمان دهی کودتا در این کشور آمریکای لاتین متهم و دستور قطع روابط دیپلماتیک با واشنگتن را صادر کرد.
تاکنون آمریکا، کانادا، آلبانی، آرژانتین، برزیل، شیلی، کلمبیا، کاستاریکا، اکوادور، گرجستان، گواتمالا، هندوراس، پاناما، پاراگوئه، پرو و تعدادی از کشورهای دیگر، گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخته اند. علاوه بر این، انگلیس، آلمان، فرانسه و اسپانیا اعلام کرده اند که اگر ظرف هشت روز انتخابات جدید در ونزوئلا اعلام نشود، آنها نیز قصد دارند گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت بشناسند. 
روسیه گفته است که تنها مادورو را به عنوان رئیس جمهور منتخب و مشروع ونزوئلا به رسمیت می شناسد و همچنین برای میانجیگری میان دولت و مخالفان ونزوئلا اعلام آمادگی کرده است. کوبا، چین، ترکیه، ایران و دیگر کشورها نیز از مادورو به عنوان رئیس جمهور قانونی ونزوئلا حمایت کرده اند.
 
 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!