جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مادورو از تثبیت نرخ بولیوار کوتاه آمد؛ دلار آمریکا آزاد شد

همزمان با ادامه بحران سیاسی در ونزوئلا، در جریان معاملات روز دوشنبه بازار ارز ونزوئلا ارزش برابری بولیوار، پول ملی این کشور در مقابل دلار آمریکا ۳۴.۸۳ درصد کاهش یافت ولی معاملات آن آزاد شد.

به گزارش یورونیوز، دولت ونزوئلا تا روز دوشنبه نرخ بازار آزاد را به رسمیت نمی‌شناخت ولی با راه‌اندازی سامانه معاملاتی تحت نظارت بانک مرکزی این کشور، نرخ آزاد هر دلار آمریکا را ۳ هزار و ۲۰۰ بولیوار اعلام کرده است. نرخی که نزدیک به نرخ ۳ هزار و ۱۸۸ بولیوار است که از سوی سایت «دلارتودی» منتشر شده و مبنای نرخ‌گذاری در بازار آزاد ارز است.

در حال حاضر داد و ستد آزاد ارز از طریق سامانه تحت مدیریت شرکت «اینتربانکس» انجام می‌شود. این شرکت خصوصی با مجوز بانک مرکزی ونزئلا فعال است و نقش واسطه خرید و فروش ارز مورد نیاز بانک‌ها را ایفاء می‌کند.

البته این شرکت مدعی است که نرخ ارائه شده بر اساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. ادعایی که از سال ۲۰۰۳ میلادی تاکنون در اقتصاد ونزوئلا بی‌سابقه است. چرا که طی این مدت دولت ونزوئلا معامله آزاد ارز را ممنوع کرده بود و به همین دلیل دسترسی افراد و شرکت های خصوصی به ارز بسیار محدود و دشوار شده بود.

در چنین شرایطی بخشی از تقاضای ارز در ونزوئلا به بازار آزاد که دولت آن را به رسمیت نمی‌شناسد و بازار سیاه لقب داده، منتقل شده بود. نرخ ارز در این بازار گاه تا ۳۰ برابر بالاتر از نرخ رسمی می‌رسید. با این وجود دولت همچنان نرخ برابری بولیوار در برابر دلار آمریکا را به طور مصنوعی ثابت نگاه می‌داشت.

دولت نیکلاس مادورو در راستای مبارزه با بازار سیاه ارز، ماه آوریل گذشته یکی از صراف‌های غیررسمی را به اتهام «تروریسم مالی» بازداشت و محاکمه کرد.

تثبیت نرخ ارز همزمان با کاهش درآمدهای نفتی، اقتصاد ونزوئلا را وارد دوره‌ای از قحطی و بحران بی‌سابقه کرده است. به طوری که صندوق بین المللی پول پیش‌بینی کرده که نرخ تورم در این کشور تا پایان سال ۲۰۱۹ میلادی به ۱۰ میلیون درصد برسد.

کارشناسان معتقدند، اقدام روز دوشنبه آقای مادورو در جهت آزادسازی نرخ‌گذاری دلار به این دلیل صورت گرفته که او پس از اقدام رهبر مخالفان به بسیج عمومی مردم علیه رئیس جمهوری، ابعاد واقعی بحران سیاسی و اقتصادی کشور را درک کرده است.

در مقابل برخی دیگر از کارشناسان ونزوئلایی معتقدند که اقدام دولت در آزادسازی نرخ دلار و به رسمیت شناختن تقاضای موجود در بازار سیاه دیر صورت گرفته و کمکی به تثبیت نرخ دلار نمی کند. چرا که با تشدید مجازات های مالی آمریکا علیه دولت این کشور روند صعودی نرخ دلار ادامه خواهد یافت.

خوان گوآیدو، رئیس پارلمان و رهبر مخالفان آقای مادورو از روز چهارشنبه هفته گذشته خود را رئیس جمهوری موقت ونزوئلا اعلام کرده و تاکید کرده که برای مقابله انتخابات غیرقانونی سال گذشته که به پیروزی مجدد آقای مادورو انجامید، انتخاباتی آزاد و زودهنگام برگزار خواهد کرد.

این اقدام آقای گوآیدو از سوی رئیس جمهوری ونزوئلا «کودتایی آمریکایی» لقب گرفته اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین رهبرمخالفان آقای مادورو را به رسمیت شناخته‌اند و از اقدام او دفاع کرده‌اند.

با این وجود آقای مادورو همچنان به سرکوب مخالفان ادامه می‌دهد، به طوری که تاکنون دستکم ۳۵ نفر در جریان تظاهرات ضددولتی کشته شده‌اند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!