شنبه, ۲۰ آوریل ۲۰۲۴
شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مادورو اولتیماتوم اروپا را رد کرد؛ تسلیم نمی‌شوم
رئیس‌جمهوری ونزوئلا اولتیماتوم اروپا را درباره برگزاری انتخابات زودهنگام رد کرد و درباره دخالت خارجی در بحران سیاسی ونزوئلا هشدار داد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه گزارش داد، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا یکشنبه به دنبال آنکه خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون خود را "رئیس‌جمهوری خودخوانده" این کشور اعلام کرد، این اولتیماتوم را رد کرد.

برخی از این هفت کشور اتحادیه اروپا روز یکشنبه گذشته اعلام کردند که مادورو یا باید انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار کند یا اینکه آنها رهبر ۳۵ ساله اپوزیسیون را که رئیس مجمع ملی این کشور نیز به شمار می‌رود، به عنوان "رئیس‌جمهوری" به رسمیت می‌شناسند.

این هفت کشور روز گذشته بار دیگر در بیانیه‌هایی این اولتیماتوم را به مادورو متذکر شدند و در همین راستا وزارت امور خارجه فرانسه اعلام کرد که این کشور خوآن گوآیدو را در صورتی که نیکولاس مادورو تا آخر روز یکشنبه یک انتخابات ریاست جمهوری دیگر را اعلام نکند، به عنوان رئیس جمهور این کشور به رسمیت خواهد شناخت.

اتریش نیز در موضعی مشابه مادورو را برای اعلام انتخابات زودهنگام تحت فشار گذاشت. صدراعظم اتریش اعلام کرد، چنانچه نیکولاس مادورو به درخواست اتحادیه اروپا برای برگزاری انتخابات آزاد و منصفانه پاسخی ندهد، وین خوآن گوآیدو رهبر اپوزیسیون ونزوئلا را به عنوان "رئیس‌جمهوری موقت" به رسمیت می‌شناسد.

به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویترز گزارش داد، نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا شنبه پیشنهاد برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را داد تا به بحران در کشورش خاتمه دهد و نیروهای متحدش را در مجلس ملی ونزوئلا تقویت کند. سباستین کورتس افزود: ما کاملاً از احیای دموکراسی در ونزوئلا حمایت می‌کنیم. ونزوئلایی‌ها خیلی وقت است از سو مدیریت و نادیده گرفتن قوانین تحت حکومت مادورو رنج می‌برند.

در مقابل مادورو در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی Sexta گفت که بابت درخواست‌ها مبنی بر کناره‌گیری و فشارهای ناشی از آن تسلیم نمی‌شود و ادامه داد: چرا کشورهای اروپایی باید به کشوری که انتخاباتی برگزار کرده بگویند دوباره انتخابات برگزار کند، فقط چون در آن انتخابات متحدان جناحی راستی‌اشان پیروز نشده‌اند؟

مادورو گفت: آنها تلاش می‌کنند تا با در نظر گرفتن اولتیماتوم و ضرب‌الاجل ما را به حاشیه بکشانند.

رئیس جمهوری ونزوئلا اما از نشست با کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکای لاتین در یک گروه تماس که قرار است پنجشنبه در مونته‌ویدئو در اوروگوئه برگزار شود، حمایت کرد؛ نشستی که باعث حل مسائل موجود در ونزوئلا می‌شود. وی همچنین از گوآیدو خواست تا مذاکرات رو در رو با او داشته باشد اگرچه گوآیدو آن را رد کرده است.

مادورو خطاب به گوایدو گفت: دباره اقدامات خوب فکر کن. این استراتژی کودتا را کنار بگذار.

مادورو همچنین هشدار داد که نمی‌تواند در صورت ادامه فشارها برای کناره‌گیری او از قدرت، احتمال وقوع جنگ داخلی را رد کند.

گوایدو روز یکشنبه گفت که برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا یک ائتلاف بین‌المللی تشکیل می‌دهد. اما مادورو او را به برنامه‌ریزی برای کودتا علیه خود با کمک دولت‌های خارجی متهم کرده است. او گفت که ونزوئلا بحران انسانی ندارد بلکه رد یک بحران سیاسی و البته اقتصادی به سر می‌برد

نیکولاس مادورو در مصاحبه تلویزیونی خود در روز یکشنبه گفت: همه چیز بستگی به سطح حماقت و خصومت امپراتوری شمالی (آمریکا) و متحدان غربی‌اش دارد. اگر امپراتوری آمریکایی به ما حمله کند ما از خودمان دفاع خواهیم کرد. ما ونزوئلا را تسلیم نخواهیم کرد.

مادورو هشدار داد که رئیس جمهور آمریکا با چنین دخالتی کشورش را درگیر جنگی مانند ویتنام خواهد کرد.

او گفت: "دونالد ترامپ! تمامش کن. داری اشتباهی می‌کنی که دستانت را به خون آغشته خواهد کرد و ریاست جمهوری را با دستی خون‌آلود ترک خواهی کرد… بیا به یکدیگر احترام بگذاریم، یا اینکه می‌خواهی یک ویتنام دیگر در آمریکای لاتین تکرار کنی؟ "

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین اذعان داشت که با اپوزیسیون قدرتمندی در نبرد است. او گفت آمریکا برای نفت ونزوئلا به دنبال برکناری اوست و آنها به جای دستکش بوکس از پتک در این مبارزه استفاده می‌کنند.

مادورو همچنین در بازدیدش از یک پایگاه نیروی دریایی در آراگوا با بازخوانی جمله مشهور هملت گفت: بودن یا نبودن؟ شکسپیر بزرگ می‌گفت. بودن یا نبودن. آیا ما باید یک کشور مستقل باشیم یا مستعمره؟ باید ونزوئلا باشیم یا هیچ چیز؟ باید مردم و نیروهای مسلح متحد باشند یا باید از یکدیگر جدا شویم؟

رئیس‌جمهور ونزوئلا در بخشی دیگر از سخنانش خود را با مسیح مقایسه کرد و گفت: من نیز همچون مسیح نجات بخش، یک کارگرم یک مسیحی مومن.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!