جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
استراتژی خطرناک ترامپ - بولتون در آمریکای لاتین

تهران- ایرنا- اظهارات روز گذشته دونالد ترامپ و جان بولتون در مورد ونزوئلا و تحولات جدید در آمریکای لاتین نشان می دهد دولت واشنگتن همچنان در مسیر اجرای طرحی کلان گام برمی دارد تا منطقه آمریکای لاتین دستخوش تغییرات مورد نظر کاخ سفید شود.

 

به گزارش ایرنا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اظهارات جدیدش تحولات در ونزوئلا را یک روز جدید برای آمریکای لاتین توصیف کرد و گفت: سوسیالیسم در حال مرگ است و آزادی و دمکراسی دوباره متولد می شوند. 
ترامپ همچنین با بیان اینکه زمان افول سوسیالیسم در نیمکره ما فرا رسیده است، گفت: این مساله نه فقط در ونزوئلا بلکه در نیکاراگوئه و کوبا نیز وجود دارد. روزهای سوسیالیسم و کمونیسم نه تنها در ونزوئلا بلکه در نیکاراگوئه و کوبا نیز رو به پایان است.
جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ نیز در اظهارنظر جدید خود دولت های فعلی ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه را سوسیالیسم بی ثبات کننده نیمکره غربی دانست و گفت: از ژانویه، کاراکاس نخستین ضلع این مثلث است که فروریخت. 
وی افزود: کاسترو، مادورو و اورتگا می دانند که آمریکا به دنبال سرنگونی مثلث ترور در هر گوشه ای از هاوانا، کاراکاس و ماناگوئا است.
اظهارات این دو مقام ارشد آمریکا در مورد تحولات ونزوئلا و دولتهای چپ گرای آمریکای لاتین نشان می دهد که دولت کنونی واشنگتن طرح کلان خود را برای اجرای سیاستهای مدنظرش در آمریکای لاتین گام به گام رو به جلو پیش می برد.

* راهبرد خطرناک واشنگتن برای آمریکای لاتین
دولت ترامپ از زمان به قدرت رسیدن نگاه ویژه ای به آمریکای لاتین داشته و نه تنها سیاست های دولت باراک اوباما در ایجاد روابط با کشورهای چپ گرا را تغییر داده بلکه در مسیر براندازی نرم دولت های انقلابی آمریکای لاتین و همسو کردن بیشتر کشورهای این منطقه با سیاست های کاخ سفید حرکت کرده است.
باید پذیرفت که در دولت ترامپ، آمریکای لاتین دیگر حیاط خلوت محسوب نمی شود و به دلایل مختلف دولتمردان امریکایی منطقه آمریکای لاتین را به شدت جدی گرفته اند. 
دولت ترامپ انگیزه های فراوانی برای اجرای راهبرد افراطی جدیدش در ذهن داشته که از جمله دستیابی به منابع غنی کشورهای این منطقه، جلوگیری از نفوذ گسترده چین و روسیه در امریکای لاتین و همسو کردن کشورهای این منطقه با سیاست های کاخ سفید هستند.
ترامپ و بولتون با اظهارنظر جدیدشان در مورد تحولات ونزوئلا و اشاره ای به آینده نیکاراگوئه و کوبا نشان داده اند با دقت اوضاع امریکای لاتین را زیر نظر دارند و تلاش دارند با راهبرد جدیدشان این منطقه را دگرگون کنند. 
ترامپ در حالی به شدت از نقش سوسیالیسم در ونزوئلا انتقاد کرده و عامل شرایط نابسامان اقتصادی این کشور را ایدئولوژی سوسیالیستی خوانده که به نظر می رسد به دنبال پیاده کردن نظام سرمایه داری در آمریکای لاتین است؛ ایدئولوژی که هر روز به منتقدانش در غرب افزوده می شود.
انچه مسلم است دیدگاه افراطی دولت ترامپ در قبال دولت های چپگرای آمریکای لاتین است . به نظر می رسد دولت واشنگتن در حال اجرای گام به گام طرح تحت فشار گذاشتن یک به یک دولت های انقلابی و چپ گرا در این منطقه و روی کار قرار دادن دولت های همسو با سیاست های کاخ سفید است.
ترامپ و بولتون در حالی روز گذشته بیشتر سخنانشان را به تحولات ونزوئلا اختصاص دادند که اثبات شده دولت واشنگتن طرحی جدی برای براندازی دولت نیکلاس مادورو و حمایت از دولتی دست نشانده در کاراکاس دارد.
اشاره ترامپ به آغاز دوران جدید در ونزوئلا و آمریکای لاتین نشان می دهد که این منطقه دستخوش تحولات جدیدی در آینده خواهد بود و فقط ونزوئلا در تیررس این راهبرد کلان کاخ سفید قرار نداشته است. ترامپ در حالی روز گذشته برای اولین بار به ارتش ونزوئلا اولتیماتوم داد تا دیگر از رئیس جمهوری مشروع این کشور حمایت نکند که این اقدام مغایر با قوانین بین الملل زنگ خطری را برای کشورهای چپ گرای دیگر آمریکای لاتین به صدا درمی آورد.
ترامپ و مشاور امنیت ملی اش که سابقه طولانی در اتخاذ استراتژی های ویران گر داشته، خواب خطرناکی برای کشورهای چپ گرای آمریکای لاتین و کل این منطقه دیده اند؛ خوابی که بعدها می تواند به بی ثباتی و هرج و مرج تمام عیار در این منطقه که سال هاست آرامش نسبی داشته، تعبیر شود.

** ونزوئلا و شرایطی پیچیده
در حالیکه فشارهای آمریکا علیه دولت کاراکاس هر روز تشدید می شود، دولت ترامپ به کنار رفتن زودهنگام مادورو از قدرت و قرار گرفتن خوان گوایدو رهبر مخالفان در راس امور ونزوئلا امیدوار است . ترامپ و بولتون در روزهای اخیر بارها از آغاز دورانی جدید در ونزوئلا سخن به میان آورده اند. این دو مقام آمریکایی در حالی از انتقال قدرت مسالمت آمیز در ونزوئلا سخن گفته اند که در عین حال اعلام کرده اند همه گزینه ها در قبال تحولات ونزوئلا روی میز است.
مادورو که پس از سال 2013 مسیر اجرای سیاست های اجتماعی دوران هوگو چاوز( حمایت از اقشار کم درآمد) را در پیش گرفت، به دلیل وابستگی بیش از حد به درامد نفتی و عدم توجه به اصلاحات ساختاری در حکومت با مشکلات جدی روبرو شد . این در حالی است که فساد مالی نیز چالش ها را دوچندان کرد. در زمان اجرای این سیاست های اجتماعی توسط مادورو، قیمت نفت بالا بود اما زمانیکه بهای نفت به شدت کاهش یافت، دردسرهای دولت مادورو نیز آغاز شد. مادورو نتوانست برای برنامه های اجتماعی دوران چاوز بودجه رسانی کند و هزینه های دولت در صنعت نفت دولتی نیز کاهش یافت که این منجر به کاهش تولید نفت شد. کمبود کالاهای مصرفی از جمله مواد غذایی همزمان با روند افول اقتصاد ونزوئلا مشاهده شد. از سال 2013 تولدی ناخالص داخلی ونزوئلا تا 50 درصد کاهش یافت و شمار ونزوئلایی هایی که زیر خط فقر زندگی می کردند به 90 درصد افزایش یافت. 
ونزوئلا در حالی ماههاست با بدترین چاش های اقتصادی و اجتماعی روبرو بوده که آمریکا و شرکایش به ویژه دولت های راست گرا در آمریکای لاتین تلاش دارند با هر ابزاری دولت مادورو را سرنگون کنند. برخی کارشناسان معتقدند انتخاب فردی به نام الیوت ابرامز سیاستمدار جنجالی و افراطی با تفکرات مرتبط با جنگ سرد به عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور ونزوئلا شرایط را پیچیده می کند.
اوضاع پیچیده کنونی ونزوئلا پیش بینی ها را در مورد اینده تحولات این کشور سخت تر می کند اما دولت مادورو در این مقطع زمانی تحت شدیدترین فشارهای داخلی و خارجی قرار داشته و مشخص نیست آیا در برابر این چالش های جدی در نهایت جان سالم به در می برد یا باید منتظر ونزوئلا پسامادورو بود.
گزارش از: اطهر اینانلو

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!