دوشنبه, ۲۹ آوریل ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
نیویورک تایمز: حمایت ترامپ از مردم ونزوئلا مصرف انتخاباتی دارد

تهران – ایرنا – روزنامه نیویورک تایمز انگیزه اصلی رئیس جمهوری آمریکا در حمایت از مردم ونزوئلا را تهییج هواداران راستگرا در برابر نامزدهای دمکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 دانست.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، در مقاله دیروز (30 بهمن) تحریریه این روزنامه نزدیک به دمکرات ها آمده است: دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در جدیدترین سخنرانی خود در مورد وقایع ونزوئلا به ارتش این کشور هشدار داد که یا نیکلاس مادورو را رها کنند و یا همه چیز را از دست دهند.
این روزنامه افزود: بله، ارتش باید مادورو را که ثروتمندترین کشور آمریکای لاتین را به خرابه تبدیل کرده رها کرده و در راه باز گرداندن ونزوئلا به مسیر درست، به خوان گوایدو رهبر مخالفان بپیوندد. اما دونالد ترامپ نباید با تعیین ضرب الاجل و تهدید سربازان به آنان امر و نهی کند.
به نوشته نیویورک تایمز، حدود 50 کشور به آمریکا پیوسته و اعلام کرده اند که دیگر مادورو را رئیس جمهوری ونزوئلا نمی دانند. دولت ترامپ نیز تلاش کرده تا این اقدام را نمونه ای از رهبری آمریکا در راه آزاد ساختن مردم نیازمند جلوه دهد. واکنش سرد مخاطبان سخنرانی مایک پنس (معاون ترامپ) در کنفرانس امنیتی مونیخ نشان از آن دارد که فوران ناگهانی بشردوستی این دولت به خرج اروپا نمی رود.
انگیزه اصلی ترامپ در حمایت از مردم ونزوئلا آن است که خود را قهرمان مبارزه علیه سوسیالیسم نمایانده و هواداران راستگرایش را تهییج کند. ترامپ 'اهریمن' سوسیالیسم را نه تنها در سیاست های افراطی هوگو چاوز و نیکلاس مادورو بلکه در برنامه های برخی داوطلبان نامزدی حزب دمکرات در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 آمریکا یافته است.
در ادامه این نوشتار، جان بولتون مشاور تندرو امنیت ملی کاخ سفید مسئول تهیه راهبرد 'اقدام مستقیم' آمریکا علیه سه کشور چپ گرای ونزوئلا، کوبا و نیکاراگوئه معرفی شده است. نیویورک تایمز معتقد است: این راهبرد به همان اندازه که ساده است، پرخطر هم می باشد. دولت آمریکا با این پیش فرض که مردم درمانده طرف تامین کنندگان دارو و غذا را می گیرند، هزاران کیلو کمک بشردوستانه ارسال کرده تا گوایدو در ونزوئلا توزیع کند. با این وجود مادورو برای آنکه جلوی این کمک ها را بگیرد، سرباز و خودرو زرهی به مرز اعزام کرده است.
تحریریه نیویورک تایمز در انتهای این مقاله نوشت: آمریکا و مخالفان مادورو امیدوارند تا ارتش ونزوئلا درک کند که پایان رژیم مادورو نزدیک است و با پذیرش پیشنهاد عفو صحنه را ترک کرده و راه را برای محموله های بشردوستانه باز کند. مشخص است که لفاظی های دولت آمریکا و حربه کمک های بشردوستانه راهبردی خطرناک و زیانبخش در راه کمک به ونزوئلائی ها است.
بهتر آن است که ارتش به مادورو بفهماند که زمانش به سر آمده و در برگزاری انتخابات جدید به گوایدو کمک کند. هر چه فشار جهانی بیشتری بر مادورو وارد شود تا کرسی ریاست جمهوری را ترک کند بهتر است ولی این هدف باید در خدمت مردم ونزوئلا باشد و نه یک کودتای عقیدتی.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!