دوشنبه, ۱۳ می ۲۰۲۴
دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سناتور آمریکایی مادورو را تهدید کرد

تهران-ایرنا- انتشار تصویری از «معمرقذافی» رئیس جمهوری مخلوع لیبی در صفحه توئیتر «مارکو روبیو» سناتور جمهوریخواه آمریکا، گمانه زنی دو رسانه خارجی را درباره پیام احتمالی تهدید آمیز وی به «نیکولاس مادورو» رئیس جمهور ونزوئلا را برانگیخت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، روبیو که از مخالفان سرسخت مادورو است با انتشار دو عکس از قذافی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: خشونت اخیر علیه غیرنظامیان در ونزوئلا راه را برای اقدامات احتمالی چندجانبه گشوده است. 
این سناتور آمریکایی با حمله به مادورو مدعی شد که بسیاری از کشورها «به شکل فزاینده ای» خواستار اقدام علیه ونزوئلا هستند. 
وی همچنین از دولت ونزوئلا به دلیل خودداری از پذیرش کمک های خارجی انتقاد کرد.
این سناتور ایالت فلوریدا در پیام توئیتری روز یکشنبه خود نوشت:همه جهان نظاره گر بوده اند که سه کامیون حامل کمک های غذایی و بشردوستانه به آتش کشیده شدند. 
روزنامه ایندیپندنت در این زمینه گزارش داد: توئیت روبیو درباره قذافی آشکارترین پیام او به دولت مادورو تاکنون بوده است.
روبیو دو عکس از قذافی را یکی در حالی که هنوز زنده بود و حکومت را در کشورش در دست داشت و دیگری با چهره ای خونین که قبل از کشته شدن به شدت شکنجه شده بود، منتشر کرده است. 
قذافی بعد از دستگیری توسط شبه نظامیان شورشی در اکتبر 2011 میلادی کشته شد. 
روبیو همچنین در توئیت های قبلی خود تصویری از «مانوئل نوریگا» (Manuel Noriega) حاکم سابق پاناما را منتشر کرده بود که در سال 1990 میلادی توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شد.
ایندیپندنت در گزارش خود درباره نوریگا نوشت: این دیکتاتور سابق در سال 2017 بعد از سپری کردن بقیه عمرش در زندان های فرانسه، آمریکا و پاناما درگذشت. 
سناتور آمریکایی همچنین تصاویری از «نیکلای چائوشسکو» رئیس جمهوری پیشین رومانی و «النا چائوشسکو» همسر و معاون او را در صفحه توئیتر خود منتشر کرده است.
چائوشسکو آخرین رئیس دولت کمونیستی رومانی بود که در سال 1989 به دست انقلابیون اعدام شد.
انتشار این تصاویر در صفحه کاربری روبیو به دنبال واکنش های اخیر مقامات آمریکایی در خصوص تحولات ونزوئلا انجام شد. 
«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا پیش تر گفته بود که زمان چندانی تا پایان عمر دولت مادورو باقی نمانده است.
انتظار می رود «مایک پنس» معاون رئیس جمهوری آمریکا امروز دوشنبه با رهبران آمریکای لاتین در کلمبیا در نشستی اضطراری برای رسیدگی به اوضاع ونزوئلا شرکت کند. 
به نوشته ایندیپندنت انتظار می رود وی «اقدامات قطعی» برای مقابله با خشونت در این کشور را بررسی و با «خوان گوایدو» رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا دیدار کند.
خبرگزاری اسپوتنیک روسیه نیز درباره انتشار تصاویر دیکتاتور سابق لیبی در توئیتر روبیو نوشت: این توئیت عمدتا به عنوان پیامی واضح به رئیس جمهور مادورو قلمداد شد به ویژه در حالی که آمریکا گزینه نظامی درباره این کشور آمریکای لاتین را رد نکرده است. 
اسپوتنیک به مصاحبه ماه گذشته پمپئو با سی ان ان اشاره کرد که گفته بود دولت آمریکا به حمایت از گوایدو ادامه می دهد. وی همچنین از رد کردن گزینه نظامی خودداری کرد. 
وی گفت ما هر کاری را انجام می دهیم تا مطمئن شویم آینده روشنی در پیش روی مردم ونزوئلا است.
این گزارش افزود: تنش در روابط آمریکا و ونزئلا به اوج خود رسیده است. دو کامیون حامل کمک های انسان دوستانه از برزیل و کلمبیا قصد عبور به ونزوئلا را داشتند اما نیروهای امنیتی ونزوئلا مانع آن شدند. 
سناتور مارکو روبیو که خود لاتین تبار است از ترامپ خواسته تا خوان گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری مشروع ونزوئلا به رسمیت بشناسد.
به گزارش ایرنا، از ابتدای ماه میلادی فوریه، گوایدو رئیس مجلس ونزوئلا با فراخوان مخالفان دولت به خیابان، خود را رئیس جمهوری این کشور خواند و دونالد ترامپ هم بلافاصله او را به رسمیت شناخت.
تاکنون شماری از کشورهای اتحادیه اروپا از جمله بریتانیا، آلمان، فرانسه و اسپانیا با آمریکا در به رسمیت شناختن گوایدو به عنوان رئیس جمهوری موقت ونزوئلا و تحت فشار قرار دادن مادورو برای برگزاری انتخابات جدید، همسو شده اند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!