یکشنبه, ۰۵ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
واشنگتن با جدیت در حال بررسی گزینه نظامی علیه ونزوئلا است

بعد از تهدیدات پی در پی واشنگتن علیه دولت «کاراکاس»، یکی از مقامات دولت آمریکا گفته که واشنگتن با جدیت در حال بررسی گزینه نظامی علیه ونزوئلا است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یکی از مقامات عالی‌رتبه دولت آمریکا روز گذشته (شنبه) اعلام کرد از آنجایی اقدامات دیپلماتیک در قبال دولت کاراکاس ناکارآمد شده است، واشنگتن با جدیت در حال بررسی گزینه نظامی علیه ونزوئلا است.

به نوشته خبرگزاری «تاس»، این مقام آمریکایی که خواسته نامش فاش نشود گفته است که «ابزار دیپلماتیک» آمریکا همچنان به واسطه «اقدامات اخیر [نیکلاس] مادورو [رئیس‌جمهور ونزوئلا] در حال کمرنگ شدن است.»

این منبع آمریکایی تصریح کرد: «این ابزار (دیپلماتیک) در حال محو شدن است و برای ما گزینه‌های افزایش ابزار اقتصادی و فشارهای اقتصادی... و همچنین گزینه نظامی را که به گفته [دونالد] ترامپ [رئیس‌جمهور آمریکا] روی میز قرار دارد، باقی گذاشته است».

این مقام آمریکایی در ادامه افزود که گزینه نظامی، برآیندی است که «هیچ‌کس تمایلی به دیدن آن ندارد» اما «با آشکار شدن برخی رخدادها، گزینه‌ای است که با جدیت مورد بررسی قرار گرفته است».

وی تأکید کرد: «جامعه آمریکا، آمریکا و گروه "لیما" (مجمع کشورهای آمریکای لاتین) به وضوح اعلام کرد که عواقب هرگونه خسارت و یا دستگیری خوان گوایدو [رهبر مخالفان دولت ونزوئلا] برای مادورو مخرب خواهد بود، این بدترین و آخرین اشتباهی است که او مرتکب می‌شود، و بنابراین ما از نزدیک این قضیه را دنبال می‌کنیم».

اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن ماه ۱۳۹۷) و اندکی پس از برگزاری مراسم تحلیف «نیکلاس مادورو» به عنوان رئیس جمهور برآمده از رأی مردم ونزوئلا، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت، خود را رئیس جمهور این کشور خواند.

آمریکا، کانادا و تعدادی از کشورهای هم‌پیمان با واشنگتن گوایدو را که به شکل غیرقانونی خود را رئیس‌جمهور نامید، به رسمیت شناختند، اما روسیه، چین، مکزیک، کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی، ترکیه، ایران، صربستان، سوریه و چندین کشور دیگر در سراسر جهان حمایت خود را از دولت منتخب و قانونی ونزوئلا اعلام کردند و خواستار آن شدند که قدرت‌های بیرونی نباید در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین مداخله کنند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!