دوشنبه, ۰۶ می ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
طرح برزیل و آمریکا برای ایجاد شورش نظامی در ونزوئلا

رئیس‌جمهور جنجالی برزیل از طرح مشترک با آمریکا برای ایجاد شورش نظامی در ونزوئلا با هدف خلع رئیس‌جمهور این کشورپرده برداشت.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ژائیر بولسونارو» رئیس‌جمهور برزیل روز گذشته (دوشنبه) در گفت‌وگو با رادیو «Jovem Pan» از طرح خود برای براندازی دولت منتخب ونزوئلا پرده برداشت.

بنا بر گزارش خبرگزاری رویترز، ژائیر تصریح کرد که در حال همکاری با دولت آمریکا برای ایجاد شکاف در ارتش ونزوئلا با هدف خلع «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور این کشور از قدرت است.

این سیاستمدار راستگرای برزیل که تاکنون هیچ‌گاه دشمنی خود با همتای ونزوئلایی‌اش را پنهان نکرده، به طور ضمنی گفت، هرچند آمریکا و برزیل وارد مداخله مستقیم در ونزوئلا نمی‌شوند، اما هر دو کشور در پشت صحنه با یکدیگر همکاری خواهند داشت و زمینه را برای شورش نظامی به منظور خلع مادورو از قدرت فراهم می‌کنند.

بولسانارو ضمن بیان این ادعا که ونزوئلا با وضعیت کنونی هیچ آینده‌ای نخواهد داشت، گفت: «این قصد ما و آمریکا است که شکافی در ارتش ایجاد شود زیرا آنها (ارتش) همان‌هایی هستند که همچنان از مادورو حمایت می‌کنند. نیروهای مسلح هستند که تصمیم می‌گیرند یک کشور در دموکراسی یا دیکتاتوری به سر ببرد. آنچه نمی‌توانید انجام دهید این است که با همین وضع کنونی ادامه دهید».

اواخر ماه ژانویه (اوایل بهمن ماه ۱۳۹۷) و اندکی پس از برگزاری مراسم تحلیف «نیکلاس مادورو» به عنوان رئیس جمهور برآمده از رأی مردم ونزوئلا، «خوان گوایدو» رهبر مخالفان دولت، خود را رئیس جمهور این کشور خواند.

آمریکا، کانادا و تعدادی از کشورهای هم‌پیمان با واشنگتن گوایدو را که به شکل غیرقانونی خود را رئیس‌جمهور نامید، به رسمیت شناختند، اما روسیه، چین، مکزیک، کوبا، نیکاراگوئه، بولیوی، ترکیه، ایران، صربستان، سوریه و چندین کشور دیگر در سراسر جهان حمایت خود را از دولت منتخب و قانونی ونزوئلا اعلام کردند و خواستار عدم دخالت قدرت‌های بیرونی در امور داخلی کشورهای آمریکای لاتین شدند.

رئیس‌جمهور برزیل در بخشی دیگر از مصاحبه خود در خصوص پیوستن برزیل به ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای حمله به ونزوئلا گفت: «برزیل چه می‌تواند بکند؟ فرض کنید یک حمله نظامی از  جانب آمریکا در آنجا صورت بگیرد. تصمیم بر عهده من خواهد بود اما من به شورای دفاع ملی و سپس پارلمان گوش فرا می‌دهم».

با این حال در ماه فوریه سال جاری میلادی، «همیلتون مورائو» معاون رئیس‌جمهور برزیل با صراحت احتمال عملکرد برزیل به عنوان یک منطقه عملیاتی برای حمله آمریکا به ونزوئلا را رد کرد.

بولسونارو سیاست‌های جنجالی ترامپ در خاورمیانه را منعکس و پیروی می‌کند به طوریکه اواخر ماه مارس، برزیل در پیروی از آمریکا، یک دفتر تجاری در قدس افتتاح کرد و رئیس‌جمهور برزیل روز گذشته، روابط با رژیم صهیونیستی را  همچون یک «ازدواج» خواند.

وی توضیح داد: «این (روابط) شبیه یک ازدواج است: ملاقات می‌کنید، نامزد می‌کنید سپس ازدواج می‌کنید. این فرایند مراحلی دارد».

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!