جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
لطف ترامپ به روسیه با تحریم ایران و ونزوئلا

تحریم نفتی آمریکا بر ونزوئلا و ایران، پالایشگاه های اروپایی را برای تامین نفت مورد نیاز خود به دردسر انداخته و برنده این تحریم ها روسیه است که نفت خود را با بهای گران تر به اروپا می فروشد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز ،پالایشگاه‌های اروپا دارند هزینه تحریم های نفتی آمریکا بر ونزوئلا و ایران را می‌پردازند چون درگیر جایگزینی نفت خام ترشی هستند که واشنگتن از بازارهای جهانی خارج کرده و نفت گران روسیه را جایگزین کرده است . 

 

اعضای اوپک با افزایش تاثیر تحریم‌ها ، تولید نفت خام ترش را به عنوان بخشی از قراردادشان با تولیدکنندگان متحد برای تقویت قیمت نفت کاهش دادند در حالی که یک پالایشگاه جدید و بزرگ برای پالایش نفت خام ترش به تازگی در ترکیه آغاز به کار کرده است . 

تولید آمریکا افزایش می یابد و صادرات در ادامه سال جاری بالا می رود، ولی این نفت نمی‌تواند جایگزین خوبی باشد چون اساساً سبک و شیرین است . 

در نتیجه پالایشگاه های اروپا همچنان بر سر تامین هر چه بیشتر نفت ترش روسیه با هم رقابت می کنند. این کار ضریب تغییر قیمت نفت اورال روسیه را به حدی رسانده که از 2013 تا حالا دیده نشده بود . 

در مدیترانه قیمت نفت خام روسیه حداقل یک دلار کمتر از شاخص برنت معامله می‌شد ولی از اوایل نوامبر ، این نفت 70 سنت گران تر از برنت معامله می شود . 

به خاطر این قیمت بالاتر، روسیه در مارس 140 میلیون دلار درآمد اضافی از تحویل محموله های نفتی نسبت به ماه اکتبر گذشته و پیش از اجرایی شدن تحریم ها داشت .

با تحریم نفت ایران در اوایل نوامبر ، اروپایی ها ابتدا به سمت نفت سنگین و ترش ونزوئلا رفتند ولی بعد واشنگتن در اواخر ژانویه این کشور آمریکای لاتین را هم تحریم کرد تا نیکلاس مادورو را برکنار کند . 

با این که تحریم‌های نفت خام ونزوئلا تا پایان آوریل اجرایی نمی شوند، نفت بیش از پیش غیر قابل دسترس شده چون دولت آمریکا بر شرکت‌های خارجی برای توقف تمام قراردادهایشان فشار می آورد . 

آمریکا به هشت کشور وارد کننده نفت ایران یک معافیت 6 ماهه از تحریم ها داد که سه کشور اروپایی را هم شامل می شد: ایتالیا، یونان و ترکیه. ولی فقط ترکیه توانست خرید از ایران را ادامه دهد. هنوز در مورد تمدید دوباره این معافیت ها تردید وجود دارد . 

شرایط بدتر هم می‌شود. پالایشگاه های اروپا از فصل تعمیر و نگهداری بیرون آمده اند و در همین زمان نفت خام ترش خاورمیانه بیشتر به آسیا می رود یعنی جایی که ظرفیت پالایشگاهی در کوتاه‌مدت افزایش می یابد . 

عربستان سعودی، یک تولید کننده اصلی نفت خام ترش، بیشتر بار توافق کاهش تولید اوپک و متحدانش را به دوش می کشد. بین اکتبر 2018 و مارس سال جاری، عربستان صادرات خود را به اروپا متوقف کرده است . 

عراق مقدار صادرات خود به پالایشگاه های اروپا را در 2019 کاهش داده و نفت را با بالاترین قیمت در مزایده میفروشد. 

پالایشگاه های اروپا که برای پالایش درجات ترش نفت اورال روسیه و بصره و کرکوک عراق طراحی شده اند، 184000 بشکه نفت اورال را در ماه مارس خریدند .

قیمت نفت اورال روسیه از دریای سیاه به طور فزاینده ای بیش از نفت بنادر بالتیک معامله می شود. این اتفاق قبلا به ندرت می افتاد . 

یک تاجر در یک شرکت تجاری بین الملل گفت:« تمام پالایشگاه ها به دنبال نفت اورال روسیه هستند» . 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!