شنبه, ۲۰ آوریل ۲۰۲۴
شنبه, ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سناریوهایی که با حمایت ایران و روسیه خنثی می‌شود

آمریکا همان طور که در منطقه غرب آسیا فتنه افروزی می‌کند و بسیاری از اختلافات منطقه‌ای و آتش افروزی ‌ها از گور واشنگتن و دولتمردانش بلند می‌شود، حالا به دنبال بحران سازی جدیدی اینبار در آمریکای لاتین است و ونزوئلا نقش سوریه را برای آمریکا در آمریکای لاتین ایفا می‌کند و نقش حمایت ایران و روسیه ازونزوئلا در برابر این فتنه افزوزی‌ها، سناریوی شوم آمریکا و متحدانش را خنثی خواهد کرد.

گویا هیچ جایی از جهان از دخالت و تعرض آمریکا و روسای جمهور این کشور که هم اکنون دونالد ترامپ سکان داری آن را عهده است در امان نیست. تا پیش از این غرب آسیا درمعرض این هجمه و تعرض قرار گرفته بود؛ منطقه تبدیل به جولانگاه تروریست‌هایی شده بود که مولود آنها آمریکا و متحدانش بودند و البته نقش آفرینی جمهوری اسلامی ایران به تار و مار شدن این تروریست ‌های تکفیری-وهابی منجر شد حالا گویا سناریوی ناکام آمریکا و متحدانش برای غرب آسیا با نسخه جدیدی از سال جدید میلادی برای کشورهای آمریکای لاتین تجویز شده است.

چناچنه دامنه این تعرضات و تجاوزات به طور مشخص بر روی ونزوئلا متمرکز شده و تندروهای حاکم بر کاخ سفید این بار شانس خود را برای تغییر دولت در کاراکاس در معرض آزمون قرار داده‌اند بطوریکه برای سرنگونی دولت مادورو و از بین بردن میراث چاوز با تمام قوا وارد عمل شده‌اند.

آنها در نخستین حرکت از اقدام غیرقانونی گوایدو رئیس مجلس 35 ساله برای سوگند ریاست جمهوری حمایت کرده‌اند. چنانچه بسیاری از ناظران سیاسی بر این باورند که رهبر مخالفان ونزوئلا از آمریکا خط گرفته است و پیشترمنابع خبری به یک روزنامه آمریکایی گفته‌اند معاون رئیس‌جمهور این کشور رهبر مخالفان ونزوئلا را تشویق کرده خودش را رئیس‌جمهور موقت اعلام کند.

چناچنه روزنامه وال‌استریت ‌ژورنال به نقل از یک مقام ارشد دولت ترامپ نوشته بود؛ مایک پنس به گوایدو گفته در صورتی که بتواند با استناد به بندی در قانون اساسی ونزوئلا قدرت را از نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور این کشور بگیرد، آمریکا از دولت او حمایت خواهد کرد. بعد از انجام این تماس تلفنی، طرح مخفیانه‌ای که در ماه‌های قبل‌تر بر اساس گفت‌وگوهای میان مقام‌های آمریکایی با متحدان، قانونگذاران و چهره‌های شاخص مخالفان از جمله گوایدو تدوین شده بود کلید خورد.

خبرگزاری رویترز در فوریه 2019 به نقل از یک مقام ارشد کاخ سفید گفته بود؛ آمریکا با مقاماتی در ارتش ونزوئلا ارتباط مستقیم دارد و آنها را به روی گرداندن از دولت مادورو ترغیب می‌کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ سه روز پس از اعلام ریاست جمهوری گوآیدو وقتی برای مصاحبه مطبوعاتی حاضر شد دفترچه یادداشتی به دست داشت که روی آن نوشته بود '5000 نیرو به کلمبیا'. دولت راستگرای کلمبیا متحد آمریکاست و از گوآیدو اعلام حمایت کرده است. البته یک نوشته روی دفترچه لزوم بر اثبات چیزی نیست.

اما در بحران اخیر، بحث برانگیزترین اقدام واشنگتن انتخاب الیوت آبرامز به عنوان نماینده ویژه وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا در امور ونزوئلا بود.

ونزوئلا بزرگترین ذخایر نفتی دنیا را دارد. یکی از اقدامات چاوز ملی کردن صنعت نفت ونزوئلا بود که تا قبل از آن عمدتا در دست شرکت‌های آمریکایی بود. پس از ملی شدن صنعت نفت، دو شرکت نفتی آمریکایی اکسان‌موبیل و کونوکو فیلیپس مجبور به ترک ونزوئلا شدند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی دولت دونالد ترامپ پیشتر به شبکه فاکس نیوز گفت: اگر شرکت‌های آمریکایی بتوانند در صنعت نفت ونزوئلا سرمایه گذاری کنند، از نظر اقتصادی تاثیر بسیار بزرگی بر آمریکا می‌گذارد.

اولین اقدام آمریکا پس از به رسمیت شناختن خوان گوآیدو به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا، تحریم نفت آن کشور بود و تلاش برای تحویل درآمد نفتی به گوآیدو. هرچند دو شرکت آمریکایی هالیبرتون و شوران که در ونزوئلا حضور دارند شامل تحریم‌ها نمی‌شوند.
آقای بولتون همچین گفت ثبات و دموکراسی به سود منافع ملی آمریکاست: 'رژیم‌های چاوز و مادرو اجازه نفوذ کشورهای دشمن مانند کوبا' را به ونزوئلا داده‌اند.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا در جریان بحران اخیر آمریکا را به دخالت در امور داخلی کشورش متهم کرده است و در گفت‌وگویی اختصاصی با اورلا گوئرین خبرنگار بی.‌‌بی.‌سی گفته بود؛ 'به مداخله نه بگویید. به آمریکا بگویید از ونزوئلا دست بکشد.
آمریکا دولت مادورو را به فساد و نقض حقوق بشر متهم می‌کند و از خوان گوآیدو، رئیس جمهور خودخوانده ونزوئلا حمایت می‌کند.

به نظر می‌رسد آمریکا همان طور که در منطقه غرب آسیا فتنه افروزی می‌کند و بسیاری از اختلافات منطقه‌ای و آتش افروزی‌ها از گور واشنگتن و دولتمردانش بلند می‌شود، حالا به دنبال بحران سازی جدیدی در آمریکای لاتین است و ونزوئلا نقش سوریه را برای آمریکا در آمریکای لاتین ایفا می‌کند چناچه آنها در حال مهندسی تغییر دولت در ونزوئلا هستند.

حالا همانطور که جمهوری اسلامی ایران درمنطقه مثبت و اثر گذار خود را ایفا کرد، باید در قبال ونزوئلا نیز دست به کار شود و حمایت همه جانبه خود را از ونزوئلا در قبال بحران سازی آمریکا در این کشور داشته باشد، از حمایت اقتصادی گرفته و تاکید بر توسعه مناسبات تا حمایت از رئیس جمهور قانونی این کشور در مجامع بین المللی از جمله سازمان ملل.

از سوی دیگر رسوا سازی سیاست‌ها و سناریوسازی آمریکا نزد افکار عمومی می‌تواند به عنوان نقطه قوت این حمایت مد نظر قرار گیرد. اتحاد تهران و مسکو برای حمایت از ونزوئلا بسیاری از نقشه‌های شوم آمریکا و متحدانش را برای آمریکای لاتین و بالاخص ونزوئلا نقشه بر آب خواهد کرد.

البته از این موضوع نیز نباید غافل شویم که دود آتشی که جنگ طلبان حاکم بر کاخ سفید این بار در ونزوئلا روشن می‌کنند به دلیل قرابت جغرافیایی به چشم آمریکا خواهد رفت و چه بسا بحران موشکی کوبا را یکبار دیگر برای آمریکا زنده کند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!