جمعه, ۱۰ می ۲۰۲۴
جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
چالش های پیش روی دونالد ترامپ در ونزوئلا

یورو نیوز با طرح این پرسش که چالش‌های پیش روی دونالد ترامپ در ونزوئلا چه هستند؟ به بحران کارکاس و سیاست امریکا در این کشور پرداخت.

تارنمای یورو نیوز نوشت: در حالی که وضعیت ناآرام سیاسی و اعتراضات مردمی در ونزوئلا همچنان ادامه دارد، دولت دونالد ترامپ با حمایت از خوان گوایدو رهبر مخالفان فشار بر دولت نیکلاس مادورو را بیشتر کرده است تا وی را مجبور به کناره‌گیری کند.
این یکی از بزرگترین مداخله‌های سیاسی و دیپلماتیک ایالات متحده در آمریکای لاتین طی سال‌های اخیر است که با وضع اقدامات تنبیهی علیه بانک مرکزی ونزوئلا و صادرات نفتی این کشور توام شده است.
یورو نیوز با طرح این پرسش که چالش‌های پیش روی دونالد ترامپ در ونزوئلا چه هستند؟ نوشت :در بحران جاری به نظر می‌رسد مقامات آمریکا بیش از حد به گسترش سریع نارضایتی در ارتش خوشبین بوده‌اند. این درحالی است که مادورو هچنان توانسته‌ است وفاداری بیشتر افسران به خود را حفظ کند.
جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ که با رویکرد تهاجمی‌اش شناخته می‌شود، روز گذشته گفت سه تن از مقامات ارشد ونزوئلا که در تماس با مخالفان بوده‌اند در آخرین لحظه نظر خود را عوض کرده‌اند. 
مایک پمپئو نیز گفته است مادورو در حال فرار از کشور بوده است که روسیه او را متقاعد به ماندن کرده است. چیزی که روسیه آن را تکذیب می‌کند.
به هرحال تردید‌های جدی وجود دارد که اعطای عفو عمومی و قول برداشتن تحریم‌های آمریکا برای ترغیب ارتش به دست کشیدن از مادورو کافی باشد.
دولت ترامپ برای به زانو درآوردن دولت مادورو و پیش بردن سیاست خود در ونزوئلا بیش از هرچیز روی تحریم‌ها حساب کرده است.
شمار قابل توجهی از بانک‌ها، شرکت‌ها و افراد وابسته به دولت ونزوئلا در لیست تحریم ایالات متحده قرار گرفته‌اند. با این حال مشخص نیست که آیا این تحریم‌ها می‌توانند تاثیر سرنوشت‌سازی داشته باشند یا نه.
دولت آمریکا می‌تواند برای اعمال فشار بیشتر شرکت‌های خارجی نفتی شریک ونزوئلا همچون «رپسول» اسپانیا را نیز هدف تحریم‌های ثانویه قرار دهد. با این حال این عمل خطر برانگیختن خشم آن دولت‌ها را در پی دارد.
ترامپ و دستیارانش به دفعات از وجود گزینه‌های نظامی روی میز صحبت کرده‌اند. اما در حالی که آمریکا می‌کوشد نیروهایش را از افغانستان و سوریه بیرون بکشد تردید جدی وجود دارد که بخواهد خود را درگیر یک منازعه جدید نظامی خارجی بکند.
در نتیجه به نظر می‌رسد با وجود تهدیدها، ترجیح ایالات متحده بر تمرکز بر فشار اقتصادی و دیپلماتیک قرار داشته باشد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!