پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
CNN: ترامپ با مشاورانش درباره ونزوئلا اختلاف نظر دارد

سی ان ان گزارش داد: در حالی که رئیس جمهوری آمریکا به در پیش گرفتن رویکردی احتیاط آمیز درباره تحولات ونزوئلا تمایل دارد، برخی دستیاران ارشد و تندروی وی با سرسختی خواستار دخالت نظامی واشنگتن در این کشور آمریکای لاتین هستند.

سی ان ان گزارش داد: در حالی که رئیس جمهوری آمریکا به در پیش گرفتن رویکردی احتیاط آمیز درباره تحولات ونزوئلا تمایل دارد، برخی دستیاران ارشد و تندروی وی با سرسختی خواستار دخالت نظامی واشنگتن در این کشور آمریکای لاتین هستند.

به گزارش ایرنا، تارنمای سی ان ان به نقل از مقام های آگاه دولت آمریکا نوشت: دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده پس از ناکامی انتظاراتش درباره انتقال قدرت در ونزوئلا، با ابراز ناراحتی از تحریک آشکارتر برخی از مشاوران بلندپایه اش مانند جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایکل پمپئو وزیر امور خارجه به مداخله نظامی در ونزوئلا، خواستار خویشتنداری دستیارانش در این باره شده است.

ترامپ پس از تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین همتای روس خود در روز جمعه، به رغم ادعاهای مقام های بلندپایه کاخ سفید درباره ادامه کمک رسانی مسکو به کاراکاس، احتمال دخالت مسکو در ونزوئلا را اندک دانست.

سی ان ان افزود: این امر به معنی وجود تضاد میان رئیس جمهوری آمریکا با مقام های دولتش است که افزون بر درخواست کاملا آشکار برای تغییر قدرت در کاراکاس، به صورت مداوم از رد احتمال مداخله نظامی واشنگتن در ونزوئلا خودداری می کنند.

به نوشته تارنمای سی ان ان؛ ترامپ از تحریک آشکار مشاور امنیت ملی و دیگر دستیارانش برای روی آوردن به گزینه نظامی، ناراحت شده و به دوستانش گفته است اگر بولتون راه خود را ادامه داده بود، تاکنون در چند مکان دنیا جنگ به راه انداخته بود.

با اینکه ترامپ از مدت ها پیش اعلان کرده است که همه گزینه ها درباره ونزوئلا روی میز قرار دارد، اما ظاهرا دستیارانش همزمان با قیام روزهای گذشته به رهبری خوان گوآیدو که ایالات متحده او را به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا به رسمیت شناخته است، تمایل بیشتری به گزینه نظامی پیدا کرده اند.

پمپئو به شبکه فاکس نیوز گفته است که احتمال کاربرد گزینه نظامی وجود دارد و در صورتی که این اقدام لازم باشد، ایالات متحده آن را اجرا خواهد کرد. بولتون نیز همزمان با فشار بر پنتاگون برای آمادگی برای گزینه نظامی، به یک شبکه خبری گفته است که واشنگتن اجازه بدرفتاری با گوآیدو را نخواهد داد.

بر این اساس،به نظر می رسد ترامپ که تاکنون به بولتون امکان عمل گسترده ای برای مدیریت اوضاع ونزوئلا داده بود، اخیرا محتاط شده و به صورت خصوصی درباره قابل اعتماد بودن طرح های وی برای دستیابی به قدرت و جلب حمایت ارتش ونزوئلا، ابراز نگرانی کرده است.

همچنین سی ان ان در مطلب تحلیلی با عنوان پرسش هایی درباره قابل اعتماد بودن سازمان های اطلاعاتی ایالات متحده افزود: تردید رئیس جمهوری آمریکا در باره اطلاعاتی که در باره اوضاع ونزوئلا دریافت می کند، پس از شکست کودتای ارتش این کشور که گوآیدو و مقام های واشنگتن روی آن حساب بازکرده بودند، افزایش یافت و منجر به بدگمانی وی درباره قابل اعتنا بودن اطلاعات سازمان های امنیتی ایالات متحده شد که حاکی از آمادگی مقام ها و دستیاران ارشدنیکلاس مادورو رهبر ونزوئلا برای دست برداشتن از قدرت و پیوستن به اردوی مخالفان بود.

به نوشته سی ان ان به نقل از منابع آگاه کاخ سفید، ترامپ در نشست های روزهای اخیر با دستیارانش، درباره قابلیت اعتماد به اطلاعات دریافتی در باره گوآیدو و ونزوئلا، و درستی روش تحلیل و تفسیر آنها، ابراز تردید کرده است.

سی ان ان به نقل از یک فرد آگاه از محتوای نشست روز چهارشنبه گذشته کاخ سفید برای بررسی اقدامات بعدی در ونزوئلا نوشت که این مذاکرات تنها حدود 10 تا 15 دقیقه طول کشیده است.

دولت ونزوئلا سه شنبه گذشته از خنثی سازی تلاش گروهی نظامی برای کودتا که آنان را خائنان مرتبط با مخالفان توصیف کرد، خبر داد.

خورخه رودریگز وزیر اطلاع رسانی ونزوئلا افزود که نیروهای امنیتی کشورش با گروهی خائن در ارتش مقابله می کنند که در تلاش برای کودتا در این کشور بوده اند.

این درحالیست که گوایدو رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا مدعی شده بود که برخی از عوامل ارتش این کشور به وی پیوسته و خواستار آغاز عملیاتی برای آزادی ونزوئلا شد.

بولتون، پمپئو و شماری از مقام های واشنگتن از عصیان گوآیدو و شورش نظامیان حمایت کرده اند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!