جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
رئیس جمهور برزیل: بعید است به مداخله نظامی احتمالی علیه ونزوئلا بپیوندیم

رئیس جمهوری سابق برزیل گفته، بعید است این کشور در مداخله احتمالی نظامی در ونزوئلا مشارکت کند. دیلما روسف، گفت: باید بر این مساله تاکید کنم که قانون اساسی کشور ما اولویت‌هایی دارد که باید به آنها احترام گذاشته شود و از جمله آن می‌توان به عدم مداخله در تمامیت ارضی سایر کشورها و احترام گذاشتن به آنها اشاره کرد، من بر این باورم که قانون اساسی ما به شدت احتمال مداخله نظامی را رد می‌کند.

رئیس جمهوری سابق برزیل گفته، بعید است این کشور در مداخله احتمالی نظامی در ونزوئلا مشارکت کند.

به گزارش ایسنا، دیلما روسف، رئیس جمهوری سابق برزیل در گفت‌وگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: باید بر این مساله تاکید کنم که قانون اساسی کشور ما اولویت‌هایی دارد که باید به آنها احترام گذاشته شود و از جمله آن می‌توان به عدم مداخله در تمامیت ارضی سایر کشورها و احترام گذاشتن به آنها اشاره کرد، من بر این باورم که قانون اساسی ما به شدت احتمال مداخله نظامی را رد می‌کند.

وی همچنین با ابراز تردید نسبت به حمایت نیروهای مسلح برزیل از ایده پیوستن به چنین مداخله نظامی اشاره کرد که آمریکای لاتین برخلاف اروپا اساساً یک منطقه صلح طلب است.

رئیس جمهوری سابق برزیل در ادامه عنوان کرد: تمامی این عوامل باعث می‌شوند تا شرایط برای دولت برزیل و ژایر بولسونارو، رئیس جمهوری در پیوستن به چنین اقداماتی سخت شود.

رئیس جمهوری سابق برزیل همچنین ادامه داد: سیاست خارجی برزیل در دوران ریاست جمهوری بولسونارو بازگشت به دکترین مونرویی است که در قرن ۱۹ میلادی در آمریکای لاتین اعمال شد و آمریکای لاتین را به عنوان حیاط خلوت ایالات متحده تلقی می‌کرد.

به گفته روسف، در بازه‌ای از تاریخ برزیل، این کشور قادر بوده تا در برابر این سیاست فائق آید اما سیاست بولسونارو بازگشت به این دکترین است.

روسف بر این باور است که چنین سیاستی روابط برزیل را با سازمان‌های بین‌المللی مخدوش کند و ادامه داد: فکر می‌کنم که کشورهای حوزه بریکس شامل برزیل، روسیه، هندوستان، چین و آفریقای جنوبی بیشتر دوست دارند تا بدون برزیل کار کنند چون این کشور به لطف دولت کاملاً محافظه کارش و تمایل به سیاست‌های آمریکایی از حوزه بریکس دور شده است. ما باید روابط را با سایر کشورهای بریکس تقویت کنیم.

در عین حال، آگوستو النو، مشاور امنیت ملی برزیل به رویترز گفت که اوضاع در ونزوئلا پس از کودتای ناکام خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون این کشور غیرقابل پیش‌بینی شده است.

وی گفت، نیروهای مسلح ونزوئلا یا باید نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور را برکنار کرده و روند انتقال یک دولت دموکراتیک را در دست بگیرند یا با اختلافاتی روبه‌رو می‌شوند که خطر بروز جنگ داخلی را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: آینده ونزوئلا به دست نیروهای مسلح است خواه آنها با دولت کنونی در قدرت بمانند یا مادورو را برکنار کنند. ما نمی‌دانیم که ارتش این کشور چه اقدامی انجام می‌دهد.

به گفته مشاور امنیت ملی برزیل، حتی دولت آمریکا هم نمی‌داند که کدام راه ونزوئلا را از این وضعیت خارج می‌کند اما ایالات متحده تلاش می‌کند تا از مداخله نظامی اجتناب کند. آنها نمی‌خواهند ونزوئلا به کوبایی دیگر بدل شود. این یک کابوس برای آنهاست. آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند به صورت صلح آمیز، دیپلماتیک و بدون اقدام نظامی با این وضعیت روبه‌رو شوند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!