پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تلاش اروپا برای پایان دادن به بحران ونزوئلا

کشورهای اروپایی به دنبال راهکاری برای پایان دادن به بن بست سیاسی در ونزوئلا هستند، این در حالی است که دیوان عالی ونزوئلا چند عضو پارلمان را به خیانت متهم کرده است.

شورای امنیت سازمان ملل نشستی غیر علنی در مورد بحران سیاسی و حقوق بشری ونزوئلا برگزار کرده و قرار است در این نشست در مورد آغاز یک روند دیپلماتیک با حمایت اتحادیه اروپا برای پایان دادن به بحران ونزوئلا تصمیم گیری شود.
آنه گوگون، معاون سفیر فرانسه در سازمان ملل برنامه ای به شورای امنیت ارائه داده است که از سوی گروه تماس بین‌الملل تحت حمایت اتحادیه اروپا برای پایان دادن به بن بست در ونزوئلا برنامه ریزی شده است. آنه گوگون گفته است که این گروه قابلیت این را دارد که طرف‌های درگیر را برای حضور در یک روند سیاسی که به برگزاری انتخاباتی آزاد، عادلانه و شفاف در ونزوئلا منجر شود، سوق دهد.
تیم هماهنگ کننده سازمان ملل که مقیم ونزوئلا هستند روز دوشنبه با نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا و سایر مقام‌های این کشور در کاراکاس دیدار کرده است.
از سوی دیگر سازمان عفو بین الملل، ونزوئلا را به نقض حقوق بشر متهم کرده است. عفو بین‌الملل از دادگاه کیفری بین‌الملل خواسته که به موارد نقض حقوق بشر از سوی دولت ونزوئلا به ویژه در موج اعتراضات خشونت‌آمیز در ژانویه 2019 را مورد تحقیق قرار دهد. عفو بین‌الملل در گزارش خود اعلام کرده که شواهدی از اعدام‌هایی بدون محاکمه، بازداشت‌های خودسرانه و قتل و جرح در نتیجه استفاده بیش از حد از زور توسط دولت نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در اختیار دارد.
بر اساس گزارشی که عفو بین‌الملل ارائه داده در نتیجه درگیری‌های خشونت‌آمیز ژانویه سال جاری میلادی در ونزوئلا، دست کم 47 نفر کشته شدند. همچنین بیش از 900 نفر به صورت خودسرانه در این تظاهرات پنج روزه بازداشت شدند.
ونزوئلا مدت هاست که در بن بستی سیاسی گرفتار شده است، مشکلات اقتصادی دراز مدت این کشور را به سوی بحرانی سیاسی کشاند. تورم بالا از چهار سال پیش تا امروز زندگی مردم ونزوئلا را فلج کرده است. 
در سال 2015 ونزوئلا با بیش از 100 درصد تورم بالاترین نرخ تورم در جهان را داشت که بالاترین میزان در تاریخ این کشور نیز بود. در سال 2016 نرخ تورم به 700 درصد رسید و در سال 2017 نرخ باور نکردنی 2000 درصد را پشت سر گذاشت. در پایان سال 2018 نرخ تورم این کشور به بیش از 80 هزار درصد رسید، و صندوق بین‌المللی پول پیش بینی کرده که در سال جاری میلادی 2019 نرخ تورم در این کشور به 10 میلیون درصد برسد.
بحران اقتصادی در این کشور باعث عدم اعتماد به دولت حاکم، کمبود مواد غذایی و دارو، قطعی برق و سیل عظیمی از مهاجرت شده است. طی سال‌های گذشته دستکم سه میلیون نفر از این کشور به دلیل فقط، گرسنگی، بیکاری و افزایش جرم و جنایت به کشورهای دیگر گریخته‌اند.
در ژانویه سال 2019 خوان گوایدو رییس مجمع ملی ونزوئلا با شروع مجدد دولت نیکولاس مادورو صحت انتخابات ریاست جمهوری را زیر سوال برد و خود را به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت ونزوئلا معرفی کرد، از آن زمان تا کنون بحران سیاسی به بحران اقتصادی افزوده شده است.

**اتهام خیانت علیه نمایندگان
گفتنی است که دیوان عالی ونزوئلا روزگذشته چهار تن دیگر از اعضای پارلمان این کشور را به خیانت و تحریک به قیام علیه دولت نیکلاس مادورو متهم کرده است. دیوان عالی ونزوئلا در بیانیه‌ای، کارلوس پاپارونی، میگوئل پیزارو، فرانکو کاسیلا و وینستون فلورس، چهار نماینده مجمع ملی ونزوئلا را به خیانت و تحریک به شورش متهم کرد.
دیوان عالی ونزوئلا پیش از این در ماه جاری 10 نماینده پارلمان را به خاطر تلاش برای کودتا در 30 آوریل به توطئه، شورش و خیانت متهم کرد. دیوان عالی ونزوئلا که به مادورو وفادار است، همچنین مصونیت این 10 نماینده را لغو کرده است.
مخالفان دولت نیکلاس مادورو در پارلمان ونزوئلا اکثریت را در اختیار دارند. روز گذشته ساعاتی پیش از بیانیه دیوان عالی ونزوئلا، نیروهای امنیتی مانع ورود نمایندگان به پارلمان برای جلسه روز سه شنبه شدند. نیروهای امنیتی گفته بودند گزارش هایی در خصوص وجود مواد منفجره در ساختمان پارلمان دریافت کرده‌اند، بهمین دلیل از ورود نمایندگان به پارلمان جلوگیری کردند.
رهبر اپوزیسیون ونزوئلا نیز در گفت‌وگویی با نخست وزیر کانادا گفته است که خواستار برگزاری هر چه سریع‌تر انتخاباتی آزاد و عادلانه در ونزوئلاست. دفتر جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا تعهد خود را از بابت برگزاری هر چه سریع‌تر انتخاباتی آزاد و عادلانه با توجه به قانون اساسی ونزوئلا اعلام و از نقش نخست وزیر کانادا در کمک به رهبری واکنش بین‌المللی به بحران در این کشور آمریکای لاتین تشکر کرد.
اعتراضات علیه مادورو در ماه‌های اخیر، پس از آن‌که پارلمان ونزوئلا، انتخابات تازه ریاست‌جمهوری را غیرقانونی و ریاست‌جمهوری مادورو را نامشروع دانست، وارد مرحله تازه‌ای شده‌است.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!