جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سفیر ونزوئلا: ارتش ما "چاوزی" است/ تصور نمی‌کنیم جهالت ترامپ فراتر از وضعیت کنونی برود

سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا در تهران در اظهاراتی «خوآن گوآیدو »، رهبر مخالفان و رئیس جمهور خودخوانده این کشور را عروسک خیمه شب بازی دست آمریکایی‌ها توصیف کرد و گفت: ارتش ونزوئلا به قانون اساسی ونزوئلا وفادار است و ارتشی کاملاً انقلابی است.

به گزارش ایسنا، صبح امروز کارلوس آنتونیو آلکالاکوردونس ( Carlos Antonio Alcalá Cordones)در یک نشست مطبوعاتی در جمع خبرنگاران ایرانی با تشریح وضعیت کنونی ونزوئلا به فشارهای آمریکا به دولت و ملت ونزوئلا اشاره و اظهار کرد: اقدامات مداخله جویانه دولت آمریکا علیه ایران از سال ۲۰۰۸ آغاز شده و این اقدامات از سال ۲۰۱۴ به صورت جدی‌تر پیگیری شده و در سال‌های اخیر نیز شاهد افزایش جدی این فشارها هستیم.

وی با بیان اینکه فشارهای اقتصادی دولت آمریکا باعث عقب ماندن ونزوئلا و پیشرفت نکردن این کشور در عرصه‌های مختلف شده است گفت: آنها از این فشارها به دنبال دستیابی به یک سری اهداف استراتژیک هستند. هدف اصلی آنها تخریب جمهوری بولیواری ونزوئلا، مادورو رئیس جمهور کنونی این کشور و میراث چاوز رئیس جمهور پیشین آن است. آنها برای اینکه بتوانند کنترل سیاسی ونزوئلا را در دست بگیرند، می‌خواهند به صورت کامل سیاست‌های اقتصادی و تجاری ونزوئلا را به نفع منافع خودشان تغییر دهند. آنها در تلاش هستند که بر منابع نفتی و سایر منابع ما مسلط شوند و تاکنون جمهوری بولیواری ونزوئلا با هدایت رئیس جمهور مادورو توانسته در برابر این فشارها بایستد و در برابر اقدامات مداخله جویانه کاخ سفید و پنتاگون از خود دفاع کند.

این دیپلمات ارشد ونزوئلایی با بیان اینکه این پیروزی و ایستادگی با همکاری کشورهایی چون ایران، چین، روسیه، ترکیه و کشورهای عضو جنبش عدم تعهد محقق شده و آنها، ما را در این زمینه همراهی کرده‌اند، خاطرنشان کرد: اقدامات مداخله جویانه آمریکا در امور داخلی ونزوئلا از قانون غلطی می‌آید که آمریکایی‌ها چند سال پیش در داخل این کشور به تصویب رساندند تا روی اقتصاد ما و پیشرفت اقتصادی ونزوئلا تأثیر منفی بگذارند.

سفیر ونزوئلا در تهران با ارائه فهرستی از اقدامات مداخله جویانه و غیر قانونی آمریکا علیه ونزوئلا اظهار کرد: آمریکایی‌ها به رهبری ترامپ با به رسمیت شناختن خوآن گوآیدو به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا تلاش دارند که با فریبکاری و دستکاری اینگونه القا کنند که دولت مادورو دولتی ناکارآمد است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه عملاً دولت آمریکا در حال دزدی اموال ونزوئلا از جمله دارایی‌های شرکت نفت این کشور است افزود: بانک انگلیس نیز مقداری از اموال و دارایی ونزوئلا را که بیش از یک میلیارد دلار است مورد تصرف خود قرار داده است در حالی که قرار بود از این منابع برای تأمین مواد غذایی و دارویی مردم ونزوئلا استفاده شود.

کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس، با اشاره به حمایت برخی از کشورهای پیرامونی ونزوئلا از سیاست‌های ترامپ علیه این کشور گفت: البته کشورهایی نیز در این منطقه هستند که نمی‌خواهند در برابر فشارهای آمریکا تسلیم شوند که در این زمینه می‌توان به کشورهایی همچون کوبا و نیکاراگوئه اشاره کرد. متأسفانه مقامات برخی از کشورهای منطقه آمریکای لاتین بر خلاف خواست مردمشان از سیاست‌های ترامپ حمایت می‌کنند.

این مقام ونزوئلایی مقیم تهران با تاکید بر اینکه ما مطمئن هستیم که ملت ونزوئلا با ایستادگی می‌تواند به اقدامات خود علیه امپریالیسم آمریکا ادامه دهد. در پاسخ به سوالی در ارتباط با امکان اینکه ارتش ونزوئلا دست از حمایت مادورو برداشته و به خوآن گوآیدو بپیوندد، گفت: ارتش جمهوری بولیواری ونزوئلا کاملاً انقلابی است. بدون هیچ شک و تردیدی آنها چاوزی هستند و بر اساس بندهای کتاب قانون اساسی عمل می‌کنند، قانون اساسی که مردم ونزوئلا و نیروهای مسلح به آن رأی داده‌اند نیروهای مسلح ونزوئلا از دل مردم این کشور شکل گرفتند و به اتحاد نظامی خود ادامه می‌دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش ادامه داد: البته یک سری از خائنین نیز در نیروهای مسلح ونزوئلا بودند که به خاطر پول علیه مادورو به پا خواستند و به قانون اساسی ونزوئلا خیانت کردند.

سفیر ونزوئلا در تهران همچنین در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه خوآن گوآیدو اعلام کرده که در صورت لزوم از آمریکا می‌خواهد که در امور ونزوئلا دخالت نظامی کند و او چقدر احتمال می‌دهد که دولت واشنگتن به کاراکاس حمله نظامی کند اظهار کرد: دولت آمریکا برای رسیدن به اهداف خود علیه ملت و دولت ونزوئلا از فردی چون خوآن گوآیدواستفاده کرده است. او مثل یک عروسک خیمه شب بازی در دست آمریکایی‌ها قرار دارد. او به مانند سایر خائنین به آمریکا متوسل شده که به خواسته‌های خود برسد. ولی ما تصور نمی‌کنیم جهالت ترامپ فراتر از وضعیت کنونی برود و او بخواهد حمایت بیشتری از این خائنین انجام دهد. مشکل آنها این است که مردم ونزوئلا و نیروهای مسلح این کشور با دولت قانونی ونزوئلا متحد هستند.

کارلوس آنتونیو آلکالا کوردونس همچنین در پاسخ به این سوال که بر اساس برخی از اخبار منتشر شده رئیس جمهور کلمبیا می‌خواهد ارتش را به سمت ونزوئلا برای حمایت از مردم این کشور و سرنگون کردن دولت مادورو اعزام کند گفت: رئیس جمهور کلمبیا بهتر است وقت خود را صرف حل مشکلات مردم کلمبیا بکند نه اینکه در امور داخلی ونزوئلا دخالت کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: ملت کلمبیا و ونزوئلا با هم دوست هستند. به هم نزدیک هستند گرچه دولت کلمبیا در راستای خواسته‌های آمریکایی‌ها حرکت می‌کند.

سفیر ونزوئلا در ایران همچنین با اشاره به انجام برخی از اقدامات خرابکارانه در سیستم الکترونیکی ونزوئلا و مشکلات به وجود آمده برای مردم این کشور در این ارتباط گفت: با اتخاذ راهکارهایی تلاش داریم که این مشکلات را حل کنیم. اپوزیسیون تصور می‌کرد که مردم ونزوئلا با وقوع این اقدامات خرابکارانه دست از حمایت خود از دولت قانونی ونزوئلا بر می‌دارد ولی نتیجه برعکس شد و اتحاد مردم ونزوئلا منسجم‌تر شد و قطعاً اقدامات خرابکارانه نیز با شکست روبرو خواهد شد.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه طبق برخی از اخبار منتشر شده برخی از مخالفان دولت مادورو به سفارتخانه‌های خارجی در این کشور پناهنده شده‌اند و چرا دولت ونزوئلا با این سفارتخانه‌ها که مامنی برای مخالفان شده است برخورد نمی‌کند، گفت: ما می‌خواهیم تحت نرم‌ها و قوانین بین‌الملل مشکلات دولت ونزوئلا را حل کنیم. ما به کنوانسیون وین متعهد هستیم و بر اساس آن عمل می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: البته دولت ونزوئلا در مقطعی با توجه به دخالت‌های آمریکا و کلمبیا در امور داخلی این کشور فعالیت‌های سفارتخانه‌های آن دو کشور در ونزوئلا را متوقف کرد و اگر بر اساس آنالیز شرایط و بررسی‌ها به این نتیجه برسد که باید اقدامات دیگری در این زمینه انجام دهد این موضوع را مورد بررسی و توجه قرار می‌دهد.

سفیر ونزوئلا در تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه من مطمئن هستم که بالاخره زمانی فرا خواهد رسید که عدالت در ونزوئلا اجرایی می‌شود ادامه داد: ما تصور می‌کنیم که اگر ونزوئلا حمله‌ای بهسفارتخانه‌هایی که مخالفانش را در آن پناه داده انجام دهد این موضوع نتایج منفی برای ونزوئلا به همراه خواهد داشت. ما در چهارچوب قوانین بین‌الملل و چند جانبه گرایی تلاش خواهیم کرد که مشکلات را حل کنیم.

این دیپلمات ونزوئلایی ادامه داد: آقای مادورو آمادگی کامل دارد که با ترامپ گفت‌وگو و بحث کند ولی ترامپ نمی‌تواند این کار را انجام دهد چون توانایی آن را ندارد.

سفیر ونزوئلا در تهران در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: مقامات آمریکایی حتی به حرف‌ها و قراردادهایی که می‌زنند و یا آن را امضا می‌کنند پایبند نیستند که یکی از آنها توافق برجام است. آنها در حالی که یکی از اعضای برجام بودند از این توافق خارج شدند. آنها باید بدانند که مردم ایران و ونزوئلا تحت رهبری رهبرانشان با هم متحد هستند و اجازه نمی‌دهند که اهداف آمریکا محقق شود.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!