جمعه, ۱۰ می ۲۰۲۴
جمعه, ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مادورو: نمایندگان دولت و مخالفان در نروژ به دنبال حل مسالمت آمیز تنش ها هستند

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری ونزوئلا گفت که مذاکرات نروژ با حضور نمایندگان دولت کاراکاس و مخالفان به دنبال ایجاد یک دستور کار و برنامه صلح آمیز برای حل و فصل بحران در این کشور منطقه آمریکای لاتین است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت خارجه نروژ روز جمعه اعلام کرد که این مذاکرات در مرحله مقدماتی قرار دارد.
نمایندگان طرفین مذاکرات ونزوئلا در نروژ به سر می برند و این نشانه ای از رویکرد جدید برای پایان دادن به ماهها تنش در این کشور منطقه آمریکای لاتین است.
حزب سوسیالیست حاکم ونزوئلا که مدتهاست از مذاکره با مخالفان استقبال کرده ، از این مذاکرات حمایت می کند . این در حالی است که بیشتر مخالفان دولت همچنان نسبت به این مذاکرات شک و تردید دارند.
گفته شده نمایندگان طرفین این مذاکرات جداگانه با میانجی گجران نروژی دیدار کرده اند اما هنوز مشخص نیست چه زمانی دو طرف اصلی این مذاکرات دیدار خواهند کرد.
در همین حال نیکلاس مادورو روز گذشته گفت: نمایندگان دولت به نروژ سفر کردند تا مرحله مقدماتی مذاکرات با مخالفان را با هدف ایجاد یک دستورکار صلح آمیز برای ونزوئلا اغاز شود.
از سوی دیگر خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد: خورخه آرئاسا وزیر خارجه ونزوئلا روز گذشته اعلام کرد که کشورش تمایل دارد با دولت آمریکا بر پایه احترام متقابل مذاکره کند.
وی افزود: اکنون زمان مناسبی برای دیپلماسی است. ما آماده بازگشت به دیپلماسی و نشستن پشت میز مذاکره هستیم. دولت کاراکاس آماده مذاکره با دولت واشنگن برپایه احترام متقابل است.
خوان گوایدو سرکرده مخالفان دولت ونزوئلا اخیرا تایید کرد که بدنبال بررسی درخواست از آمریکا برای مداخله نظامی با هدف سرنگونی دولت مادورو رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا است. 
مایک پمپئو نیز به تازگی عنوان کرد که دولت ترامپ در حال آماده شدن برای استفاده از برخی گزینه ها در راستای سرنگون کردن دولت نیکلاس مادورو است. 
دولت آمریکا به تلاش هایش برای افزایش سایر فشارهای مالی بر مادورو ادامه می دهد که از جمله «تحریم های ثانویه» علیه شرکت های دیگر کشورهایی است که با ونزوئلا فعالیت تجاری دارند. این اقدامات همچنین شامل تحریم های بیشتر نفتی خواهد بود. 
ونزوئلا که ماههاست با بدترین چالش های اقتصادی به دلیل فشار و تحریم اقتصادی آمریکا دهه های اخیر روبرو بوده و پس از انکه خوان گوایدو خود را رئیس جمهوری این کشور خواند، با بحران شدیدتری مواجه شد. 
اروپام***9234** 1546

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!