جمعه, ۲۹ مارس ۲۰۲۴
جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سفارت ونزوئلا در واشنگتن اشغال شد

نماینده رهبر مخالفان دولت قانونی ونزوئلا، با همکاری پلیس آمریکا، سفارتخانه این کشور در واشنگتن را اشغال کرد.

 
آفتاب‌‌نیوز :
اسپوتنیک نوشت: دفتر رسانه‌ای مخالفان ونزوئلا شامگاه جمعه‌ای با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که سفیر منصوب‌شده از سوی «خوان گوایدو» رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خودخوانده این کشور، کنترل سفارتخانه ونزوئلا در واشنگتن را به‌دست گرفته است
 
در این بیانیه‌ آمده است: «کارلوس وِچیو، سفیر جمهوری بولیواری ونزوئلا، روز جمعه (به وقت محلی) کنترل سفارتخانه (ونزوئلا) در ایالات متحده واقع در محله جورج‌تاون (واشنگتن) را به دست گرفت».
 
اشغال سفارتخانه ونزوئلا در پایتخت آمریکا توسط مخالفان در حالی صورت می‌گیرد که فعالان صلح‌طلب به درخواست دیپلمات‌های دولت قانونی ونزوئلا از چند هفته پیش در این ساختمان سکنی گزیده و از آن در برابر اشغالگران محافظت می‌کردند.
 
بعد از این اتفاق، ایالات متحده که همواره از امنیت سفارتخانه‌های خود در دیگر کشورها شاکی است، اقدامات ضد دیپلماتیکی را علیه سفارت ونزوئلا در واشنگتن آغاز کرد. از جمله این اقدامات می‌توان به قطع آب و برق و ممانعت از ورود غذا به داخل ساختمان اشاره کرد.
 
این اقدامات در حالی است که گوایدو با حمایت همه‌جانبه آمریکا، در تاریخ دهم اردیبهشت تلاش کرد علیه دولت قانونی مادورو در ونزوئلا کودتا به راه بیاندازد. در حالی که گوایدو ضمن انتشار یک کلیپ ویدئویی مدعی حمایت ارتش و نیروهای مسلح از قیام به اصطلاح «ملی و مسالمت‌آمیز» خود شده بود، اما فقط حدود ۳۰ نظامی به صف اندک حامیان وی پیوستند و برای ساعتی درگیری‌های پراکنده در برخی خیابان‌های کاراکاس رخ داد. پس از آن بود که دولت ونزوئلا از دفع «کودتایی کوچک» در این کشور خبر داد.
 
بهمن‌ماه سال گذشته، گوایدو که ریاست مجمع ملی این کشور را برعهده داشت، با حمایت‌های آمریکا ضمن به‌راه انداختن آشوب‌ها و اعتراضاتی علیه دولت مادورو، خود را رئیس‌جمهور موقت این کشور خواند و خواستار سرنگونی وی شد. ترامپ نیز به دنبال این اقدام گوایدو، او را رئیس جمهور موقت ونزوئلا به رسمیت شناخت و در مقابل مادورو را رئیس جمهور غیرقانونی خواند.
 
همزمان با حمایت برخی کشورها از جمله آمریکا، کانادا، آلمان، برزیل و اروگوئه از تلاش رئیس مجمع ملی ونزوئلا برای کودتا در این کشور، ترکیه، ایران، روسیه و مکزیک این اقدام را محکوم و از مادورو اعلام حمایت کردند. بعد از شکست کودتای گوایدو، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های ثانویه‌ای را بر وزارت دفاع و سازمان‌های اطلاعاتی ونزوئلا اعمال کرده و بر اساس آن هر کشوری با آنها تعامل داشته باشد، از سوی واشنگتن تحریم می‌شود. (جزئیات بیشتر)
 
از سال ۲۰۱۷ و به دنبال تشدید بحران سیاسی در ونزوئلا بین اپوزیسیون و رئیس‌جمهور این کشور، اختلافات بین مادورو و مجمع ملی (کنگره) که اکثریت آن در دست مخالفان است، بالا گرفته و تشدید این اختلافات سبب اقدام دولت در برگزاری انتخابات برای تشکیل «مجلس موسسان قانون اساسی» در سال ۲۰۱۷ شد.
 
تلاش واشنگتن برای کنار زدن دولت قانونی کاراکاس در حالی صورت می‌گیرد که مردم ونزوئلا در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ با شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری، بار دیگر مادورو را به ریاست‌جمهوری این کشور انتخاب کردند.
 
منبع: فارس

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!