جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مدودف واشنگتن را به تلاش برای محاصره انرژی کوبا متهم کرد

آمریکا قصد دارد با ایجاد فضایی سمی در مورد همکاری با کوبا، سرمایه گذاران را بترساند و نوعی محاصره انرژی اعمال کند

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خبرگزاری فرانسه، دیمیتری مدودف نخست وزیر روسیه آمریکا را متهم کرد که با تحریم کشتی‌های حامل نفت ونزوئلا برای کوبا به دنبال اعمال محاصره انرژی علیه کوباست که در حال حاضر با کمبود جدی سوخت رو به روست.

مدودف در سفر رسمی خود به کوبا گفت: در ماه‌های اخیر، آمریکا تحریم اقتصادی علیه کوبا را به طور قابل توجهی تشدید کرده است. بدیهی است که آمریکا قصد دارد فضایی سمی در مورد همکاری با کوبا ایجاد کند، سرمایه گذاران را بترساند و نوعی محاصره انرژی اعمال کند.
مدودف که بامداد پنجشنبه برای سفری دو روزه وارد کوبا شد با میگل دیاز کانل رئیس جمهور کوبا دیدار کرد. وی در پایان این دیدار یادآور شد که مسکو به طور جدی با تحریم‌های آمریکا علیه کوبا از سال ۱۹۶۲ مخالف است و به طور کامل از درخواست پایان یافتن این تحریم‌ها حمایت می‌کند.
مدودف گفت: تلاش برای حفظ فشار از راه زور هیچ آینده‌ای ندارد. کوبا یکی از شرکای اقتصادی مهم روسیه و آمریکای لاتین است. مسکو پس از اتحادیه اروپا و چین، سومین شریک تجاری کوبا محسوب می‌شود.
نخست وزیر روسیه در حالی به کوبا سفر کرده است که این کشور پس از تحریم‌های آمریکا علیه کشتی‌های حامل نفت ونزوئلا، اصلی‌ترین تامین کننده نفت کوبا، با کمبود شدید سوخت رو به روست.
مسکو در سال‌های اخیر و در بخشی از راهبرد گسترده‌ترش برای توسعه حضور در آمریکای لاتین به منظور مقابله با (توسعه طلبی های) چین و آمریکا تلاش کرده است روابط بازرگانی، نظامی و سیاسی خود را با کوبا تجدید کند. روسیه مجموعه توافقنامه‌های جدیدی را با کوبا برای تقویت مبادلات فرهنگی و اقتصادی امضا کرد.
حمایت روسیه از کوبا در مقایسه با نقش آن در دوره اتحادیه جماهیر شوروی بسیار قابل توجه است، اما تحلیلگران گفته اند کوبا از تلاش‌های اخیر روسیه بسیار استقبال کرده است، زیرا اقتصاد این جزیره به علت کمک به ونزوئلا و تحریم‌های آمریکا دچار مشکل شده است. کارشناسان گفتند از این گذشته سفر مدودف - که پس از سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کوبا در ۲۰۱۴ عالی رتبه‌ترین مقام روسیه است که به این کشور سفر کرده است - از نظر نمادین هم بسیار مهم است. روسیه خصوصاً توانایی کمک به کوبا را برای حل بحران کنونی سوخت دارد. کوبا تحریم‌های آمریکا را در زمینه انرژی علت بحران سوخت در این کشور می‌داند.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!