یکشنبه, ۰۵ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
هشدار ونزوئلا درباره تداوم سیاست‌های خصمانه واشنگتن علیه آمریکای لاتین

وزیر خارجه ونزوئلا هشدار داد که آمریکا همچنان به دنبال تداوم محاصره آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است تا به منابع طبیعی آن دست یابد و دولت‌های دست نشانده خود را در کشورهای این منطقه بر سر کار بگذارد.

تهران-ایرنا- به گزارش تارنمای شبکه تله سور، «خورخه آرئاسا»  روز گذشته(جمعه) تصریح کرد: هدف واشنگتن تداوم محاصره دائمی آمریکای لاتین و حوزه کارائیب است چون آمریکا همچنان به دنبال منابع طبیعی این منطقه و به قدرت رساندن دولتهایی که منافع کاخ سفید را تامین کنند، است.

این مقام ارشد ونزوئلا تاکید کرد: آمریکای لاتین همواره هدف کودتاها، اقدامات بی ثبات‌کننده، تروریسم، جنگ های نامتقارن و محاصره اقتصادی، تجاری و مالی بوده است.

وزیر خارجه ونزوئلا این اظهارات را به دنبال دیدار با وانگ یی همتای چینی خود مطرح کرد.

ونزوئلا از زمان مواجهه با تحریم های جدید آمریکا تحت هدایت دونالد ترامپ همواره تلاش کرده با تدابیر جدید و همکاری گسترده با هم پیمانانش از جمله چین و روسیه، سیاست های واشنگتن را ناکام بگذارد.

آرئاسا افزود: ما همچنان از ائتلاف با کشورهایی همچون چین در زمینه های مختلف استقبال می‌کنیم. مطمئن هستیم با حمایت های چین، دولت کاراکاس می‌تواند بخش های تولیدیخود را تقویت و اقتصاد خود را احیا کند.

ونزوئلا در دو سال اخیر سخت‌ترین شرایط سیاسی و اقتصادی چند دهه اخیر خود را تجربه کرده است. این کشور که از زمان حضور دونالد ترامپ در مسند ریاست جمهوری آمریکا با شدیدترین فشارها و تحریم‌های واشنگتن مواجه شده، در دو سال اخیر توانسته در برابر این فشارها مقاومت کند. شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا زندگی را برای مردم این کشور به شدت سخت کرده و سبب مهاجرت بیش از چهار میلیون نفر از این کشور در سال ۲۰۱۹ شد.

آمریکا پس از مراسم تحلیف نیکولاس مادورو برای دور دوم ریاست جمهوری، او را «غاصب قدرت» خواند و اعلام کرد که مادورو را به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا به رسمیت نمی‌شناسد.
پس از آنکه «خوان گوایدو» رئیس مجلس ملی ونزوئلا در ۲۸ ژانویه (۸ بهمن ماه ۹۷) خود را رئیس جمهوری موقت این کشور اعلام کرد، واشنگتن بلافاصله او را به رسمیت شناخت. بیش از ۵۰ کشور دیگر با پیروی از آمریکا گوایدو را به عنوان رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا شناسایی کرده و خواستار برگزاری انتخابات جدید شدند.

در این میان، آمریکا تلاش کرده از شرایط نامساعد اقتصادی ونزوئلا در راستای پیشبرد اهداف سیاسی خود سوءاستفاده کند. البته راهبرد کاخ سفید تاکنون در ونزوئلا موفق نبوده و به نظر می‌رسد دولت ترامپ که از خوان گوایدو رهبر مخالفان و دیگر مقام‌های ضددولتی در ونزوئلا ناامید شده، به دنبال سیاست‌های جدید در این کشور منطقه آمریکای لاتین در سال ۲۰۲۰ باشد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!