جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تقلای رهبر مخالفان ونزوئلا برای بازگردان اموال مصادره شده

 در حالی که میلیاردها دلار دارایی‌های عمومی ونزوئلا توسط دولت‌های غربی از جمله دولت ترامپ مصادره شده، خوان گوایدو رهبر مخالفان این کشور آمریکای لاتین در تقلا برای بازگردان این اموال با هدف کسب مشروعیت برای خویش است.

تهران-ایرنا- به گزارش شبکه خبری اسپانیایی یونیویزیون، خوان گوایدو رهبر مخالفان دولت ونزوئلا می‌گوید که می‌خواهد به اموال مصادره شده کشورش در ایالات متحده دسترسی داشته باشد، چراکه این اموال متعلق به مردم ونزوئلا است. اما مقامات آمریکایی برنامه‌های دیگری دارند. وزارت خزانه داری آمریکا سال گذشته ۶۰۱ میلیون دلار از صندوق اموال مصادره شده ونزوئلا را برای کمک به ساخت دیوار مرزی مدنظر دونالد ترامپ اختصاص داد. 
در حالی که ونزوئلا با مشکلات مالی فراوان روبرو است، میلیاردها دلار دارایی‌های عمومی این کشور، توسط دولت‌های سراسر جهان از جمله دولت ترامپ در حال مصادره است.  
 «مایکل کامیلری» مدیر برنامه حقوقی گفت و گوی درون قاره آمریکا در این خصوص می‌گوید: این یک ضرورت اخلاقی است که از نزدیک به این موضوع نگاه کنیم. نیاز در ونزوئلا رو به افزایش است و مقیاس فساد گسترده. وی تخمین زد که اکنون بیش از یک میلیارد دلار پول غارت شده این کشور آمریکا لاتین در ایالات متحده، یا در حساب‌های بانکی مصادره شده و بیش از ۲۴ میلیارد دلار دیگر در کشورهای دیگر و عمدتا در در اروپا نگهداری می‌شود. 
از طرفی با بالا گرفتن بحران کرونا در آمریکای لاتین و ضرورت بررسی اموال مصادره شده برای بازگرداندن آن به کاراکاس، آمریکایی‌ها هیچ پولی را به مردم ونزوئلا بازنگردانده اند.
در عوض، بیشتر پول توسط وزارت دادگستری و خزانه داری ایالات متحده جمع آوری شده و در صندوق‌های مخصوص نگهداری و برای تأمین اعتبار تحقیقات اجرای قانون استفاده می‌شود. سال گذشته، حدود ۶۰۱ میلیون دلار از محل این پول‌ها برای ساخت دیوار مرزی مدنظر ترامپ اختصاص یافت. 
در این میان، با بالا گرفتن نبرد قدرت در ونزوئلا، خوان گوایدو رییس دولت موقت این کشور تلاش دارد پول‌های مصادره شده را بازگرداند تا بلکه از این طریق نزد مردم کشورش محبوبیت و مشروعیت کسب کند. ایالات متحده روابط دیپلماتیک با دولت نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا ندارد. گوایدو رئیس جمهوری خودخوانده ونزوئلا هم قدرت اجرایی ندارد و کنترل هیچ یک از سازمان‌های اجرایی کشور را در دست ندارد.  
با این حال، دولت ادعایی گوایدو روند قانونی برای بازگرداندن دارایی‌های غارت شده را از طریق قانون پیشنهادی برای بازپرداخت دارایی در مجلس ملی آغاز کرده است. گوایدو مدعی است: ما برای بازسازی کشور پس از مادورو به این پول‌ها نیاز داریم. اما نخست باید با سایر نقاط جهان تعامل داشته باشیم. 
برخی می‌گویند دولت ایالات متحده باید سقوط اقتصادی ونزوئلا و تأثیر آن بر مردم این کشور را در نظر بگیرد؛ موضوعی که سبب خروج بیش از چهار میلیون نفر از ونزوئلا شده است. 
دولت ونزوئلا همچنین ۱۱.۵ میلیارد دلار دارایی مصادره شده در خارج از کشور دارد که بیشتر آن از درآمد حاصل از فروش نفتی است که دولت ترامپ تاکنون از واگذاری آن به گوایدو امتناع کرده است. 
در حال حاضر گوایدو تنها به یک حساب ۸۰ میلیون دلاری بانک مرکزی ونزوئلا دسترسی دارد که پس از آنکه دولت ترامپ سال گذشته دولت مادورو را غیرقانونی خواند، این دسترسی انجام شد.

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!