چهارشنبه, ۰۱ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
در ستایش از مردی که از هیچ، همه چیز می‌سازد!

زین‌الدین زیدان، سرمربی رئال مادرید مهم‌ترین عنصر این تیم در راه کسب عنوان قهرمانی لالیگا بود.

رئال مادرید شب گذشته با شکست ویارئال توانست به عنوان قهرمانی لالیگا برسد و به سلطه دو ساله بارسلونا پایان دهد. این قهرمانی اولین عنوان مهم تیم مادریدی پس از جدایی کریستیانو رونالدو بود تا لوس‌بلانکوس ثابت کنند بدون این فوق ستاره هم توانایی رسیدن به افتخارات بزرگ را دارند. بدون تردید نقش اول این قهرمانی تیم مادریدی زین‌الدین زیدان بود که اواخر فصل گذشته تیم ویران شده رئال را از سولاری تحویل گرفت و خیلی زود آن را به قله افتخار برگرداند تا بار دیگر نبوغ بالای خود در عرصه مربیگری را نشان دهد. اگر روزگاری قهرمانی‌های سریالی رئال با زیدان را به عواملی چون شانس، قرعه خوب و ستاره‌ای چون کریستیانو رونالدو ربط می‌دادند، این بار دیگر کسی نمی‌تواند اثر زیدان را نادیده بگیرد و به نوعی او با این عنوان بار دیگر خود را به عنوان یکی از بزرگترین مربیان جهان ثابت کرد.

نکته مهم در عملکرد این فصل زیدان این است که ترکیب اصلی و شاکله رئال مادرید تفاوت چندانی با تیم فصل گذشته نداشت و به نوعی مهم‌ترین تفاوت تیم این فصل با فصل گذشته حضور مرد فرانسوی بود که شادی را به اردوی مادریدی‌ها برگرداند. در واقع از میان خریدهای جدید رئال فقط فرلاند مندی توانست در ترکیب اصلی جای ثابتی پیدا کند و بقیه نفرات همان بازیکنان فصل گذشته بودند که امسال با حضور زیدان جانی تازه گرفتند و به دوران اوج برگشتند. زیر نظر زیدان بود که مودریچ در 35 سالگی مجددا احیا شد، مارسلو دوباره انگیزه‌اش را به دست آورد و کاسمیرو تبدیل به همان هافبکی شد که عبور از او غیرممکن است؛ حتی تیبو کورتوا که فصل گذشته و ابتدای این فصل عملکرد پرانتقادی داشت با زیدان به دوران اوج خود برگشت تا رئال مادرید پس از سال‌ها جایزه زامورا را هم برنده شود.

شاید با این قهرمانی دیگر کسی نتواند توانایی بالای زیدان در عرصه مربیگری را زیر سوال ببرد و او همانند دوران بازی خود حالا در لباس مربیگری هم جادو می‌کند و عناوین و افتخارات را یکی پس از دیگری برای تیمش به ارمغان می‌آورد. او در کمتر از 5 سال مربیگری 11 جام فتح کرده است، ارش این افتخارات و عناوین زمانی بیشتر می‌شود که بدانیم این نابغه فرانسوی هر دو بار تیمی بحران‌زده را از بنیتز و سولاری تحویل گرفت و در کمترین زمان ممکن عملیات نجات را انجام داد.

زیدان در هر 19 بازی روی نیمکت رئال مادرید موفق به فتح یک جام شده و بعد از تقریبا پنج سال تبدیل به دومین سرمربی پرافتخار موفق‌ترین تیم تاریخ فوتبال اروپا شده است و شاید به زودی دیگر کسی در این زمینه جلوتر از او نباشد؛ هرچند زیزو تا همین جا هم به عنوان بازیکن و مربی نام خود را در تاریخ رئال مادرید جاودانه کرده است و ردپای مرد فرانسوی در سه قهرمانی  رئال در لالیگا و هم‌چنین پنج قهرمانی آخر مادریدی‌ها در لیگ قهرمانان به عنوان بازیکن، کمک مربی و سرمربی دیده می‌شود و همین موضوع او را به محبوبیتی کم‌نظیر در مادرید رسانده است.


سپهر ستاری

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!