جمعه, ۱۹ آوریل ۲۰۲۴
جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
افتتاح مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی خیام در اسپانیا

تهران- ایرنا- مرکز فرهنگ ایرانی و زبان فارسی «خیام»، به همت دانشگاه علامه طباطبائی افتتاح شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، این مراسم با حضور حسین سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، سفیر ایران در اسپانیا و جمعی از مسئولان اسپانیایی برگزار شد و رئیس دانشگاه علامه طباطبائی، در ضمن ان اظهار داشت: این نخستین مرکز آموزش زبان فارسی است که در یکی‌ از دانشگاه‌های اسپانیا دایر می‌ شود و دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان هماهنگ‌کننده روابط دانشگاهی ایران و اسپانیا با این اقدام، گام بلندی برای گسترش فرهنگ ایرانی و آموزش زبان فارسی‌ در دانشگاه اسپانیا برداشته است.
سلیمی افزود: به رغم ارتباط فرهنگی نزدیک دو کشور ایران و اسپانیا، روابط دانشگاهی دو کشور هنوز به حد مطلوب نرسیده است و کرسی‌های زبان فارسی‌ در دانشگاه اسپانیایی رونق چندانی ندارند و اکثر واحدهای زبان فارسی، حتی در ذیل دپارتمان‌های زبان عربی‌ تدریس می‌شوند.
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: گامی که اکنون برداشته شد، به نوعی جایگاه متفاوت و متمایز برای زبان و فرهنگ فارسی‌ در دانشگاه‌های اسپانیا به وجود می‌‌آورد و امیدواریم که در صورت موفق شدن این حرکت، بتوانیم با همکاری دانشگاه‌های دیگر ایران و اسپانیا، کرسی‌ها و مراکز زبان فارسی‌ را در دانشگاه‌های اسپانیایی گسترش دهیم.
بر پایه این گزارش، دانشگاه علامه طباطبایی از دو سال پیش مذاکراتی را با دانشگاه نبریخای مادرید آغاز کرده بود که سرانجام در پی تفاهم‌نامه‌ای که در تاریخ 16 آوریل (دوشنبه 27 فروردین‌ماه 97) میان دو دانشگاه امضا شد، مرکز آموزش زبان فارسی خیام در مادرید افتتاح شد.
گفتنی است در مراسم افتتاحیه این مرکز علاوه بر مسئولان دو دانشگاه، سفیر ایران و استادان دانشگاه‌های کمپلوتنسه، اتونوما و کارلوس سوم نیز حضور داشتند.

** توقف فعالیت کانال تلگرامی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها
فعالیت کانال تلگرامی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها متوقف می‌شود.
روابط عمومی نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه‌ها اعلام کرد: باعنایت به سیاست‌های کلان نظام در حمایت از پیام‌رسان های داخلی و رفع انحصار از پیام رسان های غیر ایرانی، خصوصا پیام‌رسان تلگرام و نیز تشویق نخبگان دانشگاهی در فعالیت هر چه بهتر و مؤثرتر در این حوزه، از این پس اخبار فعالیت‌های فرهنگی، عقیدتی، آموزشی و سیاسی دانشگاه‌ها و دفاتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در تلگرام منتشر نخواهد شد.
مخاطبان می‌توانند اخبار فعالیت های دانشگاهی این نهاد را در پیام رسان های داخلی از جمله سروش، ایتا و آی گپ دنبال کنند.

** مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران برگزار می شود
هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در بخش دانشگاهی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می شود.
به گزارش ایرنا از دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهدی ورسه ای از شروع ثبت نام هفتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران در مرحله مقدماتی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر خبر داد.
رئیس جهاد دانشگاهی واحد صنعتی امیرکبیر افزود: مسابقات ملی مناظره با شعار «مناظره فرصتی برای یادگیری» گامی مؤثر در پیاده سازی فرهنگ گفتگوی سازنده، نقد آرای مخالف در فضایی امن و گسترش کرسی های آزاد اندیشی در میان دانشجویان به عنوان خط مقدم مطالبه گری در مسائل مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی می باشد.
ورسه ای ادامه داد: از این رو، دومین دوره مسابقات مناظره در دانشگاه امیرکبیر که در راستای هفتمین دوره این مسابقات در سطح کشور است به همت سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی امیرکبیر و با همکاری اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاه امیرکبیر در اردیبهشت ماه سال جاری برگزار خواهد شد که ثبت نام آن هم اکنون آغاز شده و نهایتا تا هفته اول اردیبهشت ماه ادامه خواهد یافت.
ورسه ای با اشاره به سابقه میزبانی این واحد از فینال چهارمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویان ایران دردانشگاه امیرکبیر در سال ۱۳۹۴ خاطرنشان کرد: به همه اعضای تیم های حاضر، گواهی شرکت در مسابقات و به تیم های برتر جوایز نفیسی اهدا و نهایتا تیم قهرمان جواز حضور در مسابقات منطقه ای مناظره را به عنوان نماینده دانشگاه صنعتی امیرکبیر کسب خواهد کرد.

** علیرضا عشوری به سمت رئیس سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران منصوب شد
دکتر منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز چهارشنبه با صدور حکمی، علیرضا عشوری را به سمت «رئیس سازمان پژوهش های علمی وصنعتی ایران» منصوب کرد.
به گزارش وزارت علوم، در بخشی از این حکم انتصاب خطاب به عشوری آمده است: سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران از مجموعه های پر افتخار کشور است که از سال های آغازین انقلاب شکوهمند اسلامی نقش مهمی را در توسعه پژوهش های کاربردی در کشور ایفا نموده است. در شرایط حاضر، از جنابعالی انتظار می رود ضمن تحقق بخشیدن به ماموریت های مندرج در اساسنامه سازمان، برای کسب جایگاه سازمان پیشتاز کشور در عرصه فناوری و نوآوری به نحو بایسته برنامه ریزی کنید.
سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران در تقویت نظام نوآوری کشور، ایجاد توانمندی برای تبدیل پژوهش های پایه به فناوری های کلیدی، تجاری سازی و توسعه ثروت ملی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بدین منظور بازسازی و توسعه نیروی انسانی پژوهشگر با انگیزه و شاداب، ایجاد نظام مالی و اداری پویا و چابک، و توسعه فضای کارگروهی از اهم وظایف است.
سازمان مذکور باید بازوی قدرتمند کشور برای آینده پژوهی علم و فناوری و اجرای طرح های مهم و راهبردی کشور باشد. به همین دلیل، ضمن هماهنگی با معاونت پژوهش و فناوری، تعامل سازنده با دیگر نهادهای علم و فناوری و دستگاه های اجرایی و همچنین همکاری و مشارکت با دانشگاه ها و پارک های علم و فناوری در سرلوحه امور قرار دارد.

** حسن وکیلیان به سمت 'مدیرکل لوایح ، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات' منصوب شد
حسین سیمایی صراف، معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، حسن وکیلیان، عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی را به سمت « مدیرکل لوایح ، تدوین و تنقیح قوانین و مقررات » منصوب کرد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!