چاپ
دسته: فرهنگ و هنر
بازدید: 974
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
آمادگی دانشگاه تهران برای بورسیه دانشجویان ایران شناسی اسپانیا

رئیس دانشگاه تهران از آمادگی این دانشگاه برای اعطای بورسیه‌هایی برای دانشجویان برجسته ایران شناسی اسپانیا به منظور تقویت تبادلات دو کشور و شناخت ایران توسط محققین اسپانیا خبر داد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در هشتمین کنگره بین‌المللی انجمن ایران شناسی اسپانیا که امروز در تالار علامه امینی دانشگاه تهران برگزار شد، طی سخنانی با تاکید بر اینکه امروزه با توسعه فناوری‌های ارتباطات، اطلاعات، حمل و نقل و همچنین رفاه عمومی جوامع دیگر تبادلات کشورها به مرزهای جغرافیایی محدود نمی‌شود، گفت: خوشبختانه با ایجاد انواع تکنولوژی‌ها و پیشرفت‌ها ما شاهد رشد عظیم تبادلات بین‌المللی کشورها و جوامع مختلف هستیم که این تبادلات موجب هم افزایی بسیار زیادی در عرصه‌های مختلف به خصوص در زمینه‌های علمی، آموزشی و فناوری شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از شروط اصلی توسعه مبادلات بین‌المللی و همچنین هم افزایی‌های ناشی از آن این است که ما شناخت دقیق‌تری از ملت‌ها، تمدن‌ها و فرهنگ‌های مختلف داشته باشیم که خوشبختانه امروزه رشته‌های شناخت کشورها، مناطق و توسعه آموزش‌های زبان در کشور ما افزایش یافته است و دانشگاه تهران نیز در این زمینه بسیار فعال‌تر نقش آفرینی می‌کند. به طوریکه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری در حوزه شناخت مناطق دانشجو می‌پذیرد و دانشکده مطالعات جهان نیز به مطالعه کشورهای مختلف و فرهنگ‌های آنها می‌پردازد. ضمن اینکه در دانشکده زبان و ادبیات خارجی نیز به آموزش انواع زبان‌های خارجی به دانشجویان علاقمند می‌پردازد. دکتر نیلی روابط دو کشور ایران و اسپانیا را دارای پیشینه تاریخی و مثبت ارزیابی کرد و گفت: وقتی به تاریخ ارتباطات دو کشور را مطالعه می‌کنیم خوشبختانه اتفاق ناگواری در روابط این دو کشور در حوزه‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و علمی وجود نداشته است و اسپانیا به عنوان کشور توسعه یافته همواره نقش موثر و مفیدی در توسعه این ارتباطات ایفا کرده است و دانشگاه تهران به عنوان یکی از دانشگاه‌های مادر کشور وظیفه خود می‌داند که به تقویت هر چه بیشتر این تعاملات کمک کند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروزه ما شاهد تقاضای زیاد آموزش و یادگیری زبان‌های خارجی به خصوص زبان اسپانیایی در دانشگاه تهران هستیم و این تقاضا نشان می‌دهد دانشگاه تهران به عنوان یک دانشگاه مادر و مهم می‌تواند نقشی موثر در توسعه تبادلات علمی و حتی فرهنگی و سیاسی بین کشورها ایفا نماید.

دکتر نیلی همچنین به نقش علم و دیپلماسی علمی در ایجاد تعاملات مثبت بین کشورها و فرهنگ‌های مختلف تاکید کرد و گفت: امروزه ما هیچ کشوری را پیدا نمی‌کنیم که بدون علم و دانش بتواند به توسعه دست یابد. بنابراین دانشگاه‌ها یکی از عوامل اصلی دستیابی کشورها به توسعه پایدار به شمار می‌روند و ارتباطات تعاملات بین‌المللی بین این مراکز نوعی دیپلماسی علمی هست که می‌تواند به تقویت ارتباطات بین‌المللی منجر شود.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما در حوزه تبادلات بین‌المللی علمی فعالیت‌های خوبی را با دانشگاه‌های جهان آغاز کرده‌ایم به طوریکه تبادل دانشجو و استاد، انجام پروژه‌های مشترک علمی، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک، شرکت در انواع همایش‌ها و نشست‌های علمی می‌تواند نمونه‌ای از این فعالیت‌ها باشد. البته در این زمینه این تعاملات با کشور توسعه یافته‌ای نظیر اسپانیا بسیار با اهمیت است و ما خواستار تقویت و گسترش ارتباطات علمی خود با دانشگاه‌های اسپانیا هستیم.

رئیس دانشگاه تهران در پایان از آمادگی این دانشگاه برای اعطای بورسیه‌هایی در اختیار دانشجویان برجسته ایران شناسی اسپانیا خبر داد و گفت: ما به عنوان دانشگاه تهران این آمادگی را داریم که با کمک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بورسیه‌هایی را در اختیار این دانشجویان قرار بدهیم تا از این طریق بتوانیم زمینه مطالعات ایران و اسپانیا و همچنین شناخت کشور توسط محققین اسپانیا فراهم شود. چرا که محققین به دلیل نفوذی که در جوامع دارند می‌توانند در بلندمدت تاثیرگذاری بیشتری در تعاملات بین کشورها ایجاد کنند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)