پنجشنبه, ۲۸ مارس ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۰۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

غذاهای شیلی

با اینکه در غذاهای شیلی از اروپایی ها الهام زیادی گرفته شده اما شیلی فرهنگ غذایی مخصوص به خود را دارد. غذاهای این کشور با توجه به ناحیه جغرافیایی بیشتر از گوشت، موجودات دریایی و سبزیجات درست می شود و آنقدر خوش رنگ لعاب، مقوی و خوشمزه هستند که هر شکم گردی را راضی می کنند. در ادامه الی گشت را همراهی کنید تا تعدادی از بهترین غذاهای شیلی را معرفی کنیم.

غذاهای شیلی

کومپیلیتو (Completo)

مطالب مرتبط:
پاتاگونیا، سرزمینی فراموش شده
آنچه از تاریخ شیلی باید بدانید

ورژن شیلیایی هات داگ! که برای درست شدن آن احتیاج به سوسیس، گوجه، کلم ترش و یک عالمه مایونز است. این ساندویچ مخصوص شاید از همه هات داگ هایی که در کشورهای دیگر هست بزرگ تر باشد پس اگر از طرفداران هات داگ هستید حتما این ساندویچ خوشمزه را در شیلی امتحان کنید. در خیابان های سانتیاگو گردشگران زیادی را می بینید که همانطوری که در حال گشت و گذار هستند یک ساندویچ کومپیلیتو هم در دستشان است. این را هم بگوییم که اگر خوش شانس باشید شاید بتوانید فروشنده هایی را پیدا کنید که در این ساندویچ خوشمزه از آووکادو هم استفاده کرده اند.

کومپیلیتو (Completo)

سس پبره (Pebre)

وقتی پا به رستوران های شیلی می گذارید روی همه میز ها سس تند و تیز و خوشمزه «پبره» را می بینید که ماده اصلی آن گوجه است و در آن پیاز خورد شده، فلفل، پیازچه، سیر، گشنیز، روغن و سرکه هم ریخته می شود. این سس که طعم تند خوشایندی دارد در ظرف های سفالی ریخته می شود و معمولا با نان داغی به اسم «پن آماسادو» خورده می شود. انواع مختلف این سس و در هر ناحیه از مواد متفاوتی درست می شود و طعم های متنوعی پیدا می کند.

سس پبره

امپانادا (Empanadas)

این اسنک خوشمزه آنقدر محبوب است که پیدا کردن آن در هیچ کدام از شهرهای شیلی کار سختی نیست. برای درست کردن امپانادا  مواد اولیه را داخل خمیر می پیجنند و می گذارند حسابی برشته شود. در شیلی سنتی ترین امپانادا با گوشت چرخ کرده، پیاز، کشمش، زیتون سیاه و تخم مرغ آب پز درست می شود.  امپانادا از آن غذاهایی است که در دو کشور مختلف کاملا متفاوت درست می شود؛ هم از نظر سایز و هم از نظر شکل ظاهری. امپانادایی که در شیلی درست می شود بزرگ است و تقریبا دو برابر امپانادای آرژانتینی است. از طرفی امپانادای آرژانتینی شبیه هلال ماه است اما در شیلی شکلی شبیه مربع دارد. مردم شیلی معمولا این غذا را برای مهمان آماده می کنند و معتقدند راز درست کردن یک امپانادای خوشمزه این است که مواد آن از شب قبل آماده شود.

امپانادا

پوروتوس گرانادوس (Porotos Granados)

این غذای سنتی در واقع خورش لوبیای تازه است و برای درست کردن آن از مواد تازه فصل تابستان مثل لوبیا، خمیر ذرت، پیاز، کدو تنبل،سیر، گوجه و ریحان استفاده می شود. لوبیاها باید یک روز کامل خیس بخورند پس درست کردن این غذا کمی زمانبر است و شاید نتوانید در هر رستورانی آن را پیدا کنید.

پوروتوس گرانادوس

غذای Pastel de choclo

ماده اصلی این غذا ذرت شیرین است پس اگر ذرت دوست داشته باشید حتما از آن خوشتان می آید. برای درست کردن این غذا، اول موادی مثل سیر، پیاز، گوشت چرخ کرده، تخم مرغ زیتون را سرخ می کنند بعد به آن مخلوط آرد ذرت و شیر را اضافه می کنند و می گذارند برشته شود. برای تهیه این غذا از ذرت تازه همان فصل استفاده می شود و در بعضی از انواع آن مرغ آب پز هم به کار می رود.

غذای Pastel de choclo

هومیتا (Humita)

باز هم یک غذای ذرتی دیگر! هومیتا ورژن شیلیایی غذای تامال است و برای درست کردن آن ذرت، پیاز، ریحان و کره با هم مخلوط و در آخر این مواد لای برگ ذرت پیچیده  و پخته می شود. برای اینکه این برگ ها در حین پخت از هم باز نشود دور آن با نخ گره زده می شود.

هومیتا (Humita)

ساندویچ چوراسکو (Churrasco)

برای درست کردن این ساندویچ از استیک های نازک گوشت، گوجه، آووکادو و مایونز استفاده می شود. یک جور چوراسکو هم هست که ارزان تر است و با سیب زمینی سرخ کرده، تخم مرغ نیمرو و پیاز درست می شود.

ساندویچ چوراسکو (Churrasco)

سوپایپیلا (Sopaipilla)

سوپایپیلا یک جور نان ساده ی سرخ شده است که برای درست کردن خمیر آن از مخلوط کدو تنبل، کره و آرد استفاده می شود. این نان از غذاهای خیابانی است که در همه شهرهای این کشور پیدا می شود .

سوپایپیلا (Sopaipilla)

غذای Lomo a lo pobre

در شیلی اسم هر غذایی که در آن تخم مرغ نیمرو باشد واژه a lo pobre دارد. این غذای خوشمزه مخلوط پیاز، گوشت، تخم مرغ نیمرو و سیب زمینی سرخ کرده است و خیلی ها فقط به خاطر همین غذا به رستوران می روند.

غذای Lomo a lo pobre

کازوئلا (Cazuela)

این سوپ مقوی هم ارزان است و هم خیلی راحت درست می شود. برای تهیه این غذا گوشت را به همراه سبزیجاتی مثل سیر، پیاز، فلفل، گوجه، ذرت، کدو تنبل و … می پزند. با دیدن این همه مواد متنوع حتما شما هم با ما موافقید که این سوپ یکی از مقوی ترین سوپ های دنیاست.

کازوئلا (Cazuela)
 
(منبع: مجله گردشگری الی گشت)
 
 
 
 

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!