یکشنبه, ۲۸ آوریل ۲۰۲۴
یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
پادشاه اسپانیا:لندن و مادرید قادر به حل اختلاف برسر جبل الطارق هستند

لندن -ایرنا- «فیلیپ» ششم پادشاه اسپانیا روز چهارشنبه طی سخنانی در پارلمان انگلیس گفت: او اطمینان دارد که لندن و مادرید قادر خواهند بود تا در رابطه با مناقشه جبل الطارق راه‌حلی پیدا کنند که از سوی تمام طرف‌ها قابل‌قبول باشد.

به گزارش ایرنا، فیلیپ ششم پادشاه اسپانیا که به دعوت ملکه الیزابت امروز (چهارشنبه) وارد لندن شد، در سخنان خود بیان داشت: انگلیس و اسپانیا تاریخ طولانی را به اشتراک دارند و به‌عنوان دو دوست، شریک و متحد، شانه‌به‌شانه یکدیگر قرار دارند.
وی افزود: البته در طول تاریخ مسائل مورد اختلاف هم وجود داشته که به لطف تلاش و عزم دولت، مقامات و شهروندان هر دو طرف این مسائل کاهش‌ یافته است.
پادشاه اسپانیا بیان داشت: من اطمینان دارم که عزم دو طرف در رابطه با مساله جبل الطارق بیشتر خواهد بود و مطمئنم که دولت‌های ما از طریق گفت‌وگو قادر هستند، تدابیری را صورت دهند که موردتوافق تمام طرف‌ها قرار خواهد گرفت.
پادشاه اسپانیا همچنین به مساله برگزیت اشاره و گفت که خروج انگلیس از اتحادیه اروپا اسپانیا را متأثر کرده است.
وی بابیان اینکه کشورش به تصمیم مردم انگلیس احترام می‌گذارد، افزود: دولت‌های ما بایستی با اراده بیشتر روابطی را که در جریان پروژه اتحادیه اروپا شکل‌گرفته حفظ و تقویت کنند.
این مقام اسپانیایی درهمین حال خواستار حمایت دولت انگلیس از حقوق شهروندان اسپانیایی مقیم این کشور، پس از برگزیت شد و گفت که دولت‌های دو کشور بایستی تلاش کنند تا ضمانت‌ های لازم را در این رابطه موردتوجه قرار دهند.
پیش از نشست امروز، یک نماینده پارلمان انگلیس به نام «اندرو روزیندل» تهدید کرده بود که اگر پادشاه اسپانیا بحث «مالکیت غیر قابل مذاکره جبل الطارق» را در جریان سخرانی اش در پارلمان مطرح کند، جلسه را ترک خواهد کرد.
وی هفته گذشته در گفت وگو با خبرنگاران گفته بود که پادشاه اسپانیا نبایستی از خروج نمایندگان مجلس به نشان اعتراض به اظهارات وی در رابطه با جبل الطارق متعجب شود.
با این حال 'سایمون منلی' سفیر انگلیس در مادرید گفته بود که طرح موضوع جبل الطارق در جریان سخرانی پادشاه اسپانیا در پارلمان، مساله غیرعادی نیست.
در آخرین سفر خاندان سلطنتی اسپانیا به انگلیس، پادشاه وقت اسپانیا گفته بود به دنبال راه حلی برای مناقشه بر سر مساله جبل‌الطارق از طریق گفت‌و گو است.
جبل‌الطارق منطقه‌ای صخره ای به وسعت حدود 7 کیلومترمربع در دریای مدیترانه است که نزدیک به 30 هزار نفر جمعیت دارد و اگر چه از سال 1713 میلادی تحت حاکمیت بریتانیا قرار دارد، اما اسپانیا آن را همچنان بخشی از خاک خود می‌داند.
جبل‌الطارق به‌ جز سیاست خارجی و دفاعی دارای خودمختاری بوده و پادگان و یک پایگاه دریایی بریتانیا در این منطقه مستقر است.
در همه‌پرسی سال 2002 میلادی حدود 99 درصد ساکنان جبل‌الطارق به طرح حاکمیت مشترک انگلیس و اسپانیا بر این منطقه رأی منفی دادند.
دولت انگلیس که روند خروج از اتحادیه اروپا را آغاز کرده است، با تأکید بر اینکه حاکمیت منطقه جبل الطارق را هرگز بدون نظر موافق ساکنان آن به اسپانیا واگذار نخواهد کرد، وارد یک موضع تهاجمی علیه مادرید شده است.
براساس پیش‌نویس راهبرد مذاکرات اتحادیه اروپا با انگلیس در مورد برگزیت، توافق‌های آتی میان بروکسل و لندن، شامل جبل‌الطارق نخواهد شد، مگر آنکه لندن به‌طور جداگانه در این زمینه با اسپانیا به توافق برسد.
'مارگاریتیس شیناس' سخنگوی کمیسیون اروپایی اخیرا در بیانیه ای اعلام کرده اسپانیا از حمایت کامل اتحادیه اروپا بر سر آینده جبل الطارق برخوردار است. با این حال بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا هم تاکید کرده، جبل‌الطارق فروشی نیست و نمی‌توان درباره آن چانه‌زنی کرد. جانسون همچنین تصریح کرده بود حاکمیت جبل‌الطارق بدون رضایت رسمی بریتانیا و مردم جبل‌الطارق تغییر نمی‌پذیرد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!