یکشنبه, ۰۵ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
همه پرسی نمادین مخالفان دولت ونزوئلا/ مخالفان: بیش از هفت میلیون شرکت کردند

تهران - ایرنا - مخالفان در ونزوئلا اعلام کردند که بیش از هفت میلیون ونزوئلایی دیروز (یکشنبه) در یک همه پرسی نمادین سازماندهی شده توسط مخالفان دولت با هدف اعمال فشار به نیکلاس مادورو شرکت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز از کاراکاس، مخالفان با هدف اعتراض به انتخابات 30 ژوییه (8 مرداد) برای تشکیل مجلس موسسان با هدف بازنویسی قانون اساسی این همه پرسی غیر رسمی را برگزار کردند.
رهبران مخالفان در ونزوئلا این همه پرسی را برای مخالفان موفق توصیف کردند. ' ماریا کورینا ماچادو' یکی از رهبران مخالفان در این زمینه گفت: امروز(25 تیر) بزرگی و منزلت پیروز شد و استبداد شکست خورد.
بر اساس اعلام نظارت تحت آکادمیک این همه پرسی، از رای دهندگان در این رای گیری سه سوال پرسیده شد و 98 درصد از شرکت کنندگان طرح تشکیل مجلس موسسان توسط دولت کاراکاس را رد کردند. این شرکت کنندگان همچنین در این نظرسنجی از ارتش خواستند تا از قانون اساسی فعلی ونزوئلا دفاع کند. همچنین رای دهندگان از برگزاری انتخابات پیش از پایان دوره مادورو در اوایل سال 2019 حمایت کردند.
بر اساس اعلام ناظران حدود 7.2 میلیون نفر در این همه پرسی مخالفان شرکت کرده اند. این در حالیست که آرای منتسب به مخالفان در انتخابات قانونگذاری سال 2015 ونزوئلا 7.7 میلیون نفر بود. در انتخابات سال 2013 که نیکلاس مادورو در ان پیروز شد ، آرای مخالفان 7.3 میلیون اعلام شده بود.
شهروندان ونزوئلایی در خارج از این کشور از جمله آمریکا و اسپانیا نیز در این همه پرسی شرکت کردند.
این همه پرسی مخالفان در حالی برگزار شد که دولت مادورو با چالش های سیاسی و اقتصادی جدی در این کشور به دنبال کمبود مواد غذایی و دارو و همچنین تورم بسیار بالا مواجه بوده است. مادورو بر این مساله تاکید داشته است که ونزوئلا قربانی ' جنگ اقتصادی' شده است و اعتراض های مخالفان به دنبال سرنگونی دولت مشروع وی با حمایت آمریکا بوده است.
همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد که دیروز حامیان دولت با هدف تمرین کردن برای انتخابات 30 ژوییه بصورت نمادین به پای صندوق های رای گیر رفتند.
خبرگزاری فرانسه قبلا بر اساس پیش بینی موسسه نظر سنجی Datanalisis نوشته بود: حدود 10.5 میلیون تن از میان حدود 19 میلیون واجد شرایط رای دادن در ونزوئلا گفته بودند که آماده رای دادن در این همه پرسی نمادین هستند، که با حمایت کلیسای کاتولیک، سازمان ملل متحد و چند کشور آمریکای لاتین، اروپا و آمریکا برگزار شد.
به گزارش ایرنا، نیکلاس مادورو رئیس جمهوری ونزوئلا بارها از طرح واشنگتن برای به راه انداختن کودتا علیه دولت کاراکاس سخن گفته است.
مادورو در روز اول ماه مه‌ (11اردیبهشت) به مناسبت روز جهانی‌ کارگر، برای تشکیل مجلس موسسان قانون به منظور بازنگری در قانون اساسی‌ فراخوان داد، زیرا معتقد است که این امر تنها راه بازگرداندن صلح به ونزوئلاست.
مخالفان دولت ضمن انتقاد از طرح بازنگری قانون اساسی، گفته اند: چاویست ها با بازنگری قانون اساسی‌ و تشکیل این مجلس، قصد کودتایی را دارند که با صدور حکم‌های بحث انگیز دیوان عالی‌ برای سلب اقتدار مجلس ملی آغاز شده است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!