شنبه, ۲۷ آوریل ۲۰۲۴
شنبه, ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
مورالس:آمریکا بودجه دراختیار گروههای تروریستی جدایی طلب بولیوی گذاشته است

تهران - ایرنا - رئیس جمهوری بولیوی، آمریکا را به بودجه رسانی به گروههای مخالف با هدف بی ثبات کردن دولت این کشور متهم کرد.

به گزارش پایگاه اینترنتی تله سور، 'اوو مورالس' خاطرنشان کرد که آمریکا با بودجه حداقل 4میلیون دلاری به گروههای جدایی طلب و مخالف در بولیوی کمک کرده است.
مورالس تصریح کرد: براساس ایمیل های مربوط به سالهای 2006 تا 2009، آژانس توسعه بین المللی آمریکا حداقل چهار میلیون دلار به گروههای جدایی طلب در بولیوی در چهارمنطقه از 9 منطقه این کشور اختصاص داد.
درسال 2008 مقامات مناطق سانتاکروز، بنی، پاندو و تاریخا همه پرسی با هدف تشکیل دولتهای مستقل برگزار کردند. به گفته مورالس، سازمان دهندگان این همه پرسی با اقدامات جدایی طلبانه در این کشور مرتبط بودند.
رئیس جمهوری بولیوی درصفحه شخصی اش تصریح کرد که واشنگتن این پول ها را به مخالفانی که برای تجزیه بولیوی در سال 2008 دست به اقدامات تروریستی زده بودند، داد.
درپایان سال 2008، مورالس سفیر سابق آمریکا در بولیوی و همچنین تمامی پرسنل آژانس اعمال قانون مربوط به مواد مخدر را از بولیوی اخراج کرد و آنها را به توطئه علیه دولتش متهم کرد. امریکا نیز پس از آن سفیر بولیوی در آمریکا را اخراج کرد.
مورالس تصریح کرد که دولتش به هزاران سند دیپلماتیک از وب سایت ویکی لیکس دسترسی پیدا کرده که نشان می دهد کاخ سفید چگونه از حملات علیه دولت وی از زمان حضورش در قدرت در سال 2006 حمایت کرده است.
مورالس همچنین در مراسم سی امین سالگرد تشکیل نیروهای مسلح ویژه مبارزه با قاچاق مواد مخدر بر تعهد نیروهای مسلح و پلیس این کشور در ناکام گذاشتن فعالیت های جدایی طلبانه تاکید کرد. وی بار دیگر اعلام کرد که واشنگتن یک کودتا علیه بولیوی را در سال جاری میلادی طرح ریزی کرده بود.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!