پنجشنبه, ۱۶ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
بلوک منطقه‌ای ۱۷ عضوی، ونزوئلا را به "دیکتاتوری" متهم کرد

دولت پرو پس از اولین نشست بلوک منطقه‌ای ۱۷ عضوی که هدفش خاتمه بحران سیاسی عمیق در ونزوئلا است، این کشور آمریکای لاتین را به "دیکتاتوری" متهم کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، در اعلامیه مشترکی که پس از این نشست در لیما منتشر شد، کشورهایی از جمله کانادا، برزیل، ‌آرژانتین، مکزیک، شیلی و کلمبیا به اتفاق آراء "در هم شکستن نظم دموکراتیک" در ونزوئلا را محکوم کرده و گفتند هیچکدام از اقدامات مجلس "غیر قانونی" موسسان را نمی‌پذیرند.

پرو پس از آن خواستار گرد هم آمدن دیپلمات‌های این منطقه شد که ونزوئلا ماه گذشته انتخاباتی جنجالی برای تشکیل مجلس موسسان قانون اساسی برگزار کرد و نهایتا مجلسی قدرتمند از سوی وفادران حزب سوسیالیست نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا روی کار آمد.

ریکاردو لونا، وزیر امور خارجه پرو در یک کنفرانس خبری کنار سایر همتایانش از این منطقه گفت: "آنچه ما در ونزوئلا داریم، یک دیکتاتوری است."

لونا گفت، رسیدگی جمعی به این "بحران منطقه‌ای بی‌سابقه" در ونزوئلا حائز اهمیت است اما برخی از اعضای این گروه جدید ممکن است دست به اقدامات یکجانبه‌ای هم بزنند.

اظهارات رئیس دستگاه دیپلماسی پرو جزو شدیدترین انتقادها از ونزوئلا از طرف یک کشور خارجی است؛ آن هم در بحبوحه محکومیت‌های بین‌المللی همزمان با سرکوب معترضان به دست دولت مادورو و تلاش‌های او برای قبضه قدرت.

گروه‌ منطقه‌ای مذکور که قرار است مجددا نشست دیگری داشته باشد، همچنین "نقض سیستماتیک حقوق بشر و آزادی‌های بنیادین، اعمال خشونت، سرکوب و آزار و اذیت سیاسی، وجود زندانیان سیاسی و فقدان برگزاری انتخابات‌های آزاد" در ونزوئلا را محکوم کرد.

از سوی دیگر هرالدو مونوز، وزیر امور خارجه شیلی به خبرنگاران گفت گروه مذکور قصد دخالت در امور حاکمیتی ونزوئلا را ندارد.

او تاکید کرد: آنچه ما می‌خواهیم برقراری مجدد نظم دموکراتیکی است که از بین رفته است. شیلی کودتاهای نظامی،‌ خود-کودتاها (کودتای یک رهبر روی کار برای کسب اختیارات فوق‌العاده‌) و یا قیام‌های نظامی را نمی‌پذیرد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!