شنبه, ۱۸ می ۲۰۲۴
شنبه, ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
وزیر لهستانی: توقف حملات تروریستی در گروی بستن مرزهای اروپا بر مهاجران است

تهران-ایرنا- تارنمای راشا تودی نوشت: وزیر کشور لهستان، یک روز پس از حادثه تروریستی در کاتالونیای اسپانیا، با بیان آنکه «برخورد تمدن ها» باید زنگ خطری برای کشورهای اروپایی باشد، خواستار بازنگری در برنامه مهاجرتی اتحادیه اروپا شد.


تارنمای تلویزیون خبری روسی در ادامه گزارشی افزود: «ماریوش بلاشاک» وزیر کشور لهستان دیروز (جمعه) در مصاحبه با یکی از کانال های تلویزیون دولتی لهستان، گروه های اسلامگرا را در اروپا را پایگاه های حامی نیروهای تروریستی دانست و گفت 'رمز امنیت لهستان، جلوگیری از تشکیل چنین گروهک هایی است'.
این مقام ارشد لهستانی که از اعضای حزب راست گرای قانون و عدالت است، در ادامه اظهارات خود با انتقاد از برنامه مهاجرتی اتحادیه اروپا، راه حل موجود را در «بستن مرزهای اروپا» دانست.
بلاشاک گفت 'برنامه مهاجرتی اتحادیه اروپا میلیون ها نفر را به سفر به کشورهای اروپایی ترغیب خواهد کرد' و این امر نتایج 'مصیبت باری' به همراه خواهد داشت.
این مقام لهستانی قبلا نیز مواضع ضد مهاجرتی خود را ابراز کرده بود.
ورشو بارها مخالفت شدید خود را با برنامه مهاجرتی ارائه شده توسط بروکسل که به تایید اکثریت کشورهای اروپایی نیز رسیده، اعلام کرده است.
دولت لهستان در کنار دولتهایی چون مجارستان، جمهوری چک، رومانی و اسلواکی، آنچه را که سهمیه مهاجرتی نامیده می شود، رد و با این کار شکاف میان بخش های غربی و شرقی بلوک اروپا را عمیقتر از پیش کرده اند.
پیش از این «یاروسلاو کازینسکی» رهبر حزب قانون و عدالت در اکتبر سال 2015 در اظهاراتی مهاجران را به انتشار بیماری هایی چون وبا و اسهال خونی در لهستان متهم کرده و گفته بود که آنها ناقل 'انگل هایی هستند که گرچه ممکن است با بدن این مهاجران سازگاری داشته باشند، اما می توانند در اینجا (لهستان) خطرآفرین باشند.'
این سخنان بیگانه هراسانه در بدنه حکومت بحث و جدال به پا کرده و «مارک ساویکی» وزیر کشاورزی لهستان آنها را به باورهای زمان جنگ جهانی دوم تشبیه کرده بود.
حمله تروریستی پنجشنبه شب در منطقه ای توریستی در بارسلون 13 کشته و 100 زخمی بر جای گذاشت.
به گزارش ایرنا، پس از این حمله یک خانه نیز در شهر «آلکانار» اسپانیا منفجر شد که به حملات تروریستی پنجشنبه شب مرتبط بود. بامداد جمعه نیز یک گروه دیگر از مردم در شهر کامبریلس در یکصد کیلومتری جنوب بارسلون با یک خودرو مورد حمله قرار گرفتند که 6 مصدوم برجای گذاشت.پلیس 5 تروریست مرتبط با این حمله را به ضرب گلوله از پای در آورد.
تارنمای راشادتودی در ادامه گزارش خود نوشت: با هر حمله تروریستی که به دست عاملان غیر اروپایی رخ می دهد، شهروندان و سیاستمداران اروپایی ابراز نارضایتی می کنند و جمهوری چک و لهستان از رعایت سهمیه های مهاجرتی که برای آنها تعیین شده است، سرباز می زنند.
بروکسل در ماه ژوییه (تیر) تهدید کرد که از طریق فرآیندهای حقوقی کارشکنی این کشورها را پیگیری خواهد کرد.در نتیجه این اقدام، دادگاه اروپا برای کشورهای خاطی جریمه نقدی تعیین خواهد کرد.
اروپا در سال های اخیر قربانی چندین حمله تروریستی توسط مهاجران و یا نیروهای تروریستی خارجی شده است. در حمله ای که در ماه ژوییه در برج لندن رخ داد، 8 نفر کشته و 48 نفر زخمی شدند؛ عاملان این حمله یک شهروند بریتانیایی متولد پاکستان ، یک پناهجوی مراکشی و یا یک مرد مراکشی-ایتالیایی بودند.
در ژوئن 2016 (خرداد 1395) نیز یک مرد تونسی که اقامت کشور فرانسه را داشت، با کامیونی به میان جمعیتی که برای گرامیداشت روز باسیل در نیس فرانسه گرد آمده رفته و 86 نفر را کشته و بیش از 400 نفر را زخمی کرد.
چند ماه بعد در ماه مارس همان سال (اسفند 94) ، بمب هایی که به دست شهروندان بلژیکی که از ریشه مراکشی بودند در فرودگاه بروکسل و ایستگاه متروی مالبیک 32 کشته و بیش از 300 زخمی برجای گذاشت.
افزون بر این، در روز سیزدهم نوامبر 2015 (آبان 1394) نیز زنجیره ای از حملات تروریستی در پاریس رخ داد که به کشته شدن 130 نفر و زخمی شدن 368 تن انجامید. بیشتر این حملات به دست اتباع بلژیکی و فرانسوی برنامه ریزی شده بود که همگی عضو داعش بوده و برخی از آن ها در جمع موج مهاجران به اروپا وارد شده بودند.
به گزارش مقامات سازمان بین المللی مهاجرت، امسال در حدود 119.069 تن از راه دریا وارد اروپا شده اند.
کمیته اروپا در دسامبر 2016 (آذر 1395) به کشورهای عضو اتحادیه اروپا توصیه کرد تا مقرره دوبلین را به کار گرفته و بتدریج نقل و انتقال پناهندگان غیر قانونی را از سربگیرند. به موجب این مقرره، مهاجران باید درخواست پناهندگی خود را در نخستین کشوری که به آن وارد می شوند، پر کنند، بدین معنا که کشورهایی چون یونان و ایتالیا بیشترین بار پناهجو را تحمل خواهند کرد.
برخی از کشورها از یونان برای بازپس فرستادن مهاجران به این کشور اجازه گرفته اند اما با این وجود، از اواسط ماه مارس (اواخر اسفند 95) هیچ نقل و انتقالی به این کشور صورت نگرفته است.
به گزارش ایرنا، بنا بر مقرره دوبلین، مهاجرانی که در یک یا چند کشور اروپایی اثرانگشت دارند، در هر کشوری که تقاضای پناهندگی کنند به اولین کشوری که در آن اثر انگشت دارند بازگردانده خواهند شد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

(عبارت بارسلون اصلاح میگردد به بارسلونا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!