شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
نشست رهبران اروپا و آفریقا با هدف بررسی راه‌های مقابله با مهاجرت غیرقانونی

رهبران فرانسه، آلمان،‌ ایتالیا و اسپانیا با گروهی از همتایان آفریقایی خود دیدار کردند تا با آنها درباره راه‌های جلوگیری از مهاجرت غیرقانونی به مذاکره بپردازند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری دویچه وله، این رهبران اتحادیه اروپا به دنبال آن هستند که به کشورهای آفریقایی در ازای کمک‌شان برای مقابله با مهاجرت غیرقانونی پیشنهاد کمک و ایجاد "کانون‌های" مهاجرت قانونی را بدهند.

از جمله پیشنهادهای این رهبران اتحادیه اروپا استفاده از کمک‌های توسعه برای ایجاد فرصت‌های بیشتر در کشورهای مبدا مهاجرت و ارائه فرایند درخواست قانونی مهاجرت برای کسانی است که به دلایل انسانی دچار مشکل شده‌اند.

منابع دیپلماتیک فرانسه گفته‌اند، هدف از این مذاکرات ارائه یک نقشه راه مشترک برای تعریف اقدامات دارای اولویت است.

در این دیدار فائز السراج، رهبر دولت مورد حمایت سازمان ملل در لیبی که کشورش یکی از مسیرهای اصلی مهاجرت به اروپا محسوب می‌شود در کنار روسای جمهور نیجر و چاد حضور داشت.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در یک کنفرانس خبری بعد از این نشست گفت: اروپا مسؤولیت انسانی دارد تا با مهاجرت غیرقانونی و قاچاقچیان انسان که از یأس مهاجران سوءاستفاده می‌کنند، مقابله کنند.

این در حالی است که در ماه ژوئیه اتحادیه اروپا پیشنهاد ۱۰ میلیون یورو کمک به نیجر برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی را داد.

همچنین امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه پیشنهاد ایجاد "کانون‌هایی" در آفریقا را داد تا پناهجویان بدون در پیش گرفتن مسیرهای غیرقانونی قاچاقچیان انسان به آنجا رفته و درخواست سفر به اتحادیه اروپا را بدهند.

مرکل تاکید کرد، اگرچه اساسا از ایجاد مسیرهای مهاجرت قانونی حمایت می‌کند اما این کانون‌های مهاجرت باید تنها برای کسانی که به دلایل انسانی قصد فرار از درد و رنج‌ها را دارند، استفاده شود.

مرکل اظهار کرد: مهاجرت قانونی باید حتما همراه با پایان مهاجرت غیرقانونی شود و این بسیار اهمیت دارد.

ماکرون نیز اظهار کرد: باید اقدامات موثرتر علیه مهاجرت غیرقانونی از جمله تقویت تلاش‌های اروپا برای کمک به بهبود اقتصاد کشورهای آفریقایی صورت گیرد.

فائز السراج نیز خواهان حمایت بیشتر از کشورش برای مبارزه با قاچاق انسان و نظارت بر مرزهای پر آشوب جنوب لیبی شد.

همچنین ادریس دبی، رئیس‌جمهور چاد به همراه محمدو عیسوفو، رئیس‌جمهور نیجر توافق کرد تا امنیت بیشتری در مرزهایشان ایجاد کنند.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!