یکشنبه, ۲۸ آوریل ۲۰۲۴
یکشنبه, ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اوج گیری احساسات استقلال طلبی در کاتالونیا هم زمان با دو دستگی کاتالان ها برای جدایی از اسپانیا

مادرید - ایرنا - در حالی‌ که مساله استقلال طلبی ایالت کاتالونیا به مرکزیت شهر بارسلون، اوج گرفته است، مردم این ایالت در باره جدایی این ایالت از اسپانیا به دو دسته تقسیم شده ا‌ند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، راهپیمایی به مناسبت روز ملی کاتالونیا که همه ساله در تاریخ 11 سپتامبر (20 شهریور ماه) برگزار می شود، از پنج سال پیش کاملا رنگ و بوی جدایی طلبی گرفته و دوشنبه شب هم شاهد حضور صدها هزار نفر در خیابان های شهر بارسلون بود.
«آرتور مس» رئیس سابق ایالت کاتالونیا، راهپیمایی 11 سپتامبر سال 2012 را دقیقا به اصلی ترین صحنه عرض اندام جدایی طلبان کاتالونیا در راه استقلال ایالتشان و جدایی از اسپانیا تبدیل کرد.
راهپیمایی امسال هم با همان شعارهای جدایی طلبی برگزار شده است که البته در پیش بودن تاریخ مهم اول اکتبر (9 مهر ماه) یعنی تاریخ پیش بینی شده برای برگزاری همه پرسی استقلال طلبی، بر اهمیت آن افزوده است.
روز دوشنبه اصلی ترین شعار تظاهرکنندگان در شهر بارسلون، دفاع از برگزاری همه پرسی استقلال طلبی بود که با سد دادگاه قانون اساسی اسپانیا روبرو شده است که آن را ناقض قانون اساسی این کشور می داند.
از طرفی جدایی طلبان اعلام کرده اند تحت هر شرایطی این همه پرسی را برگزار خواهند کرد. بنا بر اطلاعات منتشره توسط شهرداری بارسلون، در راهپیمایی دوشنبه شب به این مناسبت، حدود یک میلیون نفر در این شهر شرکت کرده بودند، اما فرمانداری بارسلون (وابسته به دولت مرکزی) شمار آنان را 350 هزار نفر اعلام کرده است.
در مراسم روز ملی کاتالونیا، طرفداران حزب رادیکال سی یو پی (CUP) در حالی که نقاب بر چهره داشتند، پرچم اسپانیا را به آتش کشیدند. پرچم های فرانسه و اتحادیه اروپا نیز در همین راستا سرنوشت مشابهی پیدا کرد و از این اقدام خرابکارانه طرفداران این حزب در امان نماند.
به رغم اینکه دولت ایالت کاتالونیا خواهان همکاری مقامات محلی برای تسهیل رای گیری در همه پرسی‌ یکم اکتبر (9 مهر ماه) شده است، اما موضع مبهم شهردار بارسلونا در خصوص همه پرسی مذکور همچنان ادامه دارد.
خانم «آدا کولائو» شهردار بارسلون که روز دوشنبه در مراسم روز ملی کاتالونیا در این شهر حضور یافته بود، همچنان موضع مشخصی در قبال این همه پرسی نگرفته است.
وی اخیرا اعلام کرد: نظر به رای دادگاه قانون اساسی اسپانیا، نمی تواند ساختمان های شهرداری را به محل رای گیری همه پرسی اختصاص دهد و به این خاطر هدف انتقاد حزب حاکم کاتالونیا هم قرار گرفت.
شهردار بارسلون در پاسخ به این انتقادات تاکید نمود که حزب حاکم کاتالونیا در شرایطی نیست که بخواهد به او و دیگران درس بدهد.
علیرغم شعارهای خانم شهردار در حمایت از کاتالونیا، نامبرده موضع صریحی در خصوص مشارکتش در برگزاری همه پرسی اول اکتبر نگرفته است. البته وی گفته است که برای تسهیل رای گیری مذکور، 'هر آنچه از دستش برآید' خواهد کرد.
این در حالی‌ است که دولت مرکزی اسپانیا و شخص «ماریانو راخوی» نخست وزیر اسپانیا بارها به مقامات کاتالونیا هشدار داده ا‌ند که این همه پرسی‌ برگزار نخواهد شد و متخلفین مجازات می‌ شوند.
در این رابطه، «کارلس پوجدمونت» رئیس ایالت کاتالونیا روز دوشنبه در مصاحبه مطبوعاتی مرسوم روز ملی این ایالت در جمع خبرنگاران خارجی در پاسخ به اظهارات راخوی بیان داشت: تنها راه اجتناب از برگزاری همه پرسی اول اکتبر سال جاری این است که دولت مرکزی اسپانیا و دولت محلی ایالت کاتالونیا در باره برگزاری همه پرسی استقلال طلبی با هم توافق نمایند.
وی تصریح نمود: دولت اسپانیا حتی تا آخرین دقیقه قبل از آغاز برگزاری همه پرسی اول اکتبر هم فرصت دارد این درخواست کاتالان ها را اجابت نماید تا همه پرسی مذکور برگزار نگردد.
وی افزود: آمادگی دارد در باره شرایط برگزاری چنین همه پرسی با دولت مرکزی اسپانیا توافق نماید.
در حالیکه راخوی در پاسخ به تحرکات جدایی طلبان ایالت کاتالونیا با ابزاری همچون احکام دادگاه قانون اساسی کشور به جنگ آنها می رود، حزب حاکم مردمی محدودیت های شخص رئیس دولت مرکزی را ندارد و مواضع تندتری در این زمینه اتخاذ می کند.
این حزب در انتقادات خود از رئیس ایالت کاتالونیا و اصرار وی بر برگزاری همه پرسی غیرقانونی اول اکتبر، از اصطلاحاتی همچون 'چالش غیر مسئولانه رئیس ایالت کاتالونیا'، 'خودکشی جمعی' و 'حاکم مستبد' استفاده نموده و هشدار داده است: اسپانیا در مجازات کسانی که خیابان ها را به آتش بکشند، تعلل نخواهد کرد.
مساله استقلال طلبی، حتی مردم اسپانیا را نیز با تشدید خود نگران کرده است .نتایج نظرسنجی موسسه 'ان سی رپورت' اسپانیا در خصوص نحوه برخورد قانونی با همه پرسی اول اکتبر ایالت کاتالونیا حکایت از آن دارد که اکثر مردم اسپانیا موافق اقدامات لازم برای جلوگیری از برگزاری این روند غیر قانونی هستند.
بر این اساس، 52 درصد از پرسش شوندگان تاکید نموده اند که دولت راخوی با قاطعیت لازم در برابر نافرمانی جدایی طلبان کاتالونیا اقدام نکرده است.
همچنین 72 درصد نظرسنجی شوندگان معتقدند که دستگاه قضایی اسپانیا هم باید با قاطعیت بیشتری با جدایی طلبان برخورد نماید.
در این راستا، 80 درصد از پرسش شوندگان اصلا کاتالونیا را یک 'ملت' ندانسته اند و 75 درصد هم تاکید نموده اند که حتی استقلال احتمالی هم هیچ امتیازی برای کاتالونیا به همراه نخواهد داشت.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!