جمعه, ۰۳ می ۲۰۲۴
جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تظاهرات وحدت در سراسر اسپانیا برگزار می‌شود

دولت اسپانیا برای اعتراضات امروز (شنبه) به حالت آماده‌باش درآمده است؛ این در حالی است که پیشتر نشانه‌هایی از تمایل طرفین برای کاهش تنش‌ها پس از عذرخواهی مادرید از کاتالان‌هایی که حین رفراندوم استقلال به دست پلیس مجروح شدند، به وجود آمده بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رهبران کاتالونیا به اعلام استقلال یکجانبه تهدید کردند و ماریانو راخوی، نخست‌وزیر اسپانیا متعهد شده تا آنها را متوقف کند و با درخواست‌ها برای میانجیگری در مناقشه‌ای که با موجی از نگرانی‌ها همراه شده مخالفت کرده است.

عمیق‌ترین بحران سیاسی اسپانیا در چندین دهه نگرانی‌هایی را در مورد ناآرامی‌های بیشتر در این منطقه شمال‌شرق اسپانیا ایجاد کرده است؛ منطقه‌ای گردشگری با جمعیت ۷.۵ میلیونی که یک‌پنجم اقتصاد اسپانیا را تامین می‌کند.

جمعه اولین نشانه‌ها مبنی بر تمایل طرفین برای عقب‌نشینی از آستانه وقوع یک درگیری سیاسی که خطر بی‌ثبات کردن اروپا را در پی داشت، مشخص شد. روزها پس از اظهارات شدیداللحن، دولت مرکزی اسپانیا از زخمی شدن کاتالون‌ها ابراز تاسف کرد و پیشنهاد داد تا کاتالونیا یک انتخابات منطقه‌ای برای حل این بحران برگزار کند.

در همین حال سانتی ویلا، یکی از وزاری دولت کاتالونیا که از متحدان رهبر منطقه‌ای کاتالونیاست، گفت این طرف می‌تواند یک آتش‌بس را مورد بررسی قرار دهد تا از سرکوب بیشتر مادرید جلوگیری کند. علاوه بر این، تاجران و دولت فشار اقتصادی بر کاتالونیا را حفظ کردند و چندین شرکت بزرگ از انتقال دفتر اصلی خودشان در کاتالونیا به مناطق دیگری از اسپانیا سخن گفتند.

مخالفان جدایی خواستار برگزاری اعتراضاتی در سراسر اسپانیا و یک راهپیمایی مهم در روز شنبه در بارسلون، مرکز کاتالونیا شده‌اند.

امروز مردمی که از گفت‌وگو برای پایان این بحران حمایت می‌کنند، قصد دارند با تحت فشار گذاشتن شهردارها در سراسر این کشور گردهم جمع شوند. یک ابتکارعمل ناشناس هم که در سراسر رسانه‌های اجتماعی پخش شده، به دنبال ارتقای مذاکرات با استفاده از شعار "اسپانیا بهتر از رهبرانش است" شده است.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!