شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
خبرگزاری کوبایی: ترامپ تنش را به روابط آمریکا- کوبا بازگردانده است

تهران - ایرنا - خبرگزاری پرنسا لاتینا نوشت: دونالد ترامپ با سیاستهایش بار دیگر تنش را به روابط آمریکا و کوبا بازگردانده است.

خبرگزاری رسمی کوبا دیروز (شنبه) در تفسیری افزود: زمانیکه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا سیاستهای جدید واشنگتن را در قبال کوبا تشریح و به ناکامی سیاستهای قبلی آمریکا در قبال هاوانا اعتراف کرد، تصور نمی کرد رئیس جمهوری بعدی آمریکا در سیاستهای جدید در قبال کوبا تجدید نظر کند.
رائول کاسترو رئیس جمهوری کوبا و همتای آمریکاییش در دسامبر 2014 (آذر 1393) به جهانیان اعلام کردند که دو کشور روابط جدیدی را آغاز کرده اند و در مسیر بهبود روابط دوجانبه قرار دارند. طی چند ماه از زمان آغاز ایجاد این روابط، نشست های کاری در هاوانا و واشنگتن میان مقامات دو کشور برگزار شد، قانونگذاران دو کشور و همچنین تجار و شخصیت های فرهنگی نیز پس از مدتها بدون مشکل از امریکا و کوبا بازدید کردند. شمار زیادی از شهروندان آمریکایی نیز به کوبا رفتند.
اکنون پس از گذشت سه سال از اعلام روند بهبود روابط آمریکا- کوبا، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا تدابیر عجولانه و غیرقابل قبولی را در قبال کوبا تایید کرده است. از جمله این اقدامات اخراج دیپلمات های کوبا از واشنگتن به دلیل یکسری حوادث مشکوک که بر سلامت چند دیپلمات امریکایی در هاوانا تاثیر گذاشته، بوده است.
با بررسی سیاست های سالهای اخیر دولت های آمریکا مشخص می شود که دیگر دولتهای واشنگتن به بهانه های مختلف تلاش کردند تا روابط اندک را با کوبا حفظ کنند.
آمریکا مدتهاست اتهامات مختلفی را برای عدم بهبود روابط با کوبا مطرح کرده از حملات سایبری به تاسیسات زیربنایی آمریکا یا استفادده از تسلیحات بیولوژیکی علیه آمریکا که هاوانا بارها این اتهامات دروغین از سوی کاخ سفید را رد کرده است.
دونالد ترامپ با در پیش گرفتن سیاستهایی علیه کوبا عملا به وعده هایش در مورد کوبا در رقابتهای انتخاباتی سال 2016 عمل کرد. ترامپ پس از به روی کار امدن سیاست اوباما برای بهبود روابط با کوبا را لغو کرد.
کارشناسان معتقدند که سیاستهای ترامپ اکنون کوبا را تهدید می کند و رئیس جمهوری آمریکا به اکثر شهروندان آمریکایی که موافق بهبود روابط واشنگتن- هاوانا هستند، گوش فرا نمی دهد. ترامپ به توصیه های قانونگذاران، دانشگاهیان، تجار و متخصصان مبنی بر اینکه سیاستهای تقابلی دولت وی در قبال هاوانا معقول نیست و مغایر با منافع ایالات متحده آمریکاست، بی توجه بوده است.
به گزارش ایرنا، کوبا چند روز پیش اخراج 15 تن از دیپلمات های این کشور را در واشنگتن، که در واکنش به آسیب های جسمی مشکوک به کارکنان سفارت آمریکا در هاوانا انجام شد، اقدامی غیرمسئولانه و عجولانه خواند.
آمریکا دولت کوبا را در مورد آسیب های جسمی مشکوک شماری دیپلماتهایش در هاوانا مقصر می داند، اما کوبا با رد این اتهام اعلام کرده که در حال تحقیق در این باره است.
وزارت امورخارجه کوبا در بیانیه ای با تاکید دوباره بر اینکه تحقیقات پیرامون این مساله در جریان است، از سیاسی کردن چنین موضوعی و همچنین تصمیم گیری بدون شواهد و تحقیقات قطعی ابراز تاسف کرد.
برخی دیپلمات های آمریکایی و افراد خانواده آنها در پاییز سال 2016 (1395) دچار مشکلاتی در شنوایی و سرگیجه هایی شدند که به آغاز تحقیقات و کشف احتمال خطر و خروج آنان از کوبا منجر شد.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!