شنبه, ۰۴ می ۲۰۲۴
شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
اسپانیا، کوزوو را فقط به عنوان منطقه ای در صربستان در اتحادیه اروپا می پذیرد

بلگراد-ایرنا- روزنامه نووستی چاپ صربستان روز پنجشنبه در گزارشی نوشت: اسپانیا به شرکای اروپایی خود بارها تاکید کرده که کوزوو را فقط به عنوان منطقه ای از صربستان می تواند در اتحادیه را قبول کند.

به گزارش ایرنا، نووستی نوشت: اسپانیا از 5 کشور عضو اتحادیه اروپا است که کوزوو را به عنوان کشوری مستقل قبول ندارد و از تمامیت ارضی صربستان قویا حمایت می کند.


اسپانیا قاطعانه با اعلام یکجانبه استقلال کوزوو مخالف است و مقامات این کشور در آستانه اعلام سیاست راهبردی جدید گسترش کمیسیون اروپا به دفعات پیام کتبی اعتراض آمیزی را به سران اروپا ارسال کردند که در آن پیام تاکید شده کوزوو نمی تواند به عنوان کشوری مستقل وارد اتحادیه اروپا شود.
مادرید به اصول خود در به رسمیت نشناختن کوزوو به عنوان کشوری مستقل پایبند است و قصد ندارد که از سیاست خود در این رابطه حتی یک قدم عقب نشینی کند.
بخش روابط عمومی وزارت امور خارجه اسپانیا به روزنامه نووستی چاپ صربستان تاکید کرد که موضع اسپانیا در عدم شناختن اعلام یکجانبه استقلال کوزوو بر اساس دفاع از اصول تمامیت ارضی کشورها، احترام به حقوق بین الملل و حاکمیت قانون استوار است.
کوزوو در مراحل عضویت کشورهای بالکان غربی در اتحادیه اروپا تلاش دارد که به عنوان کشوری مستقل به این خانواده اروپایی ملحق شود. این در حالیست که صربستان تحت هیچ شرایطی اجازه نمی دهد که کوزوو به اتحادیه اروپا ملحق شود و از طرف دیگر کشورهای اسپانیا، قبرس، اسلواکی، یونان و رومانی از اعضای اتحادیه اروپا استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته اند.
کوزوو، منطقه ای در جنوب اروپا و در شبه جزیره بالکان است که آلبانی تبارهای این منطقه در سال 2008 از صربستان اعلام استقلال کردند.
اعلام استقلال این سرزمین سبب اختلاف و دو دستگی کشورها شده است.
برخی از کشورها از جمله آلمان، آمریکا و انگلیس استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند و برخی دیگر مانند روسیه، یونان، چین و اسپانیا از به رسمیت شناختن کوزوو به عنوان کشوری مستقل خودداری کرده اند.
صربستان اعلام استقلال کوزوو را قبول ندارد و آن را در تضاد با منشور سازمان ملل و اصول حقوق بین الملل می داند.
بر اساس قطعنامه 1244 شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن سال 1999 میلادی، هیات غیرنظامی سازمان ملل قیمومیت کوزوو را بر عهده گرفته و نیروهای ناتو موسوم به نیروهای ˈکی فورˈ با هدف برقراری امنیت در این منطقه مستقر هستند.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!