چهارشنبه, ۰۸ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
راشا تودی: اعلان آماده باش در مکزیک به دنبال سرقت یک دستگاه دارای مواد رادیواکتیو

تهران - ایرنا - تارنمای راشاتودی نوشت: به دنبال ربوده شدن یک دستگاه حاوی مواد رادیواکتیو، وزارت کشور مکزیک در هفت ایالت این کشور آمریکای جنوبی وضعیت آماده باش اعلام کرد.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، راشاتودی افزود: دستگاه ربوده شده یک 'چگالی سنج هسته ای' است که در مهندسی ژئوتکنیک برای اندازه گیری چگالی مورد استفاده قرار می گیرد و از آنجا که حاوی مواد رادیو اکتیو است، مقامات مکزیکی نسبت به استفاده از آن برای ساخت 'بمب کثیف' ابراز نگرانی کردند.
سارقان این دستگاه را از خودروی یک شرکت مهندسی در شهر لئون در ایالت گواناهواتو به سرقت بردند. بنیاد حفاظت از غیرنظامیان مکزیک هشدار داده است که در صورتیکه محتوای دستگاه از محفظه نگهدارنده آن خارج شود، بسیار خطرناک است.
وزارت کشور مکزیک علاوه بر گواناهواتو، در برخی دیگر از ایالات ها از قبیل کرتارو، خالیسکو، میچوآکان، سن لوئیس پوتوسی، آگوئاسکالینتس و ساکاتکاس وضعیت آماده باش اعلام کرده است.
لوئیس فیلیپه پونته سازماندهنده بنیاد حفاظت از غیرنظامیان نیز در توییتر، تصویری از شکل ظاهری دستگاه مورد نظر منتشر کرد.
این نخستین بار نیست که چنین سرقت هایی در مکزیک رخ می دهد. آوریل سال گذشته، بدنبال سرقت تجهیزات رادیوگرافی صنعتی حاوی ایریدیوم 192، در 9 ایالت این کشور وضعیت آماده باش اعلام شد. موارد مشابه سرقت نیز آوریل 2015(فروردین 94) و ژوئیه 2014(تیر 93) در کشور مکزیک گزارش شده است.

(منبع: خبرگزاری ایرنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!