یکشنبه, ۰۵ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
پیروزی‌ راست‌گرایان مخالف صلح با فارک در انتخابات پارلمانی کلمبیا


احزاب راست‌گرای کلمبیا که مخالف توافق صلح این کشور و شورشیان فارک هستند در انتخابات پارلمانی اخیر این کشور حائز یک پیروزی تاریخی شدند اما با این حال نتوانستند در این انتخابات که منجر به ورود شورشیان سابق به کنگره کلمبیا شده اکثریت را کسب کنند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، پیروزی‌های این احزاب راست گرای تندرو آینده توافق صلح امضا شده در نوامبر ۲۰۱۶ میان دولت کلمبیا و شورشیان فارک را زیرسوال قرار داده است.

خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا گفت: این انتخابات ایمن‌ترین و شفافت ترین انتخابات تاریخ معاصر کلمبیا بود؛ تاریخی که در آن شورشیان فارک جنگ در جنگل‌ها را به نفع سیاست کنار گذاشتند و آخرین گروه شورشی فعال موسوم به ELN نیز وارد آتش‌بس شد.

او با اشاره به اینکه گروه ELN به آتش‌بس پایبند بوده گفت: این نخستین بار در بیش از نیم قرن گذشته است که گروه فارک به جای خرابکاری در انتخابات در آن شرکت کرده است.

با این حال حزب متعلق به آلوارو اوریبه، سناتور و رئیس‌جمهور سابق کلمبیا موسوم به حزب "سنترو دموکراتیکو" که مخالف سرسخت توافق صلح با شورشیان بوده بیشترین میزان آرا را شامل ۱۹ کرسی در سنا و ۳۳ کرسی در مجلس سفلی به دست آورد.

با این حال در مقابل احزاب چپ‌گرا و میانه‌رو هم عملکرد قدرتمندتری در انتخابات پارلمانی نشان داده و نگذاشتند که راست‌گرایان اکثریت را به دست آورند.

فردریک ماسه، یک کارشناس درگیری‌های مسلح و فرایند صلح کلمبیا گفت: تغییر بزرگی رخ نداده بلکه ما شاهد تغییرات جزئی بوده‌ایم.

این در حالی است که توافق صلح دولت کلمبیا با شورشیان فارک که اکنون تغییر اسم داده‌اند ۱۰ کرسی از ۲۸۰ کرسی کنگره جدید را شامل پنج کرسی در سنا و پنج کرسی در مجلس نمایندگان برای آنها تضمین کرده است.

با این حال نظرسنجی‌ها نشان دادند که شورشیان فارک نخواهند توانست چیزی بیش از ۱۰ کرسی تضمین شده برای خود به دست آورند چراکه در جریان کمپین انتخاباتی عملکرد فاجعه‌ بار داشته و عمدتا مغضوب عامه مردم به دلیل جرائم ارتکابی خود در زمان جنگ داخلی بوده‌اند.

در نهایت این شورشیان ۰.۳۵ درصد از آرای سنا و ۰.۲۲ درصد از آرای مجلس سفلی را کسب کردند.

تحلیلگران می‌گویند حزب آنها موسوم به "نیروی انقلابی آلترناتیو رایج" به دنبال افزایش حمایت‌های مردمی از خود برای انتخابات محلی آتی هستند.

ائتلاف متعلق به خوآن مانوئل سانتوس در این انتخابات به سختی توانست خودش را بالا بکشد و از جمله حزب خود او یعنی حزب اتحاد ملی که در کنگره در حال کناره‌گیری بیشترین میزان کرسی‌ها را داشته در جایگاه پنجم قرار گرفت.

سناتور ایوان دوکه، کاندیدای ریاست جمهوری مورد حمایت اوریبه توانست به آسانی در انتخابات مقدماتی همراه با دو کاندیدای محافظه‌کار که در آن بیش از ۵.۸ میلیون نفر رای دادند پیروز شود.

این نتایج احتمالا منجر خواهد شد که کاندیداهای ریاست جمهوری آخرین تلاش‌هایشان را برای تشکیل ائتلاف‌هایی به منظور تقویت جایگاهشان پیش از رقابت‌های ریاست جمهوری به خرج دهند.

دو کاندیدای تحت فشار برای آنکه نیروهایشان را به هم پیوند بدهند شامل اومبرتو دلاکاله که پیش از این مذاکره کننده صلح ارشد دولت سانتوس بوده و سرجیو فایاردو یک فرماندار سابق هستند. هر دو کاندیدا متعهد شده‌اند که توافق صلح را اجرایی کنند.

حزب ائتلاف سبز که یکی از احزاب حامی فایاردو است در انتخابات پارلمانی نسبت به انتخابات قبلی آرایش را دو برابر کرد هرچند که در مجموع در جایگاه ششم قرار گرفت.

یک کاندیدای دیگر که از توافق صلح حمایت کرده گوستاوو پترو، شهردار سابق چپ‌گرای بوگوتا است که قول افزایش مالیات برای ثروتمندان و برکناری حاکمان جا افتاده سیاسی را داده است. پترو روز یکشنبه در انتخابات مقدماتی چپ‌گرایان با کسب ۲.۸ میلیون رای پیروز شد. این ۱.۲ میلیون رای کمتر از آراء دوکه بود اما همچنان او را یک مدعی نشان می‌دهد.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری کلمبیا قرار است در تاریخ ۲۸ مه برگزار شود و دور دوم برای ۱۷ ژوئن در نظر گرفته شده است.

رای‌دهندگانی که منتقد توافق صلح هستند خواهند توانست بین دوکه و ژرمان وارگاس لیراس، رهبر محافظه‌کار حزب تغییر رادیکال یکی را انتخاب کنند. با این حال رای دهندگان حامی توافق صلح در حال حاضر میان انتخاب سه کاندیدا شامل گوستاوو پترو، سرجیو فایاردو و اومبرتو دلاکاله مردد هستند.

سانتوس که امضا کننده توافق صلح با فارک در نوامبر ۲۰۱۶ بوده در ماه اوت بعد از دو دوره ریاست جمهوری کنار خواهد رفت.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!