یکشنبه, ۱۲ می ۲۰۲۴
یکشنبه, ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
هشدار سازمان ملل درباره احتمال وقوع فاجعه انسانی در ونزوئلا


یکی از مقامات ارشد سازمان ملل هشدار داد، کلمبیا برای تعامل با فاجعه انسانی در امتداد مرزهایش با ونزوئلا به کمک بین‌المللی فوری نیاز دارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، دیوید بیسلی، مدیر برنامه جهانی غذا گفت: گزارشات هولناکی که از سوی مهاجران ونزوئلایی شنیده‌ام باعث شد تا نسبت به این بحران هشدار دهم و رسیدگی به آن را در اولویت بگذارم.

وی پس از سفر دو روزه به شهر مرزی کوکوتای کلمبیا و صحبت با مهاجران ونزوئلایی گفت: این مساله ممکن است به یک فاجعه در ابعاد بی‌سابقه برای نیم کره غربی تبدیل شود. من از مهاجران ونزوئلایی پرسیدم که چرا اینجا هستید آنها در پاسخ به من گفتند ما هیچ خوراکی برای تغذیه نداریم. حتی اگر پول هم داشته باشیم غذایی وجود ندارد که آن را تهیه کنیم.

بیسلی افزود: فکر نمی‌کنم مردم سراسر جهان متوجه باشند که این وضعیت چقدر بد است و ممکن است چقدر وخیم تر شود.

همزمان با تورم شدید و کمبود گسترده غذا و دارو در ونزوئلا، تعداد بسیار زیادی از مردم این کشور به سیل مهاجرت دسته‌جمعی پیوستند که باعث هشداری در سراسر آمریکای لاتین شده است. گروه‌های مستقل برآورد می‌کنند که سه میلیون تا چهار میلیون ونزوئلایی در سال‌های اخیر سرزمین خود را رها کرده به طوری که چندصد هزار تن تنها در سال 2017 میلادی ونزوئلا را ترک کرده‌اند.

بیسلی که در رابطه با این بحران با خوآن مانوئل سانتوس، رئیس‌جمهور کلمبیا مذاکره کرده گفت: رویکرد ایده‌آل این است که سازمان ملل و آژانس‌های بین‌المللی با فعالیت در داخل ونزوئلا این مشکل را حل کنند اما در حال حاضر این یک گزینه محسوب نمی‌شود چراکه نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا بارها دریافت کمک‌های بشردوستانه را رد کرده چراکه آن را اقدامی غیرمستقیم از سوی آمریکا و دیگر کشورها برای بی ثبات کردن دولت سوسیالیستش در بحبوحه درخواست‌های اپوزیسیون برای سرنگونی او می‌داند.

در عوض بیسلی از آمریکا و دیگر کشورها درخواست کرده تا کمک مالی برای کلمبیا فراهم کنند؛‌ جایی که حجم وسیعی از مهاجران ونزوئلایی وارد آن شده‌اند.

برای رسیدگی به این مساله همچنان به یک برنامه جدی‌تر و جامع‌تر نیاز است اما بیسلی گفت: احتمالا تمرکز خود را بر زنان باردار و کودکان متمرکز خواهد کرد.

وی افزود: این برنامه ممکن است شامل رویکردهای مختلف باشد که از پرداخت پول نقد گرفته تا ارسال کالا برای تغذیه مهاجران را شامل خواهد شد.

برنامه جهانی غذا سالانه 80 میلیون تن در سراسر جهان را تغذیه می‌کند که حدود دو سوم آنها در مناطق درگیر قرار دارند.

بیسلی گفت: مشکلات ونزوئلا از درگیری‌های مسلحانه نشأت نگرفته اما این بحران پتانسیل وخیم شدن را دارد. بحران غذا در سوریه نیز در ابتدا بسیار اندک و ناچیز بود اما در حال حاضر نیازمند کمک سازمان ملل برای تغذیه روزانه شش میلیون تن در کشوری است که جمعیت آن به مراتب کمتر از ونزوئلاست.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!