دوشنبه, ۲۰ می ۲۰۲۴
دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
تاسیس حزب جدید پوجدمون در سالگرد اعلام استقلال کاتالونیا

رهبر سابق کاتالونیا یک سال پس از تهدید اتحاد اسپانیا در اقدامی برای اعلام استقلال از این کشور، حزب جدیدی را تشکیل داده تا این بار از بلژیک جدایی‌طلبان را متحد کند.

به گزارش ایسنا، حزب جدیدی کارلس پوجدمون، رهبر سابق کاتالونیا "ندا" (The Call) نام دارد که با برگزاری جلسه تاسیس در کنگره خود، نخستین سالگرد اقدام جدایی طلبانه سال گذشته کاتالونیا را جشن گرفت. این حزب اما با مشکلاتی در جذب حمایت‌ها مواجه است زیرا تعدادی از متحدانش در اسپانیا زندانی هستند و گروهی دیگر نیز رویه میانه‌روتری را برای خود انتخاب کرده‌اند.

جلسه تاسیس این حزب در شهر هوادار استقلال مانرسا در مرکز کاتالونیا و در نزدیکی زندانی که رهبران جدایی‌طلب در آن محبوس هستند، برگزار شد.

پوجدمون در بروکسل درباره این حزب تازه تاسیس گفت: یک سال پیش تصمیم گرفتیم تحت هر شرایطی به مبارزه خود ادامه دهیم و به تعهد خود برای ایجاد کشوری بهتر و یک جمهوری پایبند بمانیم.

پوجدمون در سخنرانی خود که از صفحه نمایشی بسیار بزرگ برای هوادارانش پخش می‌شد، به شکاف‌های موجود میان جدایی‌طلبان اشاره کرد و بر پیشروی با اتحاد به جای مقصر دانستن یکدیگر تاکید کرد.

با این حال بسیاری از متحدان سابق او که رویه‌ای میانه‌رو تر اتخاذ کرده‌اند، از پیوستن به حزب او سر باز زده‌اند.

یواخیم تورا، رهبر فعلی کاتالونیا در سخنرانی خود به مناسبت سالگرد 27 اکتبر 2017 و اعلام استقلال کاتالونیا گفت: سالی که ما را از آن روز تاریخی جدا کرد، جوری که می‌خواستیم پیش نرفت اما بازگشت به گذشته گزینه مناسبی نیست.

اعلام استقلال کاتالونیا، اسپانیا را به آشفتگی سیاسی گسترده‌ای کشاند و دولت مرکزی این کشور پوجدمون را که پس از آن به بلژیک گریخت، برکنار کرد.

پیش‌بینی‌می‌شود که محاکمه 18 رهبر سابق کاتالونیا به اتهام دست داشتن در اقدام جدایی‌طلبانه سال گذشته، اوایل سال 2019 برگزار شود.

همزمان با اعلام تشکیل این حزب جدید، ده‌ها تن از فعالان گروه‌ جدایی‌طلب مردم‌نهاد قدرتمند "ای‌ان‌سی" که پیش از این نیز تجمع‌های بزرگی را در حمایت از استقلال در بارسلونا برگزار کرده بود، در مقابل دفاتر اداری این شهر دست به اعتراض زدند و اعلام رسمی استقلال را خواستار شدند.

پس از تجمع این گروه، عناصر تندرو نیز در مقابل ساختمان دولت منطقه‌ای تجمع کرده و به رویکرد محتاطانه تورا اعتراض کردند اما شمار آنان به 200 تن هم نمی‌رسید.

در ویدئویی تلویزیونی که به مناسبت تاسیس این حزب جدید ساخته شده، آمده است: ما از یک رویا سخن نمی‌گوییم، ما از یک واقعیت حرف می‌زنیم، درباره جمهوری کاتالونیا".

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!