پنجشنبه, ۰۹ می ۲۰۲۴
پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
برزیل در آستانه انتخاب "ترامپ" خود در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری

دور دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی امروز (یکشنبه‌) برگزار می‌شود که این کشور در آستانه انتخاب اولین رییس جمهور "پوپولیست خودکامه" در چند دهه اخیر قرار دارد.

به‌ گزارش ‌ایسنا ‌و ‌به نقل از خبرگزاری رویترز، در دور اول این انتخابات ریاست جمهوری ژایر بولسونارو، یک نظامی سابق و کاندیدای حزب راست افراطی سوسیال لیبرال درصد کمی تا کسب پیروزی قاطع در این دور فاصله داشت. با این حال انتظار می‌رود که او در دور دوم که امروز برگزار می‌شود بر رقیبش فرناندو حداد، شهردار سابق سائوپائولو و کاندیدای حزب کارگر پیروز شود.

بولسونارو که در طول کمپین انتخاباتی مواضع جنجالی و پوپولیستی اتخاذ کرده بود، اغلب با دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا مقایسه شده و او را "ترامپ برزیل" لقب داده‌اند.

بعد از کمپین انتخابات ریاست جمهوری در برزیل که تحت‌الشعاع خشونت‌های سیاسی قرار گرفت، بسیاری از برزیلی‌ها نگران هستند که بعد از دور دوم این انتخابات مجددا حملات و خشونت‌ها از سر گرفته شود.

در هفته‌های اخیر حامیان بولسونارو تهدید به حمله به قضات دادگاه عالی برزیل و همچنین خبرنگاران و رای دهندگان مخالف کرده‌اند. بخشی از خشونتهای روزهای اخیر نیز به حامیان فرناندو حداد، کاندیدای حزب کارگر منتسب شده است، اما نسبت به خشونت‌های طرف مقابل کمتر بوده است.

فضای سیاسی متشنج برزیل مقایسه با فضای پر اختلاف سیاست آمریکا شده است. جایی که در روزهای اخیر شاهد فرستادن بمب‌های لوله‌ای از طریق بسته‌های پستی برای چند مخالف سرشناس دونالد ترامپ بوده است.

با این حال ناظران می‌گویند اوضاع برزیل بسیار ملتهب‌تر از آمریکا محسوب می‌شود؛ کشوری که تا پیش از این کمپین انتخاباتی نیز از سطح بالای خشونت برخوردار بوده است و اغلب عاملان خشونت‌ها بدون مجازات باقی‌ مانده‌اند.

بولسونارو که در نظرسنجی‌ها بر رقیبش برتری دو رقمی دارد، خودش ماه گذشته میلادی هدف حمله تقریبا مرگباری با چاقو قرار گرفت. او هنوز هم در حال طی دوره نقاهت پس از این حمله است. اما این اتفاق تنها موجب تندتر شدن مواضع جنجالی او شد و بولسونارو حملاتش علیه رقبای سیاسی را تشدید کرده است و وعده مبارزه خشونت آمیز با مجرمان و محاکمه مخالفان به اتهام فساد مالی کرده است.

در ‌عین ‌حال بولسونارو مشابه دونالد ترامپ، رسانه هایی که علیه او مطلب نوشته‌اند مورد حمله قرار داده است و آنها را رسانه‌های "اخبار دروغ" خوانده است.

یک سازمان خبرنگاری تحقیقی در برزیل به نام سازمان "آبراجی" گفته که از ماه ژانویه تاکنون 64 خبرنگاری که اخبار کمپین انتخابات را پوشش می‌دادند مورد حمله فیزیکی قرار گرفتند و 82 خبرنگار دیگر نیز مورد حملات ناشی از نفرت در فضای مجازی قرار گرفتند.

آبراجی گفته حامیان بولسونارو متهم اکثر این حملات بوده‌اند. بولسونارو، 63 ساله یکی از حامیان پر و پا قرص حکومت نظامی سال‌های 1964 ــ 1985 برزیل است. او، سرهنگ کارلوس اوسترا را که در دوره حکومت او برزیل شاهد دورانی از شکنجه و خشونت بود به عنوان قهرمان خودش یاد کرده است. او در موضعی مشابه رودریگو دوترته، رییس جمهور فیلیپین گفته که پلیس را تشویق به کشتن مجرمان می‌کند و می‌خواهد قوانین مالکیت سلاح را تسهیل کند تا شهروندان بتوانند با داشتن سلاح از خودشان دفاع کنند. او در پاره ای از مواقع اشاره کرده که خشونت می‌تواند مشکلات سیاسی برزیل را حل و فصل کند. بولسونارو در یک جمع انتخاباتی سه پایه دوربین یک عکاس را گرفت و آن را مثل مسلسل روی دوشش قرار داد و همزمان در میکروفون گفت‌: ما می‌خواهیم به سمت این حامیان حزب کارگر شلیک کنیم. او وعده داده که یک دولت شریف متفاوت با هر آن چیزی که برزیل را وارد بحران اخلاقی، معنوی و مالی کرده است، تشکیل خواهد داد.

با این حال رقیب او فرناندو حداد، عمدتا به عنوان ادامه‌ دهنده راه وضعیت موجود در برزیل و ادامه دهنده راه لوییس ایناسیو لولا داسیلوا، رییس جمهور سابق این کشور و بنیانگذار حزب کارگر تلقی می‌شود.

داسیلوا که از محبوبیت بالایی برخوردار بود به دلیل محکومیت قضایی به اتهام فساد از کاندیداتوری این انتخابات منع شد و در حال‌ حاضر در زندان به سر می‌برد. حداد کاندیدای انتخاب شده توسط خود او است که سابقا شهردار سائوپائولو بوده و همچنین وزیر سابق آموزش نیز بوده است. او حمایت وفاداران به حزب را جلب خود کرده است، اما رسوایی فساد این حزب به عنوان پاشنه آشیل آنها باعث کاهش آرایشان شد.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!