دوشنبه, ۲۹ آوریل ۲۰۲۴
دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
پیروزی راست‌گرایان در انتخابات پارلمانی اندلس اسپانیا

یک حزب راست افراطی برای نخستین‌بار از زمانی که دموکراسی در پی مرگ دیکتاتور فرانکو در سال ۱۹۷۵ در اسپانیا برقرار شد، توانست در پارلمان منطقه‌ اندلس این کشور کرسی‌هایی را کسب کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، در پی شمارش بیش از ۹۹ درصد آرای انتخابات پارلمانی منطقه اندلس مشخص شد که حزب کوچک راست افراطی موسوم به "وُکس" ۱۲ کرسی به دست آورده و با این تعداد ظاهرا بعد از آنکه سه دهه سوسیالیست‌ها در این منطقه حاکم بودند، اکنون مجموع احزاب راست‌گرا اکثریت را در پارلمان منطقه‌ای در اختیار گرفته‌اند.

این نتیجه به این معنا است که حزب وکس که از مخالفان استقلال کاتالونیا و همچنین مهاجران غیرقانونی است، حتی از خوشبینانه‌ترین نظرسنجی‌ها نیز که برای آن تنها پنج کرسی پیش‌بینی کرده بودند، بهتر عمل کرده است.

سانتیاگو آباسکال، رهبر حزب وکس گفت: اندلسی‌ها در این انتخابات تاریخ‌ساز شدند و به ۳۶ سال حاکمیت سوسیالیست‌ها پایان دادند.

حزب سوسیالیست کارگر در این انتخابات بدترین نتیجه تاریخ خود را با کسب تنها ۳۳ کرسی رقم زد. در عین حال هم‌پیمان بالقوه این حزب در جناح چپ موسوم به حزب «اندلس رو به جلو» تنها ۱۷ کرسی به دست آورد و به این ترتیب چپ‌گرایان اکثریتی را که در پارلمان داشتند از دست دادند. همچنین حزب راست محافظه‌کار "مردمی" ۲۶ کرسی و لیبرال‌های حزب "سیودادانوس" ۲۱ کرسی به دست آوردند.

در پی مشخص شدن این نتیجه مارین لوپن، رهبر راست‌های افراطی فرانسه در یک توییت گفت که "خطاب به دوستان حزب وکس به گرمی تبریک می‌گویم."

این انتخابات یکی از اولین محک‌های سنجش برای پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست اسپانیا در نظر گرفته شده است. این اولین آزمون انتخاباتی سانچز و حزب‌اش از زمانی که در ماه ژوئن در یک رای عدم اعتماد ناگهانی در پارلمان به دولت قبلی متعلق به ماریانو راخوی قدرت را به دست آورند، محسوب می‌شود.

سوسیالیست‌ها از سال ۱۹۸۰ تاکنون بر اندلس حاکم بوده‌اند. در عین حال سال ۲۰۱۹ سال بزرگ انتخابات است که در آن انتخابات شهرداری، منطقه‌ای و همچنین اروپایی برگزار می‌شوند و شاید حتی یک انتخابات زودهنگام سراسری نیز با چند انتخابات دیگر در ماه مه برگزار شود. اکنون همه نگاه‌ها به حزب وکس است که می‌تواند از نفوذ اندلس در انتخابات سال آینده بهره ببرد.

اگر این حزب در انتخابات سراسری آتی یک کرسی به دست آورد، این برای نخستین‌بار خواهد بود که یک حزب راستگرای افراطی وارد مجلس سفلای اسپانیا از سال ۱۹۸۲ تاکنون می‌شود.

در مجموع ۶.۵ میلیون نفر واجد شرایط رای دادن در اندلس هستند و این منطقه پرجمعیت‌ترین منطقه اسپانیا و همچنین جزو فقیرترین‌های آن محسوب می‌شود.

پاپلو کاسادو، رهبر حزب مردمی نیز در مصاحبه‌ای گفت: این انتخابات را می‌توان یک گام اول کلیدی برای حذف پدرو سانچز دانست.

(منبع: خبرگزاری ایسنا)

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!