چهارشنبه, ۱۷ آوریل ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 
سخنرانی سفير ایران در مرکز عالی مطالعات دفاع ملی اسپانیا
غربی ها، از یک سو ماموریت گزارشگر حقوق بشر علیه ایران را تمدید می نمایند ولی همزمان عملا از تداوم تحریم دادستان بین المللی کیفری توسط آمریکا حمایت می نمایند

حسن قشقاوی سفیر ایران در اسپانیا طی سخنانی در مرکز عالی مطالعات دفاع ملی این کشور که با حضور افسرانی از اسپانیا و دیگر کشورها برگزار گردید، مواضع اصولی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با مسائل حقوق بشری، تحولات برجام و مسائل منطقه ای را تببین نمود و به پرسش های مختلف آنان در این زمینه ها پاسخ داد.
قشقاوی گفت طرح موضوعات حقوق بشری علیه کشورها عقلا و منطقا باید پس از بررسی نقض حقوق بشردوستانه در جنگ ها، قرار بگیرد، زیرا جنگ نظامی و یا اقتصادی، اصلی ترین حق بشر، یعنی " حق حیات و موجودیت بشر " را نقض می نماید. به عنوان مثال اگر حق حیات یا حق دسترسی به درمان ( مخصوصا در شرایط پاندمی کرونا ) مردم به ویژه زنان و کودکان در اثر جنگ نظامی و یا تحریم ها نقض گردد، سخن از سایر حقوق بشری یا آزادی و دموکراسی کاملا بی معنی و یک شوخی تلخ با همان مردم می باشد.
ایشان در ادامه این بحث افزود غربی ها در حالی که قطعنامه حقوق بشری علیه ایران را مطرح نموده ویا ماموریت گزارشگر حقوق بشری را تمدید می نمایند، همزمان عملا از تداوم تحریم دادستان بین المللی کیفری توسط دولت بایدن پشتیبانی می نمایند. معنی این اقدام این است که نقض حق حیات بشری براثر وقوع جنایات جنگی توسط آمریکا و متحدین اش درمنطقه ما، دراولویت قرار ندارد. این درحالی است که براساس آمار های بین المللی، کشته شده های ناشی از جنایات جنگی پس از یازدهم سپتامبر ۲۰۰۱ تا کنون، سالانه بیش از هشتاد هزار نفر می باشد ولی کشته شده های ناشی از اعدام یا شکنجه و بد رفتاری در زندانها، حتی کمتر از سه هزار نفر در سال در سطح جهان است.
سفیر ایران در پاسخ به سوالی راجع به توجیه منطقی ایران در پیگیری فعالیت های هسته ای اش گفت: برابرمستندات تاریخی، این دولت آمریکا بود که دولت وقت ایران را از سال۱۹۵۰ تشویق به فراگیری دانش هسته ای نمود و درقالب پروژه " اتم برای صلح " در دانشکده فنی دانشگاه تهران، رشته تحصیلی  فیزیک هسته ای تاسیس نمود و به دانشجویان ایرانی بورسیه تحصیلی برای فراگیری دوره عالی دانش هسته ای در دانشگاه MIT  آمریکا اعطاء نمود. این دولت آمريکا بود که رژیم گذشته ایران را تشویق نمود تا در یک برنامه ۲۰ ساله به چرخه کامل سوخت هسته ای دست یابد و برای تولید ۲۳ هزار مگاوات برق هسته ای، به ساخت ۲۲ نیروگاه هسته ای در ایران اقدام نماید. چنانچه در سال ۱۹۶۷ آمریکائی ها راکتور تحقیقاتی ۵ مگاواتی را در دانشگاه تهران به دولت وقت ایران تحویل دادند، اما ناگهان با پیروزی انقلاب اسلامی در ایران همه چیز زیر و رو شد و طرف آمریکایی و متحدین اش، همه تعهدات و قراردادهای هسته ای را زیر پا گذاشتند و با هدف امنیتی سازی فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران تبلیعات گسترده منفی را آغاز نمودند. آن ها همچنین مفاد برجام را که عملا حاصل ۱۲ سال دیپلماسی و مذاکره‌ بود، ناگهان برهم زدند و حالا هم به جای پاسخگویی نسبت به نقض تعهدات برجامی خود و اجرای کامل تعهدات و لغو کامل تحریم های ایران، حالت طلبکاری به خود گرفته و بازی معروف " مرغ اول به وجود آمد یا تخم مرغ " !!  را شروع نموده اند  .
شایان ذکر است قشقاوی در این برنامه دوساعته به سوالات مختلف حاضرین در این جلسه پیرامون اوضاع منطقه غرب آسیا، یمن، سوریه، عراق، افغانستان، افراط گرایی و تروریسم .. پاسخ داد.
 
 
 

محبوب ترین اخبار

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!