چهارشنبه, ۰۱ می ۲۰۲۴
چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳
ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

سحرگاه 2 می 2008، آتشفشانی واقع در 10 کیلومتری شمال شهر چایتن، نزدیک خلیج Corcovado در جنوب شیلی، پس از تقریبا 10 هزار سال خاموشی، فوران کرد. دود ناشی از خاکسترهای آتشفشانی، به 17 کیلومتر می رسید و تمام شهر را در بر گرفته بود. در آن زمان، شهر شهر دفن شده با خاکستر آتشفشان ،4 هزار نفر جمعیت داشت که بعد از فوران آتشفشان، فورا تخلیه شده بود. فوران آتشفشان تا چندین روز ادامه داشت و شدید تر هم می شد. 

ارتفاع پایه خاکستر 30 کیلومتر بیشتر شد، به گونه ای که به شیلی، آرژانتین و اقیانوس اطلس نیز رسید. شهر چایتن شیلی از فوران آتشفشان آسیب قابل توجهی ندید، تا این که بارش باران سنگین بعد از این حادثه، تمامی خاکستر و گل انباشته شده در دهانه و دامنه آتشفشان را شست و به داخل رودخانه ای ریخت که دورتر از آتشفشان بود، سپس در ادامه مسیر، به سمت جنوب و شهر چایتنرسید، و در نهایت در آب دریا تخلیه شد. به تدریج بستر رودخانه با رسوب و ته نشین خاکسترها انباشته، و راه جریان آب نیز باریک تر می شد، این حالت تا 12 می ادامه داشت، تا جایی که ساحل را هم در بر گرفت. به محضی که بستر قدیمی جریان آب مسدود می شد، آب مسیر جدیدی را درست از مرکز شهر پیدا می کرد و هر چیزی که در مسیر بود را با خود فرو می کشید. تقریبا نیمی از شهر تخریب شده بود. خوش بختانه، قبل از وقوع این حادثه، شهر تخلیه شده بود و هیچ گونه تلفات جانی در پی نداشت. اما متاسفانه، تلفات مالی بسیار سنگینی به شهر وارد شده بود. ساختمان ها و خیابان ها تخریب، خانه ها و وسایل نقلیه به داخل جریان رسوب و خاکستر ها، کشیده شده بودند. 
چایتن

چایتن، زیر لایه ضخیمی از گل 

در تمامی این سال ها، چایتن،  شهر دفن شده با خاکستر آتشفشان به همین شکل باقی ماند، بخش هایی از شهر زیر لایه ضخیمی از گل و خاکستر دفن شد. نیم دیگری از شهر چایتن شیلی که از این فاجعه در امان ماند، در کنار آن قرار داشت، و توسط گردشگرانی که برای دیدن شهر دفن شده به آن جا می آمدند، رونق گرفت و توسعه پیدا کرد.بعد از این اتفاق، دولت تصمیم گرفت تا افرادی که از این حادثه جان سالم به در برده بودند را به شهر جدیدی انتقال بدهد، اما مردم خواهان زندگی در همان شهر خود بودند. شهر جدید چایتن، اکنون به سمت شمال و دور از ساحل در حال توسعه است، جایی به دور از بقایای گل و خاکستر. اما مکان جدید هم امن تر از شهر قبلی نیست، چرا که باز هم نزدیک آتشفشان است و خطر فورانی عظیم و دفن شدن شهر با گدازه های آتشفشانی و جریان خاکستر و رسوب، مردم را تهدید می کند. در حقیقت، در 19 فوریه سال 2009، تنها 9 ماه بعد از اولین فوران، آتشفشان دوباره فعال شد و جریان سنگ و گدازه، از مسیر دهانه رودخانه چایتن به پایین سرازیر شد، و به 5 کیلومتری شهر چایتن شیلی رسید. آخرین فعالیت و فوران این آتشفشان در سال 2011 اتفاق افتاد، و هم چنان فعالیت جزئی دارد.

چایتن زیر لایه ضخیمی از گل 

نمای چایتن

آب و هوای چایتن

چایتن شیلی

چایتن شیلی 2

 

چایتن شیلی 3

 

(منبع: همگردی)

 

 

ثبت نام در خبرنامه ایمیلی سایت سنتینلا

برای اطلاع از اخرین رویدادها در امریکای لاتین عضو شوید!